Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Virusprogram på Mac


jools

Rekommendera Poster

att en mac är mycket bättre att skydda datorn från virus, det har man ju hört.. men behöver man då ett virusprogram? eller är det virusprogrammet i macen som är så bra? brandvägg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behövs inget program. Finns i stort sett inga virus. Därför är det så.

 

Kanske vill man skydda sina kära windowsvänner man "jobbar" med...då kan man köra ClamXav, det är gratis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis... hitintills finns det inga virus för OSX och jag har surfat internet och laddat ner prylar sedan -93 och aldrig haft ett virus i Mac. En anledning verkar vara att program inte loggar in på root-nivå i OSX utan använder sig av funktioner närmare ytan och därför är OSet mindre känsligt och jobbigare för virustillverkarna att hacka...

 

Brandvägg finns i Systemet.

 

Det kasnke kommer tider med virus för mac men hitintills är det rent.

 

Lev visrusfritt med Mac du också :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fel av typen -1
Precis... hitintills finns det inga virus för OSX och jag har surfat internet och laddat ner prylar sedan -93 och aldrig haft ett virus i Mac.

384253[/snapback]

 

Tanken på virus ger mig smått nostalgisk. Jag har råkat ut för Mac-virus två gånger. Har för mig att det var mellan 1996 och 1997 båda gångerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ööööh. varför ?

 

ett virus är alltså... hm

 

låt mig förklara det så här.

 

Råkar du medvetet eller omedvetet installera ett program eller virus eller malware , spyware eller virus.

 

Så kan det ta kontroll mer eller mindre över din dator.

 

 

På samma sätt somWindows hägner sig om notepad hänger sig (om t.ex. ett program hänger sig i windows påverkar det hela operativsystemet) ,

 

så kan ett virus ta över notepad, sen hela datorn.

 

Det är därför , virus kan infiltrera windows på helt löjliga sätt.. såsom gömda i JPEG filer, sen när den renderas körs viruset för ett exempel.

 

Linux eller GNU Unix är uppbyggt på ett helt annat sätt. ett program går aldrig högre upp i herarkin.

 

 

asså ett program kan styra sig själv, men aldrig operativsystemet. så därför har aldri g virus fungerat eller funnits till Unix.

 

(nåra enstaka fall var, typ.. folk har tagit o infesterat kåden till SSH tex med virus eller malware, men det gills som inte. för dom har fått koden eftersom det är OpenSource och det tar typ, andra hederliga programmerare sekunder, minuter eller timmar att upptäcka det o ta bort koden)...

 

Så, kör brandvägg mer behövs inte. ^^

 

Welcome to secure computing.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag hatar ANALOGI!!! men jag är full

 

låt mig förkalra det så här.

 

Din bringa är Root i Unix (mac os x, linux, GNu Unix o.s.v.)

din arm är ett program, vadsomhelst, typ.. photoshpo, en bild , nånting körbart.

 

I windows, får du virus, i armen, sprider det sig med blodet till ditt hjärta (root , eller i Windows är det admin, eller hela Operativ Systemet högsta nivån. Fulla rättigheter)

 

Och du dör om du inte får bort den, eller så gör virus det det vill gra,deletea vissa filer vissa datum kör saker o.s.v.

 

I mac så kommer den aldrig ens över armbågen, sticker du dig i fingret, kanske den infekterar fingret och knogen.

 

Men tar aldrig ner hela operativ systemet.

 

 

sen att Unix är befriat. beror på en sak.

 

Unix folk gör virus för windows ^^ , windows folk gör virus för Windows (tjäna pengar, phishing o.s.v.) ...

 

Ingen gör något emot Unix, för det är mer community. Dessutom mkt svårare att få det att göra nån vettig skada, man kan sabba det som blivit infekterat, inte mera.

 

skulle man lyckas med tex. infektera ett lib så kankse många program fuckar up sig.

 

 

Men i allmänhet är Unix direkt relatraterat med open source, o ingen vill sabba under dogens arbete.

 

det är mer, dom som moppsar sig och äör storföretag, åkjer oftast på däng av nån av eliten inom open source communityn som gör det ...

