Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vinyl +tape till Mac


Tarok

Rekommendera Poster

Hej

 

Har en MiniMac Intel ock vill spela in gammla skivor och tape jag vet att det inte kommer att låta som på en ny cd inspelning men det gör ingenting, men det finns säkert dom som kan tipsa mej om jag borde köpa som är bra inget proffsgrejer utan för en vanlig användare som vill få ut det mesta av dom surt förvärvade pengar jag har skrapat ihop

 

Mvh

Tarok

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är jobbigt och tidsödande, gjorde det för några år sedan.

Ett himla passande av skivan... :ermm:

 

Använde mig av

 

post-113-1155396166_thumb.jpg

Som medföljer Toast Titanium.

 

Sedan krävs det kabel mellan dator och Stereon, körde från Tape Out om jag inte minns fel..

 

Ser ut så här när man startat programmet

 

post-113-1155396530.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder griffin imic (med den följer ett enkelt program) :) och en riaaförstäkare TC-750 med jordskruv köpt på kjell o c/o till skivspelaren. Ljudingången ska vara ställd på max.

Bandspelaren kopplas nog direkt till imic. Det tar en massa tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är jobbigt och tidsödande, gjorde det för några år sedan.

 

Ett himla passande av skivan... :ermm:

384304[/snapback]

 

Funderar oxå på att konvertera en del av mina LP-skivor. Hur lång tid tar det att få över en LP till en digital skiva?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tar lika lång tid som att spela skivan, och lite tid till, allt kringarbete...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort en del sådant arbete och ett bra program att använda är Sound Studio som har diverse användbara filter och funktioner.

 

Det kan vara ett roligt och frustrerande arbete eftersom man måste spela upp musiken i realtid och föra över det i digitalt format innan man kan låta arbetet fortskrida lite snabbare.

 

Ha de skoj :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara ett roligt och frustrerande arbete eftersom man måste spela upp musiken i realtid och föra över det i digitalt format innan man kan låta arbetet fortskrida lite snabbare.

 

 

Det är nog första gången jag ser ordet 'realtid' används i negativ betydelse av datoranvändare. :P Hur unga är ni egentligen? Var ni aldrig med på kassettbandspelarens tid då man kopierade LP-skivor på löpande band med strålande resultat? I realtid förstås. :w00t:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en liten "Behringer" mixer (700 kr). Till den har jag kopplat min skivspelare. Sen spelar jag in med Garageband. Exporterar till iTunes / mp3. Enkelt och låter lika bra som vinyl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fel av typen -1
Var ni aldrig med på kassettbandspelarens tid då man kopierade LP-skivor på löpande band med strålande resultat? I realtid förstås.

384342[/snapback]

 

Visst var man det. Men strålande resultat? Nja. Det var väl först när man hade råd att köpa Chromeband som man tyckte det. :w00t: De lät ju "nästan" som skivan när man traskade omkring med sin Walkman. :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en liten "Behringer" mixer (700 kr). Till den har jag kopplat min skivspelare. Sen spelar jag in med Garageband. Exporterar till iTunes / mp3. Enkelt och låter lika bra som vinyl.

387896[/snapback]

"låter lika bra som vinyl."

 

Då har du en dålig stereo eller dåliga öron (eller båda). ;)

 

För bra ljud ska du inte dra in det analoga ljudet till datorn alls.

Köp en Yamaha CDR-HD1300E, eller efterföljaren CDR-HD1500E:

http://www.yamaha-hifi.com/products.php?la...ivset=&newsset=

 

Denna kopplas till stereon och ger bättre ljud än att digitalisera ljudet i datorn eller i en billig USB-omvandlare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"låter lika bra som vinyl."

 

Då har du en dålig stereo eller dåliga öron (eller båda).  ;)

 

För bra ljud ska du inte dra in det analoga ljudet till datorn alls.

Köp en Yamaha CDR-HD1300E, eller efterföljaren CDR-HD1500E:

http://www.yamaha-hifi.com/products.php?la...ivset=&newsset=

 

Denna kopplas till stereon och ger bättre ljud än att digitalisera ljudet i datorn eller i en billig USB-omvandlare.

387907[/snapback]

 

Bra analogt ljud slår ALLT vad digitalt nånsin kan åstadkomma.

Genom digitalisering kastrerar man ljudet. Sen får man manipulera det så mycket man vill. Kulorna är ändå borta. :cry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja ja! Jag hör ingen skillnad och det duger för mig. Självklart kan man köpa en bättre utrustning om man vill, det kan man alltid. Eller skita i det och investera i snorbra skivspelare/stärkare/jbl högtalare. Jag fortsätter på mitt sätt. Jag tankar min iPod med digitaliserad (på mitt sätt) vinyl som jag sen lyssnar på när jag åker till jobbet.

 

Susy (som brukar musik)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...