Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Macbooken hittar inte mitt trådlösanätverk


macmaster

Rekommendera Poster

Fick hem min macbook men fixar inte riktigt det här med nätverket. Jag har en stationär pc med trådlöstnätverk och ja jag har konfigurerat nytt trådlöstnätverk med WEP-nyckel och allt men macbooken hittar inte nätverket....någon som vet vad problemet är? Jag har givetvis satt på airporten. :blushing:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Macen kan bara hitta det om "Broadcast SSID" är påslaget. Det innebär att nätverket skriker ut att det finns. Brukar vara så som förvalt. Är det PCn som agerar server, eller har du typ en router eller nåt med accesspunkt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör med modem + netgear router. Men det ska väl inte vara fel på en helt ny dator så antagligen är det något jag gör fel...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Marcus skrev ovan... Skickar din Netgear ut sin identitet (SSID)?

Om den inte gör det så kan inte din Mac se den, och då måste man manuellt lägga till den. Har din Netgear kryptering påslagen? Är den låst till MAC-adressen (nätverkskortets hårdvaruadress) på din PC?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

antagligen är det fel på routern eftersom den inte verkar senda trådlöst. Jag har försökt med WEP-nyckel och hela köret...snart skiter jag i det och skaffar hit någon som tar betalt för det....missuppfatta inte "tar betalt" :P .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

antagligen är det fel på routern eftersom den inte verkar senda trådlöst.

386708[/snapback]

Men av vad jag förstod av ditt första inlägg, så fungerar ju din PC över det trådlösa nätverket. Eller?

 

Det är alltså bara en fråga om HUR routern är konfigurerad. Det kan t.ex vara så att din router inte delar ut IP-adresser via DHCP, och att din PC är inställd på en fast IP-adress. Då måste du ju ha motsvarande konfiguration på din Mac, eller så ändrar du i routern så att den delar ut IP-adresser, och ställer om din PC så att den accepterar att få en IP-adress automatiskt.

 

Kan du steg för steg berätta vad du har för konfiguration på din router och på din Windows-PC?

 

Kör du med fasta IP-adresser, eller med DHCP?

Har din router kryptering påslagen? Och om så är fallet, är det då WEP, WPA eller WPA2?

Skickar den ut SSID?

Är den låst till MAC-adressen (nätverkskortets hårdvaruadress) på din Windows-dator?

 

Det är ju inte lätt för oss att hjälpa dig, när vi inte får svar på frågorna. Vi kan ju inte veta hur just din konfiguration ser ut. Det kan ju bara du tala om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå in under Airport symbolen och välj "annat", skriv in namnet på det nätverk du har, det kanske heter default eller ngt annat, och om du har krypterat det ange detta och tryck sedan ok.

 

Det kan hjälpa din MacBook att hitta nätverket.

 

Men läs det som dom ovan säger, dom kan detta och vill verkligen hjälpa. Ge dom bara de uppgifter dom behöver så fixar dom förmodligen biffen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte pcn ansluten trådlöst utan via modem...från modemet kopplat till routern. Men den verkar inte sända trådlöst eftersom lampan för det lyser inte. <_< Macbooken är den första trådlösa enheten som jag har anslutit till datorn, eller åtminstone försökt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt verkar bara krångla så jag funderar allvarligt på att sälja macen....jag är asnöjd :ThumbsUp: med den för övrigt men jag tänker inte lägga ut tusen spänn på någon som kommer hit och fixar allt. Meningen med bärbar dator är ju att kunna röra sig fritt i huset och på stan och vara uppkopplad :lol: , det var ju därför som jag köpte den. Men jag ska se vad jag kan hitta för konfigurationer. :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju inte precis Macens fel att du inte klarar inställningarna.

Har du t.ex frågat datorn om Hjälp?

 

post-113-1156272849.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du frågar efter hjälp och bla Mizhou har försökt hjälpa genom att skriva några mycket bra frågor, varför inte försöka svara på dom?

 

Du skriver ju att du är "asnöjd" med MacBooken och att det är "fel på routern" men ändå så väljer du att sälja MacBooken för att du inte kan inställningarna? Sedan tar du överpris då MacBook kostar mindre ny från butik/Applestore men det är ju en helt annan sak...

