Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

g4:an förblir hårddisk


simon h

Rekommendera Poster

Hallo! det var länge sen jag skrev nåt här. Men nu har jag ett stort problem. Fick min Macbook igår(extremt glad, väntat över en månad). Nu skulle jag då koppla ihop den med min g4, då händer följande: jag startar upp g4:an som firewire hårddisk och kopplar ihop den med macbooken, den monteras på skrivbordet som vanligt men när jag rör g4 hårddisken så hänger sig macbooken. inte mer med det men när jag försöker få g4an att bli dator igen så vägrar den. Jag har försökt att starta från cd men inte ens det funkar. Hur får jag den att inte agera hårddisk längre?

 

Det sitter två hårddiskar i g4an, men det är ju bara den ena som dyker upp. kan det spela nån roll?

 

G4 dual 450mhz 512mb osx 10.4.6

Macbook 2.0ghz 2gb osx 10.4.6(har satt i minnet själv och det krånglar lite men den låser sig även med original minnet)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att det bara dyker upp en hårddisk är som det ska, men varför det strular för dig kan jag inte svara på.

 

 

Har du försökt starta G4:an med säker start, håll ner shift vid uppstart.

Ha inget annat inkopplat i G4:an.

 

Du behöver ju inte starta G4:an i Target mode om du ska föra över något.

Har du bara firewire emellan, så kan Flyttassistenten hämta det du behöver.

Eller så kopplar du dem i nätverk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tycker det är lättare att inte använda flyttass. har inte testat shift. men det är konstigt att det inte funkar med c-tangenten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för snabbt svar men det fungerade inte med shift heller. skulle ha kört flyttass. istället. Jag får väl försöka koppla ihop g4an med nån annan dator och kolla ifall den också hänger sig. kommer nån på nåt smart är ni mer än välkomna med tips. man vill ju ha sitt gamla liv med sig till framtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kopplat ihop den med en g5:a också men samma sak där: g4an dyker upp på skrivbordet men så fort man försöker kontakta den så hänger sig datorn som den är inkopplad till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag startade upp datorn i hårddisk läge från systeminställningar/startskiva. Alltså inte genom att hålla nere T-knappen. Gör det nån skillnad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det inte att sätta i din Installationsskiva i G4:an och köra Skivverktyg därifrån?

 

Om inte så starta G4:an, håll ner cmd (äpplet) och s-tangenten för att starta i Single User mode.

 

När texten rullat och stannat skall du efter prompten skriva: fsck -yf (mellanslag innan -tecknet)

tryck på enter.

 

Får du OK i texten som följer skriver du Reboot och trycker Enter, så startar datorn om.

 

Om du inte får OK så upprepa kommandot ett par ggr så att du får ett OK

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä det går inte att starta från skiva alls men jag ska testa det andra så återkommer jag snart

Tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä det funkade inte heller satte på den med cmd och s nedtryckt, men skärmen visar fortfarande

 

bara firewiremärket, jag blir snart galen, tack för all hjälp. har du nåt sista ess i ärmen? Kan man

 

göra nån nollställning? vad är den lilla programeringsknappen på framsidan bra för?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ha! det gick när jag nollställde parametrarna, min bäste far kom på det. och nu funkar det.

 

Tack för snabb hjälp poca.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör nu skivverkyget från CD-skivan, Välj Reparara Skiva (ej Reparera Skivbehörighet)

 

När du gjort det, och startat om datorn, går du till Verktygsmappen inuti Programmappen, och kör Skivverktyget därifrån, nu väljer du Reparera Skivbehörighet.

 

Med detta får du justera ev felaktigheter. Har du något annat skivverktyg, typ DiskWarrior eller Tech Tool till din G4:a?

 

Vad är din avsikt med att ansluta G4 till MacBook?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ha! det gick när jag nollställde parametrarna, min bäste far kom på det. och nu funkar det.

 

Tack för snabb hjälp poca.

384512[/snapback]

Det är det första jag testar om ngt strular ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä jag har inga andra skivverktygprogram. Ska göra som du säger. Nu koppplade jag ihop dom med

 

flyttass. och macbooken hängde sig igen, så nåt är det. Jag vill ju koppla ihop dom för att föra över

 

alla låtar som jag gjort, även itunesbiblioteket m.m. Jag tror jag bränner en dvd eller lägger över det

 

på en extern disk. Tack igen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga bara, du använder väl Firewire mellan datorerna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

självfallet! ändå konstigt att det hänger sig hela tiden. men nu bränner jag en dvd. skönt att ha om g4an skulle lägga av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju även koppla en Ethernetkabel emellan, och köra nätverk, såvida du inte har båda anslutna till en Router.

Då väljer du Anslut till server. Du får givetvis försätta G4 på Personlig fildelning, sedan för du över den vägen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...