Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Installera Tiger på iBook G3 utan DVD-spelare


mariko

Rekommendera Poster

Äger en iMac iSight vill installera Tiger på min gamla iBook G3 utan DVD-spelare. Har försökt med att starta om från nyinköpt Tiger med iMac och koppla med firewire till iBook. iMac startar med symbol en ring med ett streck över? Varför?

 

Kan nån snälla hjälpa mig genom detta? :cry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Ring med streck innebär att den inte har någon fungerande systemmapp. Troligtvis har den bara glömt bort var den finns.

Starta med alt nertryckt. Välj din startskiva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu kommer nästa problem efter att har startat om med alt-knappen ner tryck och jag valde skivan så kommer nästa ring med streck. :(

Är det några inställningar som jag har i min iMac G5 iSight som orsaka problemet?

 

Trött och ledsen över att ingenting fungerar som man ville. :cry:

 

Finns det "Bok för Dummies - Installation av Tiger?" :wacko:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Nå DVD på annan Mac via Firewire?" kanske kan bidra till mer klarhet?

https://forum.macworld.se/index.php?showtopic=32816&st=0

386181[/snapback]

 

Hur gör man en avbildning och vad ska jag placera detta? På iBooken? Jag förstår inte hur Danne gjorde det.

 

Nu är jag ganska trött på detta. Ingen förklarar i detaljer.... Det är inte självklart för alla. :cry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gör man en avbildning och vad ska jag placera detta? På iBooken? Jag förstår inte hur Danne gjorde det.

 

Nu är jag ganska trött på detta. Ingen förklarar i detaljer.... Det är inte självklart för alla.  :cry:

386208[/snapback]

 

Jag är nog inte så pedagogiskt lagd och egentligen är jag inte alls säker på att du behöver göra en skivavbild. Jag behövde inte göra det. Men den kan göras i Skivverktyg (i Verktygsmappen som ligger i mappen Program). Stoppa in Tiger DVDn i iMacen, klicka Ny skivavbild i Skivverktyg (ligger uppe i menyn), välj Tigerskivan. När avbilden är klar och ligger på skrivbordet kopplar du ihop macarna med FW-kabel och startar antingen den ena eller den andra i T-mode. Du får prova vilken variant som fungerar. Kommer inte ihåg riktigt vilken av datorerna som ska vara måldatorn, troligen iBooken.

Funkar det inte nu så ta ledigt nån dag och sätt igång igen när du känner att du är stark och redo :)

Det frestar på krafterna när man inte riktigt förstår vad som händer. Det var så för mej med, men jag hade nog turen att lyckas vid första försöket. Antagligen gjorde jag allt tvärtom mot vad dom lärda talade om.

Ge inte upp för lätt för det ska gå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får korrigera ovanståendes inlägg lite ^_^

 

För att starta i Target Mode, så håller man ner T-tangenten tills dess Firewiresymbolen framträder, därefter kopplar man in Firewirekabeln, då dyker den datorn som man startat i Target Mode upp på den andra datorn i form av den hårddisksymbol.

 

När man utfört det man ska göra, så matar man ut den hårddisksymbolen genom papperskorgen, därefter kopplar man loss Firewirekabeln. Datorn som står med blå skärm och Firewiresymbolen på stänger mann av genom att hålla ner startknappen ett antal sekunder, och sedan startar man om igen.

 

Har man då installerat nytt system på denna så lär det starta upp.

Hoppas att jag förklarat tydligt nog, förstår att det inte alltid är lätt. ^_^

Lättast är om man kan göra en liten bildserie eller videosnutt som visar tillvägagångssättet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får korrigera ovanståendes inlägg lite  ^_^

 

För att starta i Target Mode, så håller man ner T-tangenten tills dess Firewiresymbolen framträder, därefter kopplar man in Firewirekabeln, då dyker den datorn som man startat i Target Mode upp på den andra datorn i form av den hårddisksymbol.

 

386331[/snapback]

 

Nu har jag försökt hela natten....trött.... :sleeping:

 

Det gick bra tills det är en halvtimme kvar. Då misslyckas installationen och jag får göra en omstart och så här håller det på fyra gånger. Jag gav inte upp förrän ögonen sloknar.

 

Innan installationen börjar valde jag radera HD och installerar, kanske det som är felet.

 

Så nu installerar jag iBookens grundprogram och försökt kanske med updatering av Tiger istället. Det gör jag efter jobbet idag.

 

Tack så mycket för allt hjälp!!! :):):):):ThumbsUp::ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:finder:

 

Nu har jag äntligen lyckas med installationen. Nu har jag två fungerande datorn och en ska jag ge bort till mina föräldrar.

 

:skondans:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:finder:

 

Nu har jag äntligen lyckas med installationen. Nu har jag två fungerande datorn och en ska jag ge bort till mina föräldrar.

 

:skondans:

386752[/snapback]

 

Härligt! Det är lätt att föreställa sej den känsla du har efter att ha rott iland projektet.

I natt lär du få sova gott :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grattis

Berätta gärna hur du gick tillväga, andra kan ha glädje av detta :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grattis

Berätta gärna hur du gick tillväga, andra kan ha glädje av detta  :ThumbsUp:

386776[/snapback]

 

Utvilat och glad. :ThumbsUp:

Så här gick det till för er som har stött på samma problem. Jag började med att sätta in DVD Tiger på min iMac G5, sedan gick jag in på systeminställningar - startskiva och valde att starta min datorn i firewire läget (Target Disk Mode). Under tiden koppla jag in firewire mellan iMac och iBook . När "HD" från iMac syns i iBook så öppna DVD Tiger skivan upp mappen, sedan är det bara att följa instruktionen. Det tar ca. 1,5 timmar.

 

När installationen är klart stängde jag av iMac genom att trycka på stängningsknappen bakom skärmen. :kaffe:

 

:nanakudde:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...