Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mysteriet Nätverkstid


Nini

Rekommendera Poster

Kan någon förklara vad Nätverkstid, inne i Systeminställningar, Fildelning, Brandvägg egentligen har för funktion? Det enda den gula skylten säger är att "Detta är brandväggsinformation för Nätverkstid. Den är för närvarande av och all UDP-nätverkstrafik till port(arna) 123 blockers." Vd innebär det egentligen? Vad gör den? undrar jag. Har sökt Apples supportsidor utan att hitta ett ord om detta. På min PB var den av, på min iMac Intel Core Duo var den på som default sen instaqllationen av den (jag stängde av den eftersom jag felsökte ett eventuellt nättverksfel som sedemera visade sig vara i USA hos min webhost där och inte här).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nätverkstid är att datorn ställer sin klocka efter någon annan dator på internet. Apple verkar ha sina egna klockserverrar (time.euro.apple.com), som sen får sin tid från något atomur, GPS eller en annan klocksever.

 

Så om du har nätverkstid på så kommer din dator att synkronisera klockan mot en av Apples klockservrar, de använder ett standard protocol som heter NTP(Network Time Protocol) och detta protokoll använder port 123. Detta synkroniseringsprotokoll tar även hänsyn till fördröjningen mellan servern och klienten när tiden synkroniseras.

 

Verkar som en Mac också kan vara klockserver själv, därav brandväggsinställningen. Dvs om man har många datorer, så kan en av dem vara server och de andra hämtar tiden från den.

 

Vill man inte använda Apples klockserver som är default så kan man byta till någon annan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo den ja. Men vad gör den som inställning inne i Fildelning, Brandvägg? Inte samma sak som när man ställer klockan - den använder jag alltid. Och såvitt jag vet är det något helt annat än Nätverkstid i Fildelning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste visst inte din fråga så noga :( Men försöker igen.

 

Var ganska säker på att det berodde på att Macen kunde vara tidsserver också, eftersom den använder ntpd som är tidsservern som UNIX använder. Men jag testade att slå på port 123, men den svarar ändå inte på NTP anrop, och tittar man i /etc/ntp.conf som är konfigureringsfilen för ntpd så är den inte konfigurerad som server.

 

Min slutsats är att jag har ingen aning. Visst kan man få Macen som tidsserver genom att hacka /etc/ntp.conf själv, man då kan man ju lägga till en brandväggsinställning också. Verkar skumt.

 

Kollade med Ethereal också, även om Nätverkstid inte är ikryssad så hämtar den tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade fel, visst fungerar Macen som tidsserver när Nätverkstid är på i Brandväggsinställninagrna.

 

Så nu ska jag sluta svammla och gå och lägga mig, God Natt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...