Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Installera classic-miljön i Tiger


fahrer

Rekommendera Poster

Jag skulle vilja kunna köra äldre versioner av vissa program, t ex illustrator, under Tiger. Såvitt jag förstår är detta möjligt. Hur installerar man Classic-miljön? Jag kan inte hitta något os9 på de skivor jag fick med datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är Mac Mini du har så tror jag inte det är möjligt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

På din installationsskiva finns "Classic Support".

 

Notera att ingen Intel-mac stöder classic environment.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Ja, hur gör man? Vill så gärna uppgradera systemet (Jaguar 2.8) till Tiger men är samtidigt beroende av att kunna jobba i Classicmiljön. Fungerar det i Tiger? Har en iMac G4 17".

 

Om det nu går att köra Classicmiljö i Tiger: Stoppar man bara in Tigerskivan och uppgraderar Jaguaren medan den befintliga OS9, Classic-installationen ligger kvar? Eller måste man installera om OS9 också?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, hur gör man? Vill så gärna uppgradera systemet (Jaguar 2.8) till Tiger men är samtidigt beroende av att kunna jobba i Classicmiljön. Fungerar det i Tiger? Har en iMac G4 17".

 

Om det nu går att köra Classicmiljö i Tiger: Stoppar man bara in Tigerskivan och uppgraderar Jaguaren medan den befintliga OS9, Classic-installationen ligger kvar? Eller måste man installera om OS9 också?

441266[/snapback]

Classic miljön finns kvar ja.... men du kan inte starta upp i OS 9

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Om det nu går att köra Classicmiljö i Tiger: Stoppar man bara in Tigerskivan och uppgraderar Jaguaren medan den befintliga OS9, Classic-installationen ligger kvar? Eller måste man installera om OS9 också?

441266[/snapback]

 

OS 9 kan du låta vara som den är. Så länge du har en orörd OS 9-systemmapp på hårddisken kan du alltid starta Classic.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är Mac Mini du har så tror jag inte det är möjligt

384790[/snapback]

Det beror på om det är Mac Mini G4 eller Mac Mini Intel. På G4 funkar Classic.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se min post "livet på en pinne" där så får man instruktion på att instalera os 7 på en usb-flashminne, och det går på os 9 också , 9an tar ca 300mb sedan dom program man vil ha så en 1GB räcker långt! så slipper man "classic" miljön på sin G3á G4á och ett stabilare system! kör gamla spel o dylikt nu i X på min G3á "Panther". :skondans:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så slipper man "classic" miljön på sin G3á G4á och ett stabilare system!

442108[/snapback]

Jag har inte märkt av några problem med att köra classic i tiger.8 på min powerbook. Spelar armor alley och macsyndicate som satan nu :)

Man kan ju dock tolka ovanstående citat som att classic är en stabilare miljö som man slipper om man inte installerar det på sin HD ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gick ju utmärkt att installera Mac OS 9 på min 512MB USB-pinne.

Går att starta i Classicläge, tyvärr går det inte att starta från pinnen.

Syns här, döpte pinnen till Flash

 

post-113-1164922454.jpg

 

Syns även i Startskiva, men vill inte stänga ner och starta upp på den...

post-113-1164922608.jpg

 

Men ifrån classicläget så :ThumbsUp:

 

post-113-1164922672.jpg

 

Gick lite segt på min iBook G3/ 500 och med USB 1.1 :deppig:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OS 9 blir stabilare på flashminnet än i hårddisken! och nu kostar en GB minne på Elgiganten vid Sisjön ca69:- så då får man en vetttig lösning på sitt problem, då man slipper installera på hårddisk.

OBS! bara för att Media Markt har öppnat några hundra meter därifrån. :w00t:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att det inte gick att starta från min USB-sticka är ju inte så underligt, det har aldrig gått att starta från USB 1.1.

Hur det funkar från USB 2.0 vet jag inte, inte provat.

 

Finns det Firewire Flashminnen? Får googla... :ThumbsUp:

 

Jodå..det finns Firewireminnen :ThumbsUp::ThumbsUp:

 

post-113-1164951796.jpg

 

http://www.kanguru.com/fireflash.html

 

post-113-1164952229.jpg

 

1400:- för en 4 GB sticka är ju inte så farligt, rymmer väl ett "bantat" Mac OS X system

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...