Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köpa MacBook


jools

Rekommendera Poster

hej, jag är funderar på att köpa en 13" macbook... jag vet inte ifall det är rätt dator för mig.

 

men det jag gör är att sitta vid msn, lunarstorm (och såna sidor), lyssna på musik... och ibland spela små onlinespel.. som te.x på miniclip... och nu när skolan börjar så kommer det bli en del skolarbeten också.. (börjar 9:an)

 

tycker det låter kul med musikprogram.. för jag håller på mycket på musik.. men är det bara på macbook pro det programmet finns?

 

bildprogrammet? äöska att ta kort och redigera dom i datorn...

 

fungerar alla cd-skivor i mac? som dom gör i pc?

 

lite mkt frågor kanske.. men vore bra med att få svar på dom!

/julia

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DanielJohansson

Allt det du vill kunna göra går att göra på Macbook! Jag har haft min några veckor och är jättenöjd. Den rekommenderas med andra ord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej o välkommen!! :ThumbsUp:

 

är du ej medveten om barnsjukdommar hos macbook så är det nog dags att du får reda på det nu, men annars är det helt tiptop! trevligt förresten att alltfler folk börjar inse sanningen vad gäller operativsystem.. :)

mac är som gjord för precis allt, inte minst arbete, o programmet garageband vilket följer med kanske vore nåt för dig.. att hålla på med musik i. tiptop! finns på alla mac'ar, by the way

 

ta kort o redigera dom i datorn? är redan förälskad i iPhoto!!! :wub:

 

jup, samtliga cd-skivor funkar till mac.. men kan la tillexempel inte köra windows-program direkt i macintosh.. men går ju trots allt att lägga in windows då också.. (för den som nu vill göra det) ^_^

 

fråga på bara.. vi finns för dig. både jag och alla andra här på macworld.. välkommen hit! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Precis som tidigare inlägg har du allt du behöver i Mac OS X, musik, möjlighet till fotoredigering osv. Det bästa är att du ka uppgradera hårddisken och därigenom köra både XP och Mac OS X på samma dator!, testa det på en PC :)

 

Bra framförallt om skolan incisterar på att göra något som bara fungerar i PC-världen.

 

Har nu haft min MacBook i snart 5 veckor och är kanonnöjd, velade mellan MacBook Pro och MacBooken innan jag beställde men det jag använder datorn till motiverar inte prisskillnaden (skulle vara grafikkortet som de facto är betyligt bättre)

 

Datorn blir varm men inte varmare än min förra Dell som jag hade i mitt förra arbete. Tangentbordet är lika bra som någon av mina tidigare bärbara.

 

Bara kanon-nöjd, och snart byter vi från Tiger till nästa OS och då kommer avståndet till Windows miljön att bli ännu tydligare......

 

Gör dig själv en tjänst och dina kompisar gröna av avund!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har beställt, jag vill mest använda den till det du sa -lunarstorm. sen lite grafikprogram , illustrator och photoshop o macromedia flash.

 

Garageband ingår o.s.v. sånt behöver du inte oroa dig över. Jag har redan beställt min dator med 512mb enbart för att jag ska köpa 2GB löst och upgradera själv.

 

vilket jag kanske rekommenderar dig. 512Mb är nog för lite om du vill hålla på med bild redigeringsprogram (för övrigt tycker jag minst 1GB är ett måste idag)

 

Så det är väll mitt tips, att du tar mer ram, antagligen beställer den med mer. Eller köper löst och installerar själv.

 

det kan vara knepigt men du spar pengar iaf. typ isntallera 2gb själv spar man 2000kr ungefär på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jup, samtliga cd-skivor funkar till mac..

384012[/snapback]

Faktum är att vissa ljud-cd funkar bättre i mac, eftersom kopieringsskydden ibland verkar gjorda bara för Windowsdatorer!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack så mycket! :)

 

barnsjukdomar.. menar du värmen då? jag funderade på det, och kan det börja brinna om man har datorn igång för länge? hörde också att den högra högtalaren inte var på topp....

men men, jag ska inte köpa min förrän om ett halvår när jag har tjänat ihop tillräckligt med pengar, så då kan den ju vara förbättrad =)

 

kan man bara beställa den på nätet? hittar den varken på onoff, siba eller något...

är det inget 3D kort i?... går det att spela spel som sims 2 då?

 

:) åh, just de... kan man bara ha apple tillbehör till? som tangentbord, mus, högtalare och sånt

 

har pc nu, o skulle vara jobbigt att köpa massa nya grejor..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej, jag är funderar på att köpa en 13" macbook... jag vet inte ifall det är rätt dator för mig.

