Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Strul med uppstart


Fingal

Rekommendera Poster

Jag har ett startproblem som jag inte vet hur jag skall lösa. Köpte en beg G4/AGP/450 med 9.2.2 och 10,2 installerat. Allt har fungerat u.a. Dumt nog gjorde jag en del omflyttningar i hårddisken, vilket förmodligen är orsak till problemet. Jag bytte startskiva från 9 till 10 och startade om. Halvvägs in i uppstarten stannar det hela med följande text: /etc/master password: No such file or directory. sh-2.05a#. Jag misstänker som sagt att mitt stökande bland filerna i hårddisken kan ha ställt till det. Problemet är nu att jag inte kommer åt hårddisken för att rätta till saken.

Jag omstartar resp stänger av och startar med såväl medföljande CD 9.2.2 och CD 10.2 som en CD 9.1 jag hade tidigare + C-tangenten nedtryckt...men inget hjälper. Datorn startar med OSX startbild och stannar halvvägs. ALLA FÖRSLAG MOTTAGES MED TACKSAMHET!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland vill den inte starta från CD med C-tangenten. Pröva att trycka på ALT när du startar så kanske den hittar CD:n. Om inte det hjälper, testa att trycka SHIFT+ALT+ÄPPLE+radera (radera = pilen över vagnretur).

 

Slutligen: initiera PRAM genom att trycka på ALT+ÄPPLE+P+R när du startar, håll nertryckt tills du hört startljudet tre gånger, släpp och tryck på C för att starta från CD:n.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mac OSX gillar inte att bli tafsat på ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack. Ska pröva Ola Montans tips. Till Pocahontas vill jag säga: Nej, jag ska aldrig tafsa på X igen. Men jag vet av bitter erfarenhet att jag inte kommer att hålla det löftet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr...tyvärr! Inget tycks hjälpa. Alla tips hittills förgäves. Det verkar som om den stannar upp och vill ha ett lösenord (master password) men hur får man tag i det? Det går att mata in text på stället där uppstarten stannar upp, men det går inte att starta från någon CD. Jag är rådlös.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rastapopoulos

Hmmm, root-password 8vilket jag förmodar är det du behöver) måste ju säljaren sitta inne med… Kolla med denna/e.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr...tyvärr! Inget tycks hjälpa. Alla tips hittills förgäves. Det verkar som om den stannar upp och vill ha ett lösenord (master password) men hur får man tag i det? Det går att mata in text på stället där uppstarten stannar upp, men det går inte att starta från någon CD. Jag är rådlös.

Du kan starta upp i "en-användar-läge" och återställa det. Hittade en bra no-nonsense-beskrivning av hur du gör.

 

Ignorera deras sista punkt om att ändra inställningarna i den fasta programvaran.

 

När du startar upp i "en-användar-läge" ändras tangentbordslayoten till amerikanskt, så / sitter på - tangenten, har jag för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra framplockat thevil, ännu en beskrivning att lägga i FAQ :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta skickas från en kuvad G4. Efter att ha försökt med alla goda råd gav jag upp och sa följande till min dator: "Om du din patetiska lilla äppelkindade plastanka inte hittar CD:n inom tio nanosekunder kommer jag att strypa dig med USB-sladden, slita ut ditt moderkort och steka det långsamt i smör!" Det gjorde förstås susen. Jag har nu ominstallerat MacOS X och alla problem är borta. Nå, det är klart att något av alla råden gav resultat till sist, men jag vet inte riktigt vilket. Tack för alla tipsen. Nu ska jag skaffa mig en handbok i MacOS X och läsa på. Jag har mycket att lära.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...