Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Videoklipp från nätet


Andreas Leijon
 Share

Rekommendera Poster

22 minuter sedan, lappen71 säger:

En synnerligen smart och klarsynt person. Skulle absolut kunna använda Linux om det vore mer användarvänligt och inte så himla krångligt.

Det är väl just därför det måste vara förinstallerat för att slå igenom på bred front. Jag tror att Chromebook kan göra det med tiden. Och den bygger på Linux.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Linux är intressant för att det är ett oberoende kollektiv. Men så fort det blir Google av det hela försvinner det som är intressant. Då kan jag lika gärna stanna i Äpplet. Plus att allt bara fungerar i Äpplet utan konstigheter. ( Med undantag av Catalina... )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Så vackert att även jag vill dela den så här dagen efter Lucia.
Ljuset symboliserar sanningen, tryggheten och det goda. Likt hur mina förfäder långt tillbaka i tiden tände ljus för att lysa upp i ett vintermörker som nog kunde kännas hotfull också. Se alla folksagor till exempel.

Mycket mycket vackert i mina ögon och öron denna mera nordiska Lucia! :wub:
 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade man säkert skitit på sig om man stött på dessa utanför sitt garage,..

 

 

Redigerad av Pocahontas
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Svolder säger:

Att det inte är förinstallerat. Så är det. Det är (till stora delar) en myt att det skulle vara mer svåranvänt. Den myten gör att många avstår från att ens försöka sig på Linux.

Det är ingen myt. Du själv skrev nyss att installationen tog flera timmar. Inget som normal kunniga personer klarar av. Bara se vilken nivå på kunskapen på dom som är nya på forumet och ställer frågor.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att installera operativsystem är alltid bökigt. Det är inte svårare med Linux än med Windows, snarare tvärtom. Mac OS X är enklast*.

 

*Nåja, så länge det ska installeras på en mac, förstås... :D 

 

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Svolder säger:

Det är en myt. Att installationen tog ett par timmar berodde på att jag inte läste instruktionen, och därmed fick skylla mig själv. När jag läste instruktionen (och följde den) så gick det enkelt och smärtfritt. Att sedan använda Linux med Cinnamon när det väl är installerat är inte ett dugg svårare än att använda MacOS.

En installation som kräver att man läser en manual är redan är ett stort fail och är för stort projekt för den normal kunnige. Varken macOS eller Windows kräver att man läser en manual för att installera.

 

Nu är detta fel tråd att ta denna diskussion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, Alix säger:

Du missade nyckelordet. Linux är inte svåranvänt. Att installera operativsystem är alltid bökigt. Det är inte svårare med Linux än med Windows, snarare tvärtom. Mac OS X är enklast.

 

Windows 10 är superenkelt att installera på en tom hdd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Pocahontas säger:

Hade man säkert skitit på sig om man stött på dessa utanför sitt garage,..

 

 

Bättre kvalitet och längre:

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, lappen71 säger:

En installation som kräver att man läser en manual är redan är ett stort fail och är för stort projekt för den normal kunnige. Varken macOS eller Windows kräver att man läser en manual för att installera.

 

Nu är detta fel tråd att ta denna diskussion.

10 minuter sedan, lappen71 säger:

Windows 10 är superenkelt att installera på en tom hdd.

Ja, det är enkelt. Det är lika enkelt med Linux om det är en bred distro med DE. Manual behövs inte.
Har du installerat mycket Linux? Jag har installerat både Linux och Windows i många olika skepnader och tycker att det är lättare med Linux. Historiskt (2010-talet) har Linux varit bättre på att stödja hårdvara out-of-the-box. Windows 10 är bättre på det nu, jämfört med W 7.

Så numera är det hugget som stucket. Dock finns det Linuxdistror som är knepigare än mainstream, det gives. MEn de ska man förstås inte välja.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Alix säger:

Ja, det är enkelt. Det är lika enkelt med Linux om det är en bred distro med DE. Manual behövs inte.
Har du installerat mycket Linux? Jag har installerat både Linux och Windows i många olika skepnader och tycker att det är lättare med Linux. Historiskt (2010-talet) har Linux varit bättre på att stödja hårdvara out-of-the-box. Windows 10 är bättre på det nu, jämfört med W 7.

Så numera är det hugget som stucket. Dock finns det Linuxdistror som är knepigare än mainstream, det gives. MEn de ska man förstås inte välja.

 

Ja i syfte för att bredda min kunskap.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 timmar sedan, Svolder säger:

Linux Mint är användarvänligt, bygger på Ubuntu och Debian, enkelt att installera, enkelt att använda. Efter tre månader har jag inga planer på att vare sig gå tillbaka eller byta till något annat. Det är inte MacOS eller Windows, så det finns en liten inlärningströskel så klart, men inte värre än att jag rätt snabbt fick kläm på det viktigaste. Installationen från start till slut tog ett par timmar, men enbart för att jag har ett grafikkort från Nvidia och jag förstod initialt inte hur jag skulle installera korrekt drivrutiner till det.

En annan grej som kan vara jobbig med Linux är utvecklingen av den distribution man använder. Kör man Windows/Macos så kan man idag vara ganska säker på att Microsoft/Apple kommer att se till att nästa års systemuppdatering är relativt lätt att installera samt beter sig och fungerar ungefär så som Widows/Macos förväntas göra.

Linux Mint "provides Long-Term Support (LTS) releases which are supported for a duration of 5 years", men dess utveckling förefaller mer beroende av en "community" än Windows/Macos, vilket riskerar att minska framtida systems förutsägbarhet. Jag misstänker också att Linux Mint är det av i inlägget nämnda OS som har minst ekonomiska muskler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

För andra året i rad väljer folk bilder som egentligen är sämre (för ljusa och för kontrastrika). Finalen avgjordes mellan två identiska kameror men den ena vann stort av en överraskande anledning... :P 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

 

Oddly satisfying. B) 

Håller med du. Kunde dock önska orginalljudet i stället för metallica.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Axelman säger:

Håller med du. Kunde dock önska orginalljudet i stället för metallica.

Det var Pantera (Shattered) och videon var annars tyst*.

 

*Skärminspelning, alltså...

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

42 minuter sedan, Alix säger:

Det var Pantera (Shattered) och videon var annars tyst*.

 

*Skärminspelning, alltså...

Metallica med litet m betyder metallmusik, inte gruppen som stavas Metallica....:fane:

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Axelman säger:

Metallica med litet m betyder metallmusik, inte gruppen som stavas Metallica....:fane:

95 ton dynamit gick åt, förresten, för att spränga 450000 ton berg. Dynamiten fick fraktas i tio stycken speciallastbilar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Alix säger:

95 ton dynamit gick åt, förresten, för att spränga 450000 ton berg. Dynamiten fick fraktas i tio stycken speciallastbilar.

Nice! Boooom!!  Haha!! :totaltgalen:

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

And I want you. :wub:

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Another good one, Last Christmas. ?
 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Det finns dom som har talang och sen finns det dom som bortom det.

 

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...