 

enbart för att visa att det fortfarande går.

 

jag hoppas det aldrig kommer virus till mac os x. det enda jag kan tänka mig är någoat spyware liknande grej som man installerar självmant med andra program (eller omedvetet) som skickar information om dig till nån server.

 

kanske haramlöst men ändå, tror inte det kommer ske, men något spyware är det mest sannolika att nånsin ske mac os x.

 

hitils har det aldrig skett medans Windows överöses med diverse skräpprogram ..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag hatar ANALOGI!!! men jag är full

 

384440[/snapback]

 

Förklarar din något krokiga frasering :D i föregående inlägg...

 

:P:P:P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

analogier suger, det är som att direkt idiot förklara sig

mensvårt att förklara varöfr anti virus är helt onödigt i ett unix system.

 

det enda man behöver är

 

1. sunt förnuft! förstå va du installerar o använder.

 

2. brandvägg.

 

sen äre bara att köra på!!! du behöver inte ens fullt förstå punkt 1.

men då rekommenderas att du skapar ett använder konto åtdig själv hehe ^^

 

 

så har jag alltid jogrt i linux o kommer göra i mac os x.

 

 

root blir första, sen skaåpar jag direkt martin. eller aermartin kontot med admin rättigheter.

 

sen gäst o kompis ^^

 

safety first!! som i jackass1 EHren mcgeheyt

 

 

för att videaqre idiot förkalra mig med analogier.

 

är det som att vaccinera sig mot förkylnings när man är imun mot allt till och med aids.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan väl tillägga att det faktiskt finns antivirusprogram till Mac. Något nämndes ovan, en annan är VirusBarrierX4 från Intego.

Men som sagt, det är väl mest för att skydda sina känsliga Windowsvänner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men som sagt, det är väl mest för att skydda sina känsliga Windowsvänner.

384486[/snapback]

 

 

Äh, dom får väl skylla sig själva om dom kör windows. :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

QUOTE(kgia @ 12:25, 2006-08-13)

Men som sagt, det är väl mest för att skydda sina känsliga Windowsvänner.

 

----

 

så man kan alltså smitta windows användare över msn eller liknande om man inte har ett virusprogram?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis, du kan bära på virus i en fil, som visserligen inte skadar dig men kan skada dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Det hade varit intressant att hört något vettigt om virusprogram till Mac istället för det vanliga om hur virusfria Mac'ar är, som jag använt i 17 år.

 

Anledningen till att jag önskar info om virus program till Mac är att min bank här i Norge erbjuder virusprogram till Windoze kostnadsfritt, Norman ett eller annat. Poänget är att banken betalar Norman för programmet och vad får jag? Inget! Som bankkund är jag med och betalar för att hålla Windoze virusfritt, därför anser jag att jag också borde få ett antivirusprogram gratis. Antar faktiskt att det är likadant i Sverige.

 

Nu har jag kommit så långt i min dialog med banken, SR-Bank att dom är på väg att erbjuda Macanvändare ett antivirusprogram. Så vad bör jag rekommendera banken att dom erbjuder oss?

 

Även om det med stor sannolikhet är svårt att göra ett virus för Mac så tror jag faktiskt att NSA och andra bokstavförkortade organisationer faktiskt har program klara att sända. Tänk på "Witty", synnerligen professionellt!

 

Macdriller

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple
Det hade varit intressant att hört något vettigt om virusprogram till Mac istället för det vanliga om hur virusfria Mac'ar är, som jag använt i 17 år.

 

Anledningen till att jag önskar info om virus program till Mac är att min bank här i Norge erbjuder virusprogram till Windoze kostnadsfritt, Norman ett eller annat. Poänget är att banken betalar Norman för programmet och vad får jag? Inget! Som bankkund är jag med och betalar för att hålla Windoze virusfritt, därför anser jag att jag också borde få ett antivirusprogram gratis. Antar faktiskt att det är likadant i Sverige.

