Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Att konvertera till SATA

marcushedenstrom

Recommended Posts

marcushedenstrom

Det är dags att uppgradera hårddisken i min Powermac G4 MDD. 120-gigabytaren är knôkfull, och mer ska in. Läge för en större hårddisk.

Jag tänker skaffa mig en 320 GB Seagate Barracuda 7200.10. Dessa finns ju såväl i P-ATA som i SATA-utförande. Är det värt det att samtidigt köpa till en SATA-PCI-controller och köra SATA-tåget hela vägen? Jag upplever inte direkt att min gamla hårddisk är långsam, men ibland får den stå och skriva/läsa ett tag innan nåt händer.

Har nån gjort detta, installerat SATA i en MDD?

Thomas Ytterberg

Inga problem att knöla in ett Macifierat sata-kort och köra det för den nya disken. Billigare en ett ata/133-kort dessutom. Se bara upp med att vissa sata-kort kanske inte fungerar i OS 9 om det är av betydelse.

Jag märkte då inte av några hinder när jag körde en sata-kort i en Sawtooth förra året.

//Thomas

marcushedenstrom
Inga problem att knöla in ett Macifierat sata-kort och köra det för den nya disken. Billigare en ett ata/133-kort dessutom. Se bara upp med att vissa sata-kort kanske inte fungerar i OS 9 om det är av betydelse.

Jag märkte då inte av några hinder när jag körde en sata-kort i en Sawtooth förra året.

384120[/snapback]

Min dator stöder inte ens OS 9. ^_^ Jo jag vet att det funkar med sata-kort, men jag undrar om det är värt 700 kronor för ett. Det jag är inne på är Exitdata Explosion.

Du kan ju se det som en framtida investering. En vacker dag står en Mac på ditt bord som kör SATA-diskar. Då flyttar du bara över HD-n och ser glad ut.

marcushedenstrom
Du kan ju se det som en framtida investering. En vacker dag står en Mac på ditt bord som kör SATA-diskar. Då flyttar du bara över HD-n och ser glad ut.

384290[/snapback]

Absolut, precis så tänker jag med. Hoppar jag fram i tiden kommer jag ångra att jag köpte en uråldrig pata-disk. Men det är då det...

Frågan just nu är huvudsakligen om prestandan blir bättre med SATA, och om det är märkbart.

Men tack för ditt svar. :D

Jag gissar att prestandan är bättre då SATA-kortet är har nyare teknik än den krets som är inbyggd i MDD-n och SATA verkar vara snabbare än ATA generellt. Jag har själv undrat över samma fråga....... :) och det slutade med att jag tjackade en billig ATA 160 GB..... :blushing:

Björnstöm (99mac) brukar tjata om dubbla Raptordiskar i RAID parallellt (vilket nummer det nu har...) om man vill att det ska hända nåt under huven... :w00t:

Thomas Ytterberg

Något snabbare är det och det kan mätas på en klinisk nivå även om skillnaden brukar vara liten, några MB/s hit och dit med vad som på pappret torde vara samma diskar förutom gränssnittet. I praktiken när man mäter med program märks det inte.

Nu var det iofs över ett år sedan jag joxade runt med sådant där. Det är mycket möjligt att tillverkarna bli bättre på optimera hårddiskar kring s-ata. Framförallt hastigheten till och från cacheminnet vilket är enda gången man kan se stora skillnader mellan p-ata och s-ata. En bra s-ata-disk och s-atakort kan se korta stötar av data som närmar sig den teoretiska gränsen.

//Thomas

marcushedenstrom

Kom nyss att tänka på att swappen ju måste bli snabbare med. Det där med korta stötar, som du säger Thomas, är det jag är ute efter av denna anledningen. Korta pageins/-outs och sånt.

Dubbla raptors låter jag vara. :w00t: <- Axelman. :lol::) Men nog tror jag att en Seagate kan trycka på en hel del själv.

Just nu lutar jag åt ett SATA-kort + Seagate-disken.

marcushedenstrom
SAS, Serial SCSI ska visst vara ännu snabbare.

384346[/snapback]

Och ännu dyrare, va? Hmm men tack för tipset.

Dr Avalanche

Jag har en Quicksilver 733 mhz med en ny s-ata och en ny p-ata disk i och jag har haft systemet installerat på båda och jag kan inte påstå att jag upplever nån märkbar skillnad. Men för framtiden tyckte jag att det var värt att satsa på sata. Hade redan nytta av det då min PMg5 krånglade och jag på ett enkelt sätt ville kopiera HD:n där, så jag tycker att investeringen i ett sata-kort redan lönat sig. Dessutom är det skönt att slippa 120 gig-gränsen!

Vad jag alldrig förstått är hur en seriell anslutning kan vara snabbare än en parallell. Om man kör på en flerfilig motorväg med flera bilar parallellt så kommer ju bilarna fram snabbare än om man kör i en enda lång kö. :blink:

marcushedenstrom
Snabbare är nog alltid dyrare.

