Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

gammal powermac till vad?


Squidman

Rekommendera Poster

Hej !

Funderar på att köpa en macbook pro o koppla till min cinemadisplay. men funderar oxo över vad jag ska göra med den gamla powerMac G5 . . . enkelprcessor 1.6 GHz och den har 1.5 Gbyte minne och en hel del HD.

 

Hur utnyttjar man dessa två datorer på bästa sätt? Vilka alternativ finns det?

 

Eller ska jag rentav sälja powerPC:n ?

 

 

tack för upplysning

/S

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Backupserver?

iTunesmusik?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller bara en server, eller att köra lite äldre prylar i Classic som äldre spel mm?

 

Backupserver?

iTunesmusik?

382966[/snapback]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är sugen på att beställa en Mac Pro. Får då min fina PowerMac G4 MDD till övers. Jag ser dock inte detta som ett problem.. Det är ju bara att sätta dem i ett LAN på 1000Mbps och använda PowerMacen som filserver.. :D Om man vill göra mer kan man ju ha musiken på sin gamla PowerMac och köra den via iTunes delning, webserver, printserver mm, möjligheterna är oändliga. Har man dessutom en bra dator kan man (bäst av allt) dela CPUn i Xcode så att det går mycket fortare att kompilera ett projekt. :w00t:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Jag bygger just om en Powermac G3 blådåre till ett mediacenter. Kommer koppla den till TVn och stereo. Spela film, musik och sånt från den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

artopaakkonen
Hej !

Funderar på att köpa en macbook pro o koppla till min cinemadisplay. men funderar oxo över vad jag ska göra med den gamla powerMac G5 . . . enkelprcessor 1.6 GHz och den har 1.5 Gbyte minne och en hel del HD.

 

Hur utnyttjar man dessa två datorer på bästa sätt? Vilka alternativ finns det?

 

Eller ska jag rentav sälja powerPC:n ?

tack för upplysning

/S

382960[/snapback]

 

 

 

Naturligtvis så säljer du din G5´a till mig för si sådär 5 pix :D

 

Nej men... Den går ju fortfarande att använda till massor. Den har mer kraft än alla mina Macar tillsammans. Ändå kan jag konstatera att jag får rätt mycket gjort med mina maskiner :P

 

Så frågan är väl egentligen om du har behov ut av två datorer. T ex om det du har program som inte kan köras på Inteln, eller om du vill ha en filserver. Dock finns det betydligt bättre (d v s klenare datorer) som passar utmärkt till det ändamålet.

 

Nåja. Jag tycker att, om du verkligen inte behöver en bärbar, så låt bli. Köp en fin digitalkamera eller kaffe för pengarna istället :w00t:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har man dessutom en bra dator kan man (bäst av allt) dela CPUn i Xcode så att det går mycket fortare att kompilera ett projekt. :w00t:

383131[/snapback]

Kan man verkligen dela Intel och PPC, om man kör från en Intelmac så borde ju programet köras i sin Intelversion och där med inte kunna utnyttja en PPC processor också eller går det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

artopaakkonen
Kan man verkligen dela Intel och PPC, om man kör från en Intelmac så borde ju programet köras i sin Intelversion och där med inte kunna utnyttja en PPC processor också eller går det?

383434[/snapback]

 

De kan nog åtminstone bygga Universalbananer, det var väl de som var hela grejen med övergången, att man kunde skapa applikationer som fungerar på båda plattformarna men en enda dator, så då skulle man ju kunna tänka sig att man kan dela ut jobbet med. Eller nåt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man verkligen dela Intel och PPC, om man kör från en Intelmac så borde ju programet köras i sin Intelversion och där med inte kunna utnyttja en PPC processor också eller går det?

383434[/snapback]

Tror inte att det är binären från Intelmacen som används. Ska man dela upp jobbet är det säkert Xcode på den andra burken som startas och körs => inget problem (så länge det är samma version av Xcode). Ska kompilatorn transporteras över nätverket varje gång man ska kompilera förlorar man nog ganska snabbt tidsvinsten med en distribuerad kompilering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om någon ska sälja en power G5 är jag intresserad!

Känner att jag redan har växt ur min mini!

 

Hör av er via PM

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man verkligen dela Intel och PPC, om man kör från en Intelmac så borde ju programet köras i sin Intelversion och där med inte kunna utnyttja en PPC processor också eller går det?

383434[/snapback]

Det funkar, jag har testat med min PowerMac G4 MDD, iBook G4, gigabitswitch och farsans iMac 17" CoreDuo. iBooken var dock onödig att ta med då den bara har 100Mbps-ethernet, de andra två har båda 1000Mbps.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...