 

Nu har jag kommit så långt i min dialog med banken, SR-Bank att dom är på väg att erbjuda Macanvändare ett antivirusprogram. Så vad bör jag rekommendera banken att dom erbjuder oss?

 

Även om det med stor sannolikhet är svårt att göra ett virus för Mac så tror jag faktiskt att NSA och andra bokstavförkortade organisationer faktiskt har program klara att sända. Tänk på "Witty", synnerligen professionellt!

 

Macdriller

495045[/snapback]

 

tjaa, säg till banken att du ska ha ett virusprogram, sen att det inte gör nån nytta och tar av hårddisken är väl ditt problem isf. De virusprogram som finns för Mac är för att man inte ska råka smitta Windowsdatorer. Jag fattar det som att du ska ha ett program bara för ha-andets skull.

 

Det finns 4st trojaner för OS X såvitt jag är medveten om, kan tänka mig att risken att få en sån är lika stor som att hitta en pingisboll i universum.

 

vad ska NSA in i din dator och göra? Tror nog att de har lite viktigare saker att göra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns virus till OS X. Leap-A t ex.

 

Poängen är, det finns inga virus som är:

 

1. Kända. Leap-A är typ det enda kända viruset till OS X.

2. Farliga. Leap-A är i stort sätt helt ofarligt. Skriver du in ditt lösenord när du kör filen finns det en viss risk att några program slutar fungera. That's it.

 

Därför rekommenderar jag inte att du skaffar anti-virus program. Vänta tills det faktiskt finns ett hot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brandväggen aktiveras under Äppel-menyn -> Systeminställningar -> Fildelning -> Brandvägg -> starta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för det konkreta tipset Jonte! Hade ingen aning om hur man gjorde, nu känner jag mig redan tryggare! :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för det konkreta tipset Jonte! Hade ingen aning om hur man gjorde, nu känner jag mig redan tryggare!  :yeahbaby:

495371[/snapback]

Så länge du inte invaggar dig i falsk trygghet så är jag glad :)

Brandväggen stoppar inte virus som kommer in med tex epost. Däremot stoppar den alla automatiskt intrångsförsök alla andra virussmittade PC-burkar fräser runt med på nätet.

 

Om man nu mot förmodan vill ha antivirusprogram på sin Mac så finns det tre att välja på:

ClamXav, gratis, fult, krångligt, kompetent.

Norton Antivirus

VirusBarrier

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda riktiga viruset som klarar allt själv (e inte helt säker på hur sant detta är) som finns till mac kunde infiltrera datorn via nätet (inte säker hur) och smitta filer i mappen som det var i, inte utanför den mappen. Mer kunde det inte göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...virus kan infiltrera windows på helt löjliga sätt.. såsom gömda i JPEG filer, sen när den renderas körs viruset för ett exempel...

 

Vill bara påpeka att ett virus (bestående av en exekveringsbar fil/dll/bat/exe/regfil/scr...) inte kan "bäddas in" i en jpeg-fil då en jpeg-fil inte kan exekveras. Däremot kan du "bädda in" en exe/reg... i en annan exekverbar fil (typ exe), men inte jpeg.

 

Ontopic: Inget virusprogram, just firewall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill bara påpeka att ett virus (bestående av en exekveringsbar fil/dll/bat/exe/regfil/scr...) inte kan "bäddas in" i en jpeg-fil då en jpeg-fil inte kan exekveras. Däremot kan du "bädda in" en exe/reg... i en annan exekverbar fil (typ exe), men inte jpeg.

 

Ontopic: Inget virusprogram, just firewall.

Fel. Virus kan visst gömma sig i JPG, men det är en ganska komplicerad process. Sen finns det andra varianter (t ex leap-A till OS X som lurar användaren att det är en JPG fast det egentligen är ett tgz arkiv).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 10 months later...
  • 2 weeks later...
Brandväggen aktiveras under Äppel-menyn -> Systeminställningar -> Fildelning -> Brandvägg -> starta
en brandvägg som enbart stoppar saker som ska in i datorn, inte stoppar "program" som ropar hem. Vill du vara mera anonym än med Apples "brandvägg" så skaffar du Little Snitch.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...