384368[/snapback]

Njo men skillnaden mellan SATA och PATA är minimal. Diskarna skiljer ett par tior, och en gammal ATA-controller är dyrare än SATA-controllern.

Köp dig en rejäl extern disk på 350 GB :ThumbsUp:

Så kan du ha den åtskild från MDD

marcushedenstrom
Köp dig en rejäl extern disk på 350 GB  :ThumbsUp:

Så kan du ha den åtskild från MDD

384378[/snapback]

Jag är allergisk mot externa prylar. :whistling: Mitt skrivbord är plottrigt ändå.

Men det vore snabbt, med tanke på FW800-porten.

Det är säkrare också, om du vill ha backup på annat håll

Thomas Ytterberg
Vad jag alldrig förstått är hur en seriell anslutning kan vara snabbare än en parallell. Om man kör på en flerfilig motorväg med flera bilar parallellt så kommer ju bilarna fram snabbare än om man kör i en enda lång kö. :blink:

384371[/snapback]

Japp, flera bilar samtidigt. Det var så man löste det förr när bilarna var långsamma. Nu är motorerna flera tusen gånger snabbare. Men så fort de kommer till en korsning där bilarna ska vika av åt olika håll i en korsning blir det väldigt komplicerat och trafiken segar därför ned när så många kommer så snabbt och samtidigt. Dessutom ökar risken för krockar från kastvindarna när många pilar kör parallellt och snabbt. Med den enfiliga motorvägen kan alla bilar köra löjligt snabbt och det blir inga problem i korsningen eftersom det bara kommer en bil i taget.

:)

//Thomas

Japp, flera bilar samtidigt. Det var så man löste det förr när bilarna var långsamma. Nu är motorerna flera tusen gånger snabbare. Men så fort de kommer till en korsning där bilarna ska vika av åt olika håll i en korsning blir det väldigt komplicerat och trafiken segar därför ned när så många kommer så snabbt och samtidigt. Dessutom ökar risken för krockar från kastvindarna när många pilar kör parallellt och snabbt. Med den enfiliga motorvägen kan alla bilar köra löjligt snabbt och det blir inga problem i korsningen eftersom det bara kommer en bil i taget.

:)

//Thomas

384425[/snapback]

Hoppas de lär sig bygga rondeller och trafikplatser snart, och kan skydda sig mot kastvindar. Tänk vilken fart det borde bli då! :rolleyes:

marcushedenstrom

Tack för alla era synpunkter. Jag har beställt en SATA-disk och SATA-pcikort. Jag återkommer med resultaten. ^_^;):D:)

marcushedenstrom

Okej, lite benchmarks här då. Till att börja med känns disken mycket snabbare än den gamla. Det beror på att den har dubbelt så stor cache, högre datatäthet och kanske även att den är S-ATA.

Inför benchmarktesten var enbart OS X installerat på 320-giggaren, och 120-disken var nyformatterad.

I extremfallen kan 320an skyffla data sågottsom dubbelt så snabbt som min gamla hårddisk, men i genomsnitt är den "bara" 37,5 procent snabbare. Utom på en sak; att starta. Uppstarten tar mer än dubbelt så lång tid, antagligen därför att startskivan sitter på PCI-bussen. Den stannar uppefter att äpplet syns, och sen går det nästan två minuter tills snurrsymbolen kommer fram. Efter det är man igång på tio sekunder. Och därefter går allt mycket snabbt.

Den nya hårddisken är märkbart tystare. Svårt att höra att den läser/skriver.

Noterar dessutom att den inte kommer över 100 MB/sekund, så nyttan av S-ATA över ATA-100 kan diskuteras. Men det är kul att ha. :skondans::skondans:

post-493-1155999986_thumb.png

marcushedenstrom

Ska även nämna att Exitdata Explosion-kortet fungerar utmärkt. Det stöder deep sleep, och jag har inte märkt några kernel panics eller nåt sedan jag installerade det. (Och inte då heller, för den delen).

Thomas Ytterberg

Bra att det fungerar så bra!

Fast det där med två minuters väntan vid äpplet är inte normalt, försök kolla med en verbose eller nåt för att avgöra vad OS X hakar upp sig på.

//Thomas

marcushedenstrom
Bra att det fungerar så bra!

Fast det där med två minuters väntan vid äpplet är inte normalt, försök kolla med en verbose eller nåt för att avgöra vad OS X hakar upp sig på.

//Thomas

388434[/snapback]

Jag har faktiskt läst på Apples forum, tror jag det var, att det ska vara såhär. Tur att man aldrig startar om datorn. :skondans:

Thomas Ytterberg

He-he! Kan ju minnas fel förstås då det var ett tag sedan. Kan vara en hårdvarumässig skillnad också. Sawtooth är ju rätt tålig. :)

//Thomas

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...