Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Findern


aermartin

Rekommendera Poster

hej jag behöver lite tips och trix.

jag skulle vela veta lite trips för att kunna hanterna findern bättre.

 

1. hur updaterar jag ?

 

när jag skpar en mapp så hamnar den helt fel jämfört med nya mappar.

dom radas upp som fint.

 

 

helst skulle jag vela slå över , så att findern visar filer i en lista. och gör det i alla fönster.

sen vll jag öppna nya finder mappar i samma fönster. nu fårman e drö med mappar öppna.

 

jag håller på precis att lära mig och läser och provar mig fram. men andra tips uppskattas ^^

 

jag hållerjag håller

 

hehe så nu vet jag hur man kopierar o klistrar in, apple knapen o c o v...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte riktigt hur du menar men..

I Inställningar i Finder kan du välja om mappar ska öppnas i ett nytt fönster eller ej.

Och i varje fönste kan du välja om innehållet ska visas i listvy- eler som ikoner.. se mina bifogade bilder.

post-1012-1155569369_thumb.jpg

post-1012-1155569379_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

oke, tack för svaret.

 

men ändå när jag öppnar en undermap så.

 

1. den öppnas i ett nytt fönster

 

2. den har stora ikoner, och inte lista.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

oke, tack för svaret.

 

men ändå när jag öppnar en undermap så.

 

1. den öppnas i ett nytt fönster

 

2. den har stora ikoner, och inte lista.

385394[/snapback]

 

Är det kanske så att du dubbelklickar på en undermapp? Då får man den i ett nytt fönster. Om man enkelklickar kan man navigera sig runt i samma fönster, men i olika kolumner. Kan det vara detta du är ute efter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. hur updaterar jag ?

385111[/snapback]

Du uppdaterar inte Findern manuellt. Stoppar du in ett flashminne eller en FW-disk i datorn uppdaterar Findern sig själv. Det samma gäller om du skapar/tar bort eller byter namn på ett objekt genom Terminalen, Finder kommer nästan omedelbart att regestrera förändringen.

 

när jag skpar en mapp så hamnar den helt fel jämfört med nya mappar.

dom radas upp som fint.

helst skulle jag vela slå över , så att findern visar filer i en lista. och gör det i alla fönster.

sen vll jag öppna nya finder mappar i samma fönster. nu fårman e drö med mappar öppna.

385111[/snapback]

Du kan se alla objekt i en lista genom att trycka CMD+2. Testa CMD+1, CMD+2 resp. CMD+3. De är mycket användbara i olika situationer..

 

Tryck sedan CMD+J för att se inställningar för hur just den mapp du visar i Finder ska visas. Observera dock att datan över hur varje mapp visas i Finder lagras i en fil (.DS_Store) i respektive mapp och att den sedan kommer ihåg var och hur du tittade på mappen senast du var där. Tryck alltså CMD+2 för att se en detaljerad lista och nästa gång du går till samma mapp kommer du få samma lista.

 

Observera också att om du ändrar storlek på Finder-fönster eller andra inställningar är det säkrast att logga ut och sedan in igen för att inställningarna ska sparas korrekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...