Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hjälp iMovieHD svarar inte!


bach

Rekommendera Poster

Har ägnat HELA helgen åt filmredigering i iMovie HD 5.0.2 (iLife 05) En timmes film c:a 20 Gb tung. Jag har delat upp klippen och gjort en hel del redigering och nu så när jag startar filen så läser programmet in alla klippen men när iMoviefönstret öppnas är det bara badboll i en evighet och inga filer laddas in. Jag har provat lägga filen på den interna HD:n istället för en extern (bägge OS Extended) och att slänga plistfilen men samma sak händer. Bara badboll och tvångsavsluta! Andra iMovie filer i likande storlek går bra att öppna. Vad ska jag göra?? Hjälp!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inget svar på din fråga men som jag har förstått det så är iMovie inget bra program för så stora projekt. Kan kanske vara så att det blir för tungjobbat? Så länge det är sparat så går det i alla fall att rädda på ett eller annat sätt. Brukar funka att importera det i FCE.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inget svar på din fråga men som jag har förstått det så är iMovie inget bra program för så stora projekt.

384858[/snapback]

 

Nej tydligen inte. Även om iMovie är ett amatörprogram så använder även amatören 60 min DV-band vilket han/hon vill redigera och importerar det därför till iMovie. Det låter lite konstigt att det skulle vara underförstått att man bara kan skapa kortare filmsnuttar. Ungefär som om man bara kunde bränna max 30 minuter på CD-skivor i iTunes.

 

Är det FCE som jag behöver tycker du? Tack för svar förresten!

-Är det inga andra som gör film med iMovie??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur många ljudfiler har du lagt på?

 

Testa att rensa systemcacherna med Cache Out X från http://www.versiontracker.com/

Cache Out X brukar lösa många iMovie-problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telly82 at last! :ThumbsUp:

Tack för svar! Jag har gjort en del "cutaways" och några ljudseparationer. Eftersom jag har exprimenterat med inklipp så finns det några dubblerade klipp i klippfönstret men jag vet inte riktigt var jag syndat annars;-). Allt är iallafall sparat. Vad tror du om chanserna att öppna det med FCE?

Fråga: Har du märkt nån filstorleksgräns när iMovie inte vill vara med längre?

 

Ska ladda ner Cache Out X under dagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nya iMovie 6 har mindre begränsningar än gamla iMovie 5.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt är iallafall sparat. Vad tror du om chanserna att öppna det med FCE?

Fråga: Har du märkt nån filstorleksgräns när iMovie inte vill vara med längre?

384987[/snapback]

Jag har aldrig kört FCE (eller FCP), jag vet bara att det är SVÅRT att lära sig.

 

Efter en USA-resa med över tio timmar film i bagaget så gjorde jag så här:

Importerade rulle 1. Tog bort sådant som uppenbart skulle bort.

Importerade rulle 2. Tog bort sådant som uppenbart skulle bort.

Importerade rulle 3. Tog bort sådant som uppenbart skulle bort.

...

Importerade rulle 11 (sista). Därmed var projektet 4 timmar och 15 minuter långt.

Tog bort sådant som uppenbart skulle bort från rulle 11.

 

Sedan började det egentliga arbetet med att få ner filmen till under 2 timmar.

Däremot så gjorde jag inte så många ljudpålägg (eller extraherade ljudet).

Så iMovie är kapabelt till långa projekt.

 

Detta KANSKE hjälper:

http://discussions.apple.com/thread.jspa?t...4252&tstart=120

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter en USA-resa med över tio timmar film i bagaget så gjorde jag så här:

Importerade rulle 1. Tog bort sådant som uppenbart skulle bort.

Importerade rulle 2. Tog bort sådant som uppenbart skulle bort.

Importerade rulle 3. Tog bort sådant som uppenbart skulle bort.

...

Importerade rulle 11 (sista). Därmed var projektet 4 timmar och 15 minuter långt.

Tog bort sådant som uppenbart skulle bort från rulle 11.

 

Sedan började det egentliga arbetet med att få ner filmen till under 2 timmar.

Däremot så gjorde jag inte så många ljudpålägg (eller extraherade ljudet).

Så iMovie är kapabelt till långa projekt.

