Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Parallels


sebbelito

Rekommendera Poster

Som jag förstått det kör Parallels en virtuell maskin med valfritt os. Om jag väljer att köra Windows vid sidan av mac os, bör jag gardera mig med antivirus? Är man mottaglig mot virus på samma sätt som om man kör en native install?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag förstått det kör Parallels en virtuell maskin med valfritt os. Om jag väljer att köra Windows vid sidan av mac os, bör jag gardera mig med antivirus? Är man mottaglig mot virus på samma sätt som om man kör en native install?

385365[/snapback]

 

Ja virusen kan och kommer ju infektera Windows, men det är ju bara att stänga av den virituella maskinen så är ju problemet borta... Men ja, Windows bör ha ett virusskydd även under parallells.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Virusen du får attackerar bara windows-partitionen och kan bara köras av windows. Du löper inte större risk att få ett virus som angriper en mac om du kör parallels.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Virusen du får attackerar bara windows-partitionen och kan bara köras av windows. Du löper inte större risk att få ett virus som angriper en mac om du kör parallels.

385450[/snapback]

 

Partition? Information lagras väl inte direkt på datorn eftersom det är en virtuell maskin. Vad jag menar är att man inte dedikerar utrymme för win installationen och att denna körs som en vanlig installation..(det blev rörigt).......

 

Men, vad jag vill få bekräftat är: Fungerar parallels som virtual pc (för att göra en svårbeskrivlig fråga enkel att förstå)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men, vad jag vill få bekräftat är: Fungerar parallels som virtual pc (för att göra en svårbeskrivlig fråga enkel att förstå)?

385581[/snapback]

Ja (förutom att den inte behöver emulera en CPU, men det är ointressant i denna fråga).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skapar en separat partition på din dators hårddisk för Windows. Windows läser ju informationen från hd på ett annat sätt... ntfs eller vad det heter. Sedan startar, Paralells, Windows från den partitionen och kör den paralellt med OSX... därav namnet Paralells Workstation, antar jag, vilket möjliggör att du slipper starta om datorn som under BootCamp.

Datorn slipper däremot att emulera intel processorn som chop påpekar här innan, eftersom det redan sitter en sådan i Macen.

Jag fick virus inom några minuter när jag började köra winXP utan virusskydd. Antivirus och antispywareskydd behövs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, Parallels skapar en fil i ditt home-directory, i mitt fall /Users/gunnar/Library/Parallels/win2000/win2000.hdd. Denna fil innehåller hela miljön som Parallesl virtuella maskin arbetar i. Om ett virus angriper Windows-maskinen 'bör' den därför enbart kunna infektera win2000.hdd-filen.

För övrigt fungerar Parallels bra.

Gunnar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan bara inte förstå varför så många vill kasta bort tid, pengar och hårddiskutrymme för denna hufvudvärk många försökte fly genom att köpa en Mac. :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan bara inte förstå varför så många vill kasta bort tid, pengar och hårddiskutrymme för denna hufvudvärk många försökte fly genom att köpa en Mac. :blink:

385864[/snapback]

 

Spel! :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spel!  :whistling:

385906[/snapback]

 

Jo men fungerar det verkligen bra. Är det inte så att parallels utnyttjar en feature som är hårdkodad i nyare Intelprocessorer där de på låg nivå skapar en val avgränsad virtuell (= modell av) en enklare Intelprocessor med tillhörande system runt om (Minne, usb portar mm) Jag tror den virtuella datorn som skapas är en modell av en väsentligt enklare processor än den som sitter i = långsammare. Funkar den verkligen tillfredställande för spel. Vanlig "kontorswindows" ska dock vara helt ok.

 

Bootcamp som startar om datorn i Windowsläge är helt annat. Då är det det "riktiga" systemet som jobbar men då windows inte kan läsa macformaterade diskar kan sannolikt inte virus skada den disken....eller när jag tänker efter borde ett virus i windows under bootcamp kunna formatera om mac-disken också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo men fungerar det verkligen bra.

385955[/snapback]

 

Jag har ingen aning om det funkar, jag bara tror att det är spelen som lockar folk att installera Windows. Själv är jag helnöjd med OS X och spelar det gör jag på min XBox... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

pco: Nej den emulerar inte en processor, den låter den virtuella maskinen använda processorn direkt. Så teoretiskt borde det vara lagom snabbt för spel. Problemet är att spel inte bara kräver en snabb processor utan även ett grafikkort, och för närvarande emuleras detta av Parallels, vilket naturligtvis ger usel prestanda. Men jag har hört rykten om att Parallels kan komma att få stöd för hårdvaruaccelererad grafik (alltså att använda även grafikkortet på riktigt) och då kan det helt plötsligt bli aktuellt även med spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pco: Nej den emulerar inte en processor, den låter den virtuella maskinen använda processorn direkt. Så teoretiskt borde det vara lagom snabbt för spel. Problemet är att spel inte bara kräver en snabb processor utan även ett grafikkort, och för närvarande emuleras detta av Parallels, vilket naturligtvis ger usel prestanda. Men jag har hört rykten om att Parallels kan komma att få stöd för hårdvaruaccelererad grafik (alltså att använda även grafikkortet på riktigt) och då kan det helt plötsligt bli aktuellt även med spel.

385988[/snapback]

 

right, kollad lite på Intels site. Sanningen ligger lite mittimellan verkar det som. Det är en hårdvaruvirtualizering av processorn men den verkar inte vara enklare än processorn den går på utan nästan fullständig i motsats till tidigare implementeringar som var väsentligt enklare än de processorer de gick på. Måhända är enda begränsningen att den virtuella processorn i sig inte tillåter virtualisering. Dvs man kan inte installera OSX i parallells och sen parallells igen i den virtuella OS X miljön.

 

Däremot verkar all kringutrustning (ljud, grafik mm vara emulerad i Intels chipset och inte använda de faktiska periferienheterna precis som du noterar.

 

För den som är nyfiken finns ett litet sammadrag här http://www.hardwaresecrets.com/article/263

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...