Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

OSX Eng ?


aermartin

Rekommendera Poster

Hej jag ska beställa en macbook på måndag, och jag har bara använt PC med Windows o Linux förut.

 

Men jag har nästan uteslutligen ALLTID använt windows med engelska. Nu såg jag att det alternativet finns på Macbook,

 

Tangentbord (lokal) OS X (int'l English)

 

Är det något som rekommenderas, jag gillar häldre engelska menynamn o.s.v. vet inte varför..

 

då laddar jag oftast ner program på engelska också. Jag har aldrig sett fördelen med Svenska ? och i Windows kom updateringar snabbast på engelska.

 

det första jag ska göra sen är ränsa bort, alla språk förutom swe o eng.

 

någon som kan, varna mig för något ? Kan man stöta på kompabilitets problem ? även om ajg har OS X eng, måste den ju kunna visa å , ä och ö tecknena eller hur ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mac OS X levereras med en massa språk, så kan välja vilket språk du vill se bland 15-20 olika.

Många program levereras på samma sätt: Du kan välja språk.

 

En helt annan sak är vilka tangenter du vill se på tangentbordet. Du har ingen anledning att köra på ett Amerikanskt tangentbord (utan åäö). Köp ett svenskt TB!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah JA! klart svenskt tagentbord, (lokalt) borde vara svenskt på applestore.se

 

nåja, jag fattar vinken jag tar allt lokalt, kan ändra sen till engelska (=

windows sög ju på det sättet, iaf XP tidigt. alla viktiga fix kom på engelska bara

tog nåra dagar eller veckor tills dom kom för svenskt windows.

 

nåja nåja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah JA! klart svenskt tagentbord, (lokalt) borde vara svenskt på applestore.se

 

nåja, jag fattar vinken jag tar allt lokalt, kan ändra sen till engelska (=

windows sög ju på det sättet, iaf XP tidigt. alla viktiga fix kom på engelska bara

tog nåra dagar eller veckor tills dom kom för svenskt windows.

 

nåja nåja.

383426[/snapback]

 

Nämen, varför låta så missnöjd? ;) Det blir väl precis som du vill ha det om du köper svenskt tangentbord och sedan väljer engelska när du installerar OS X?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej jag ska beställa en macbook på måndag, och jag har bara använt PC med Windows o Linux förut.

 

Men jag har nästan uteslutligen ALLTID använt windows med engelska. Nu såg jag att det alternativet finns på Macbook,

 

Tangentbord (lokal) OS X (int'l English)

 

Är det något som rekommenderas, jag gillar häldre engelska menynamn o.s.v. vet inte varför..

 

då laddar jag oftast ner program på engelska också.  Jag har aldrig sett fördelen med Svenska ? och i Windows kom updateringar snabbast på engelska.

 

det första jag ska göra sen är ränsa bort, alla språk förutom swe o eng.

 

någon som kan, varna mig för något ? Kan man stöta på kompabilitets problem ? även om ajg har OS X eng, måste den ju kunna visa å , ä och ö tecknena eller hur ?

383392[/snapback]

När du startar datorn första gången så frågar den vad du vill ha för språk..

då väljer du engelska å sen OK eller Next eller vad det står... när du kommer till tngentbordslayout.. så bockar du i "show all" och väljer "svensk pro" eller vad den heter... å så vips så e din dator på engelska å tangentbordet på svenska.. så lätt va det :):P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom så är inte säkerhets/programuppdateringar språkspecifika så språket spelar ingen som helst roll förutom för dig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

åh fan tack för svaren!

 

men va bra, massa bra saker som försvann som SÖG med windows. språket, ville lära mig spanska snabbt o tänkte byta till spanska, nej nytt windows behövdes. )=

 

och updateringarna , det är ju bra det! (= att dom är inte beroende på språk installationen..

 

jag beställde min mac idag! macbook, eller mac cook kanske (= .. med lokalt kb o OS X.

 

väntar nu bara ivrigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bjoernowitsch

Om du har svenska tecken på tangentbordet, avråder jag dig från att ställa in tangentbordsspråket på engelska, för då får du upp fel tecken om det inte är bokstäver. Det kan vara nog så viktigt när du ska fylla i lösenord. När du vill skriva på engelska, använd hellre svenska som inmatningsspråk! Däremot använder jag norsk och tysk layout när jag behöver skriva något på de språken, det kan vara bra till vissa namn osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du har nog inte förstått mig riktigt

 

jag vill ha ett svenskt tangentbord, med åäö layout som vanligt.

jag vill ha ett OS X var allt står på engelska, File istället för Arkiv o.s.v.

 

förstår du nu ? inputen ska vara på svenska, o layouten.

 

OSX däremot ska alla program o.s.v. vara på engelska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du har nog inte förstått mig riktigt

 

jag vill ha ett svenskt tangentbord, med åäö layout som vanligt.

jag vill ha ett OS X var allt står på engelska, File istället för Arkiv o.s.v.

 

förstår du nu ? inputen ska vara på svenska, o layouten.

 

OSX däremot ska alla program o.s.v. vara på engelska.

383626[/snapback]

Japp. Det är precis vad du kommer att få:

Systeminställningar->Internationellt->Språk, dra Engelska längst upp.

Systeminställningar->Internationellt->Indatameny, välj svensk layout på TB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ah okej, .. hm får kanske datorn nästa vecka!! börjar konfa på direkten (= annars kommer det nån tråd här ^^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

John Stalberg

Jag kan ju säga att jag kör så som du vill göra, utan problem. Det enda jag behöver göra är att ställa in engelska som språk, svenska enheter som kronor och datum och svensk layout. Detta har gått bra sen OS X kom. Enda nackdelen är när man diskuterar menyer och liknande med de som använder svenska. En av fördelarna är att man hajjar direkt när man diskuterar elle läser artiklar med eller av engelsk-användare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja men det ser bättre ut också.. vet nte varför ^^

okej bra att höra sr fram emot jag med att köra så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...