 

Lycka till...:dumstrut:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det en router från Netgear så måste du koppla datorn med sladd först, logga in på routern och slå på det trådlösa nätverket som är avstängt som standard.

 

Står ganska tydligt om man läser routerns instruktioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan får du nog byta "nickname", macmaster är inte så otåliga som du visar prov på :ThumbsUp:

Tror du har lite för bråttom och bara dundrar på, visserligen är MacIntosh lättanvänd, men det skadar inte att läsa instruktioner och handhavandemanualer på prylar man köper till.

 

Noviser har vi alla en gång varit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hahahaha. A men jag är inte lika nördig som vissa andra är. Förövrigt kostar macbooken drygt 14000:- på applestore. Jag säljer min för 12400:-. Ta reda på fakta innan du anklagar mig för att sälja den till överpris dumstrut.

Förövrigt är jag riktigt bra på Mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Macbooken har följande konfig.

2,0 GHz Intel Core Duo

 

512 MB minne (2 x 256 MB SODIMM-moduler)

 

Seriell ATA-hårddisk på 80 GB (5400 varv/minut)

 

SuperDrive (DVD±RW, CD-RW)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hahahaha. A men jag är inte lika nördig som vissa andra är. Förövrigt kostar macbooken drygt 14000:- på applestore. Jag säljer min för 12400:-. Ta reda på fakta innan du anklagar mig för att sälja den till överpris dumstrut.

Förövrigt är jag riktigt bra på Mac.

392109[/snapback]

 

 

Kul att höra att du är duktig på Mac, då gör du dig väl inte av med en sådan pärla du köpt :lol:

Har du följt Peths tips nu då?

Så ska du se att du surfar trådlöst senare ikväll :pompoms:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK vänta, måste bara ha en sak "straight". Datorn säljs för 13k, och man måste hämta den i FLODA??? - wherever that is-, och "hela paketet" går på 14k i affären?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med den konfigurationen du presenterar blir priset fritt från Applestore detta.

 

post-113-1156788035_thumb.jpg

 

Så 11 papp kunde jag ev kommit upp och gett dig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha... Jag har "motsatt" problem...

Min MacBook hittar en massa trådlösa nätverk i mitt hus, iaf fyra stycken - och jag har inte ens ett trådlöst nätverk! :) Jag kör bredband via vanlig sladd, det "gamla hederliga" sättet.

Så jag slog av AirPorten för att slippa snylta på mina grannar. :elaktflin:

 

Hälsar

Raphael

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hahaha  :lol: Nä det är klart att det inte är datorns fel. Det är routern det är fel på. Jag har lagt ut en annons på blocket: http://www.blocket.se/vi/9185342.htm?ca=15_s

Jag säljer den för 12400 om någon är intresserad.

391588[/snapback]

du e ju trög...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så 11 papp kunde jag ev kommit upp och gett dig...

392155[/snapback]

 

Om en person säger att han är supernöjd med sin Mac men väljer att sälja den ändå bara för han inte kan hantera inställningarna för trådlöst nätverk så borde du reagera tycker man. Han frågar efter hjälp och får det men svarar inte på frågorna och verkar allmänt inte bry sig utan allt verkar mest vara hahaha...

 

Med största sannolikhet så är det något fel på datorn och det är därför han säljer den. Personligen skulle jag inte köpa den men det är bara mina 2 cent...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, det trådlösa nätverket verkar ju alltid krångla från routersidan. Nu kör jag via Applegrejer istället och får ruggigt mycket bättre täckning.

Men som andra har sagt, kolla att det verkligen är påslaget i routern. Normalt sett ska du inte behöva göra några inställningar i Mac:en. Prova att plocka bort alla WEP/WAP och säkerhetsinställningar bara så att du får det att fungera. Sen kan du ju slå på det igen. Du kan tvingas byta namn på nätverket om du ändrat inställningar för att Macen ska fatta att det är ett nytt nätverk. Det är den enda knepiga grejen jag stött på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...