 

men det jag gör är att sitta vid msn, lunarstorm (och såna sidor), lyssna på musik... och ibland spela små onlinespel.. som te.x på miniclip... och nu när skolan börjar så kommer det bli en del skolarbeten också.. (börjar 9:an)

 

tycker det låter kul med musikprogram.. för jag håller på mycket på musik.. men är det bara på macbook pro det programmet finns?

 

bildprogrammet? äöska att ta kort och redigera dom i datorn...

 

fungerar alla cd-skivor i mac? som dom gör i pc?

 

lite mkt frågor kanske.. men vore bra med att få svar på dom!

/julia

384006[/snapback]

 

Hej och välkommen hit!

MacBook (MB) är perfekt för det du vill göra. Garageband är ett suveränt progg som föjer med MB och alla konsumentdatorer. Det är så kompetent att du knappast behöver mer. iLife-paketet innehåller iPhoto som kan redigera bilder men är ganska begränsat. GraphicConverter är ett shareware som går att använda gratis och kan mäta sig med PhotoShop. PS kräver rejält med RAM vilket alla bildprogram gör så RAM är nyckeln till ett välfungerande liv med MB. Den stora nackdelen med MB är grafikkortet eller bristen på grafikkort.... <_< Här är den största och allvarligaste bristen på MB. Enligt min uppfattning är den så allvarlig att den skulle få mig att vänta tills Apple övergav integrerade kretsar och slängde i ett riktigt grafikkkort. Bristen är tydligast om du ska köra spel med avancerad 3d-grafik. I och med att grafikkortet snor av RAM-minnet så måste du ha mer RAM än den medföljande minnesenheten för att få datorn att snurra på bra. Det roligaste är att Apple har CoreDuo i MB i billigaste versionen också vilket borgar för DUKTIGT med kraft för LÅÅNG tid framöver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack så mycket! :)

 

barnsjukdomar.. menar du värmen då? jag funderade på det, och kan det börja brinna om man har datorn igång för länge? hörde också att den högra högtalaren inte var på topp....

men men, jag ska inte köpa min förrän om ett halvår när jag har tjänat ihop tillräckligt med pengar, så då kan den ju vara förbättrad =)

 

kan man bara beställa den på nätet? hittar den varken på onoff, siba eller något...

är det inget 3D kort i?... går det att spela spel som sims 2 då?

 

:) åh, just de... kan man bara ha apple tillbehör till? som tangentbord, mus, högtalare och sånt

 

har pc nu, o skulle vara jobbigt att köpa massa nya grejor..

384113[/snapback]

 

Det är bara några som drabbas av barnsjukdomar och om ett halvår är du på säkra sidan. Du kan beställa på AppleStore på nätet. Du kan ha alla USB-tillbehör du använder idag och allt som passar i minitelekontakten går ju lika bra. Tangentborden stämmer inte 100% mellan PC-MAC men du lär dig vad som är vad. Hårddiskar, RAM-minnen är samma. Du kan köra 3d-spel men du kommer inte att kunna nyttja toppprestanda. Här får någon fylla i som har kunskapen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ehm, jag är inte så datakunnig, men vad menar du exakt med barnsjukdomar?

384123[/snapback]

 

Hejsan,

 

Detta med barnsjukdomar är en smula överdrivet. Det talas fråmst om 2 saker. 1. Värmeutvecklingen drabbade några inledningsvis på de första MacBookarna och berodde tydligen på ett alltför mycken användande av en isoleringsmassa... detta har tydligen åtgärdats för inget mer har hörts i detta ämne. Alla bärbara blir varma men olycksrisken är extremt minimal.

2. färgen på vita MacBooks blev, enligt raporter i början, snabbt gulnande vlket verkar ha berott på kvaliteten i plasten. Dessa raporter har försvunnit men ryktet hänger kvar.

 

De MacBookar som säljs kommer ju med garanti som tar hand om dessa saker ifall det skulle behövas :)

 

Annars kan du köpa datorn på några av de Apple butiker som finns spridda över landet.

 

Apropå grafikkortet... det är en budget dator så för att få ner priset har man valt en billi9gare lösning vad gäller grafiken... jag ser inget konstigt med det. Det har använts på PC sidan väldigt länge och nu har även Apple anammat det.

MacBook är en urläcker, snygg och praktiskt snabb innovativ och roligt spännande och sa jag Vacker datro. De e bara att klämma till :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack så mycet!

 

men nu läste jag på apple.se att det krävs bredbandsanslutning... måste den vara igång hela tiden då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tjenare, har också funderat på att köpa en macbook. undrar också om måste vara uppkopplad via bredband hela tiden ?

 

Tacksam för svar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte då!

 

Jag tror att det står så för att det inte finns något inbyggt modem som de tidigare modellerna hade. Nu måste man köpa till ett separat USB-modem om man inte har bredbandsuppkoppling och då använder sig av den inbyggda ethernetporten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...