 

385007[/snapback]

 

Laddade du in alla filmer i en enda fil?? I så fall borde mitt problem inte vara omöjligt att lösa om det bara är storleken det hänger på, alltså filstorleken :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa annars följande:

Högerklicka på projektfilen, gå in på delade, iDVD och öppna .mov-filen som ligger där i QuickTime.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Laddade du in alla filmer i en enda fil?? I så fall borde mitt problem inte vara omöjligt att lösa om det bara är storleken det hänger på, alltså filstorleken :P

385066[/snapback]

Javisst, men som du ser rensade jag efter hand, men drygt 4 timmar som längst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa annars följande:

Högerklicka på projektfilen, gå in på delade, iDVD och öppna .mov-filen som ligger där i QuickTime.

385069[/snapback]

 

Tack för svar!

Ja där hittar jag QT-filerna! Jag kan se QT-filmen och i Cache-mappen hittar jag Timeline Movie som visar mina färdigredigerade filmklipp i QT.

Jag lyckades öppna projektet till hälften genom att klicka på ~iMovieProj filen. (Jag såg iMoviefönstret (som på riktigt) men kunde inte scrolla och sen kom badbollen.

 

Mapparna har alla en stjärna på sig och det ska väl ~iMovieProj filen också ha men den är blank.

Det jag inte hittar är alla klipp i klipp-panelen, bara 4 stycken.

 

Ska jag kasta plist-filerna i Cachemappen?

 

Problemet att öppna filen kvarstår alltså förutom i QT.

 

-Telly82, jag laddade ner CacheOut men det ville sig inte. Tack för länk om "stuttering movie".

Snälla, kom med fler av era eminenta förslag!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nya iMovie 6 har mindre begränsningar än gamla iMovie 5.

384996[/snapback]

 

Jag håller fast vid 5:an tills jag läst ut min favoritmanual: Jim Heid's iLife-05, :P

plus att jag läst nånstans att iMovie 6 funkar bättre på Intel-Macar, jag har en iMac G5 (tror du som är datasnille att det stämmer?).

 

Läste din mycket imponerande presentation! Kul att du finns här på forumet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMovie funkar bättre än iMovie 5 på PPC-Macar också. Det fanns någon begränsning i hur långa de enskilda klippen kunde vara, när man importerade till tidigare versioner av iMovie.

 

Utseendemässigt i programmet, så kommer du inte att märka någon större skillnad, så om du lär dig iMovie 5, så kommer du att kunna alla de funktionerna i iMovie 6 också.

 

Det har tillkommit några funktioner i iMovie 6, såsom stöd för Core Image-effekter, och annat.

iMovie 6 tillåter alltså längre filmklipp, och är bättre på alla sätt.

 

Om du inte har bråttom, så kan du annars invänta iLife '07, som bör dyka upp i januari, och som förmodas innehålla en ny version av iMovie också.

 

Att du har läst att iMovie fungerar bättre på Intel, innebär inte att den inte fungerar bra på PPC. Det är snarare så att iMovie 6 är Universal Binary, och därmed fungerar på båda processorerna, vilket iMovie 5 inte är. iMovie 5 är således enbart för PPC, och om den körs på Intel, så kommer den att köras i emulatorn Rosetta. Så det är mycket riktigt att iMovie 6 fungerar mycket bättre på Intel, jämfört med hur iMovie 5 fungerar på Intel.

 

Jämförelsen ska alltså inte göras med hur iMovie 6 fungerar på PPC, där den ju också fungerar alldeles utmärkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste din mycket imponerande presentation! Kul att du finns här på forumet!

385424[/snapback]

Tackar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMovie funkar bättre än iMovie 5 på PPC-Macar också. Det fanns någon begränsning i hur långa de enskilda klippen kunde vara, när man importerade till tidigare versioner av iMovie.

 

385432[/snapback]

 

Tror du att det finns en chans att filen som vägrar öppna sig äntligen gör det ifall jag uppgraderar till iMovie 6?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror du att det finns en chans att filen som vägrar öppna sig äntligen gör det ifall jag uppgraderar till iMovie 6?

385473[/snapback]

Ja, det finns en LITEN chans. Se till att jobba på en KOPIA av projektet. Har du en gång öppnat/sparat i 6:an kan du inte gå tillbaka till 5:an med det projektet.

 

Spara en kopia på iMovie 5 och de andra programmen i iLife '05 innan du installerar 6:an, annars ersätts version 5 med 6. Efter installationen lägger du tillbaka kopiorna och du kan välja att köra 5:an eller 6:an.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...