Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Windoze och Java


Husaby

Rekommendera Poster

Min hustru kör PC, och jag har ett Netgear 802.11-kort i den för att hon skall kunna surfa via min airport. Vi modemsurfar, och jag har stängt av automatisk uppringning för att inte göda telia i onödan.

 

Problemet är då att hon inte kan få basstationen att ringa upp.

 

Det finns en liten java-(.jar)applikation som löser detta, men den går inte att köra på hennes XP-maskin.

 

Surfar man på det så finns det en massa texter om Sun och MS och hur de stämt varandra och hur MS tagit bort java från sitt operativ. Det finns en Windovs Virtual Machine, men javasnutten funkar inte med den, för den döljs i internet explorer och det verkar inte finnas någon runtime-miljö.

 

Jag försökte associera filen med IE, men nu kan jag inte ta bort associeringen utan måste ange ett program som .jar skall öppnas med.

 

Automatsik nedladdning från Sun funkade inte, men nu laddar jag ned Suns Java manuellt.

 

Behöver jag säga att appen funkade direkt och felfritt på min iBook?

 

Är det någon som kan historien?

 

Vi får glädja oss åt att Java kommer med och är integrerat på våra maskiner.

 

/Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att Microsoft tagit bort java är en sedan länge utstakat strategi. (jag skrev om det redan 1999 att "nästa Windows kommer vara utan Java VM" och blev utbuad och nermailad ).

 

Microsoft har alltid HATAT java, över allt annat, och deras javastrategi kan enkelt ritas upp på följande sätt:

 

* Plötsligt lanserar Sun Java, som gör att man kan plattformsoberoende programvaror (hemsk tanke för Bill & Co).

* Microsoft släpper ganska snart sin gratis Visual J++ för att utveckla Java applets och program i. Det fanns dock en hake som väldigt många missade, nämligen att program gjorda i Visual J++ fungerade BARA på Windows eftersom de använde Active-X komponenter under java.

* Sedan modifierade man som sin MSJava runtime så att javaprogram gjorda med andra verktyg krashade. man stämplade dock sin VM 100% Pure Java.

* Sun stämde då MS för detta, och Vann, så MS var tvugna att tjepa över 100% pure Java loggan på alla sina produkter.

* Sen släppte MS .NET med C# (C-sharp= som är en java rippoff, och man gjorde verktyg för att översätta från Java till C#.

* Sen, när XP kom slutade man att skeppa med Java, och bröt avtalet med Sun. Sun stämde MS igen, och Vann, och MS blev tvingade att skeppa med Java, och gjorde det i en vecka, sen slutade ma. Man gjorde det alldrig på riktigt, bara skrev vackra papper om det.

* När man installerar Suns JDK/Runtime för Java, varnar XP för att man håller på att installera ett "icke certifierat program" eller nått, bara för att hålla borta Java.

 

Så, nu vet du varför Java funkar så illa på XP.

 

// Totte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Totte,

 

jag har redan läst länken du hänvisar till, men orkade inte sätta mig in i alla detajer. Jag har bara vaga minnen från t ex insomnade Datateknik i ärendet.

 

Utmärkt sammanfattning, samt att jag är rökt när det gäller att få appen att fungera?

 

Har laddat Java, och det gick bra, men det fungerar i alla fall inte. Jag kan få tag i källkoden och kanske compilera om den till C#.

 

Nä, jag orkar inte....

 

/Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket intressant Totte. Har du några referenskällor?

Den viktigaste källan måste tyvärr förbli anonym (med hänvisning till personens egen säkerhet ).

Annars ja, se bara vad som hänt. Följ historien om java från 95 och frammåt, så ser du vad som hänt.

 

Jag har själv följt detta noga, och haft rätt hela tiden, men det som är offentligt är just det att MS blev stämt titt som tätt, men ändå lyckades köra hela sitt race.

 

Vi vet väl alla att "ingen kan stämma microsoft och vinna"

 

// Totte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta skrivs på hustruns PC, och jag har ringt upp med hjälp av den lilla java-snutten!

 

Dessutom fungerar netgears supportsida nu, den innehåller java-scripts.

 

Men att försöka få java att fungera i XP var inte någon lek, och det är verkligen underligt att XP inte innehåller integrerat stöd för java, som ju får anses vara en minst sagt etablerad teknologi.

 

/Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är verkligen underligt att XP inte innehåller integrerat stöd för java, som ju får anses vara en minst sagt etablerad teknologi.

Om du läser mitt inlägg ovan förstår du varför. Microsoft VILL inte att Java skall finnas eftersom dom inte har 100% kontroll över det och dom tjänar inga pengar på det. De vill att världen skall till 100% köra sådant som ENDAST fungerar på Windows. Titta ORDENTLIGT nu.

 

Jag säger att .NET i NÄSTA stora inkarnation INTE kommer att stödja andra plattformar än Windows. Just nu snackades det om clienter "överallt", och att "bättre stöd utlovas". SKITSNACK. Man vill bara få alla utveckare att gå över till .NET och C# istället för Java, och sedan slå ihjäl det lilla stöd man har för OSX, etc etc för .NET, så det blir BARA Windows kvar.

 

Som exempel kan ju nämnas Visual Studio 5.0 som hade korskompilering till Mac OS, men som sög fett. Microsoft utlovade "mycket bättre stöd för Mac OS" i kommande version, och flera utvecklare gick över till Visual Studio för att enklare kunna göra Windows/Mac applikationer från samma kod. Sen kom Visual Studio 6, och macstöder var borttaget helt. LÅNGNÄSA för alla och detta ledde till att massor av företag släppte macversionen helt eftersom det var för kostsamt att skriva två versioner.

 

.NET och C# är bara ytterligare ett sätt att få utvecklare att släppa andra plattformar. .NET klienter för linux med "fullt .NET stöd" utlovas enligt vad jag läste på nån websida. SKITSNACK säger jag, det är en fälla, ett klibbigt, kladdigt med sött luktande flugpapper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...