Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iPhoto importera bilder från PS?


Askel

Rekommendera Poster

Tjenare. När jag har redigerat en bild i PS sparar jag den på skrivbordet och sen drar jag den till iPhoto för att importera dom och sen slänger jag filen.

Finns det något smidigare sätt att lösa det. Typ så man bara sparar i mappen där orginalfilen låg så importeras det automatiskt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjenare. När jag har redigerat en bild i PS sparar jag den på skrivbordet och sen drar jag den till iPhoto för att importera dom och sen slänger jag filen.

Finns det något smidigare sätt att lösa det. Typ så man bara sparar i mappen där orginalfilen låg så importeras det automatiskt?

382891[/snapback]

Lägg in bilden i iPhoto direkt. Gå till iPhotos inställningar och ställ in att PhotoShop ska öppnas när du dubbelklickar på en bild.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur menar du med att lägga in den i iPhoto direkt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur menar du med att lägga in den i iPhoto direkt?

382989[/snapback]

Importera till iPhoto på vanligt sätt, innan den varit i Photoshop och vänt. (Exempelvis import från digitalkameran direkt i iPhoto.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det gör jag. Men jag sparar ju alltid som kopia. Inte orginalfilen. Det är det jag vill åt. Att den sparade kopian ska importeras automatiskt till iPhoto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att den sparade kopian ska importeras automatiskt till iPhoto.

383006[/snapback]

Ja, just det. Har du sagt åt iPhoto att du vill jobba med bilderna i PhotoShop eller inte?

Inställningar->Allmänt->Redigera Bild->I programmet... Och så väljer du PhotoShop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, ska testa det så fort jag kommer hem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tror inte jag fattade vad du menade. Jag drog bilden från iPhoto till PS. Redigerade den, och sparade den i samma mapp som orginalet låg i (ex. Bilder/iphoto library/2006/06/07)

Jag fattade att det var så jag skulle göra. Men den redigerade bilden visas inte i iPhoto

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tror inte jag fattade vad du menade. Jag drog bilden från iPhoto till PS. Redigerade den, och sparade den i samma mapp som orginalet låg i (ex. Bilder/iphoto library/2006/06/07)

Jag fattade att det var så jag skulle göra. Men den redigerade bilden visas inte i iPhoto

383041[/snapback]

Du ska inte dra den från iPhoto, du ska dubbelklicka på den i iPhoto, så kommer den upp i PhotoShop. När du sparar i PhotoShop ska den redigerade synas i iPhoto.

 

Alternativt kan du markera bilden och klicka på "Redigera"-symbolen nedtill. Då ska den också komma upp i PhotoShop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det funkade inte. Vet inte om det är för att jag har iLife -04. Kanske bara funkar på senare versioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det funkade inte. Vet inte om det är för att jag har iLife -04. Kanske bara funkar på senare versioner.

383060[/snapback]

Vad funkade inte? Har du ställt in Photoshop som bildbehandlare? Vad händer?

 

Om du högerklickar på en bild i iPhoto, kan du då skicka den till PhotoShop? (På en enknappars mus är högerklick lika med ctrl-klick).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, det kan jag göra. Men den sparade kopian dyker inte upp i iPhoto utan den får jag importera manuellt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, det kan jag göra. Men den sparade kopian dyker inte upp i iPhoto utan den får jag importera manuellt.

383070[/snapback]

Vilken sparade kopia? Hur gör du en kopia och varför? (Du ska inte göra någon kopia, du ska inte "Spara Som".)

 

1. Du ska ställa in PhotoShop som extern editor i iPhoto.

2. Du ska dubbelklicka på bilden i iPhoto så dyker den upp i PhotoShop.

3. Du ska ändra bilden i PhotoShop, spara och stäng bilden i PhotoShop.

4. Gå tillbaka till iPhoto och dina ändringar ska nu finnas där.

 

Funkar ovanstående? Om inte, vilket steg funkar inte och vad händer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tar "spara som" och bilden sparas i mappen. Men den syns inte i iPhoto. Det är bara orginalet som syns.

Kopia och kopia... jag sparar ju inte ändringarna på orginalbilden utan som en egen fil (ex. img_1740redigerad.jpg)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tar "spara som" och bilden sparas i mappen. Men den syns inte i iPhoto. Det är bara orginalet som syns.

Kopia och kopia... jag sparar ju inte ändringarna på orginalbilden utan som en egen fil (ex. img_1740redigerad.jpg)

383087[/snapback]

Men jag skrev ju att du inte ska "Spara som".

Jag skrev dessutom exakt hur du ska göra.

 

Du har nu sista chansen att läsa innantill och göra rätt innan jag tröttnar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men va fan är det frågan om egentligen? Jag säger ju och har sagt från början att jag inte vill spara ändringarna på orginalfilen. Tar jag "spara" ändras orginalfilen. just det som jag inte vill. Det frågan hela tiden har handlat om är om man kan få den ändrade kopian att bli importerad automatiskt till iPhoto. Orginalbilden är ju redan importerad. Det klart att den ändras i iPhoto om jag sparar ändringarna jag har gjort på den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men va fan är det frågan om egentligen? Jag säger ju och har sagt från början att jag inte vill spara ändringarna på orginalfilen. Tar jag "spara" ändras orginalfilen. just det som jag inte vill. Det frågan hela tiden har handlat om är om man kan få den ändrade kopian att bli importerad automatiskt till iPhoto. Orginalbilden är ju redan importerad. Det klart att den ändras i iPhoto om jag sparar ändringarna jag har gjort på den.

383096[/snapback]

Aha, är det där skon klämmer!

Bekymra dig inte: iPhoto sparar alltid en originalfil åt dig. Det är det den är byggd för!

iPhoto sparar undan originalet och skickar en kopia till PhotoShop. Kopian har samma namn, men ligger i en annan mapp än originalet.

Du kan sedan när som helst be iPhoto att "återgå till originalbild".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill bara hoppa in och tacka för bra information som jag har missat.

Arbetar hela tiden med iPhoto för att spara och små fixa mina bilder. Arbetar därefter med Adobe PS för att göra större jobb. Hittde inställningen för att öppna och redigera i externt prog.

Har tidigare dragit ut bilden och fixat den, däreter har jag plockat tillbaka den in i iPhoto.

Tack

Michael

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, då fattar jag. Bara att köra på då...

 

Mvh Axel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:ThumbsUp::):D
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...