Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac Pro är här!!


Carlis

Rekommendera Poster

Ett bra prestanda test är att köra senaste Xplane i maxat läge över en storstad i USA och se vilken framerate man får.

Jag kan tänka mig att även den fetaste macen går på knäna då.

 

Jag skulle vara glad om MacWorld bytte test referens från Kvack till X-plane.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 61
  • Created
  • Senaste svar
nån som vet hur det blir med front row?

måste man kanske hitta en tredjepartslösning?

eller vänta tills apple släpper nya skärmar med inbyggt "öga"?

 

/j.

383683[/snapback]

 

FrontRow i en arbetsstation, nja...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minnesfrågan då?

 

Jag har googlat lite utan framgång. Jag vill veta vilka minnesconfigurationer som är effektiva, vilka minnen som går att montera och var dessa inhandlas till bra pris. Läste lite på Anandtech och kom fram till att man vill ha 4 st. Frågan är om det är ok att har olika storlekar på dem. Genom att köpa default och trycka in 2*1 eller 2*2 så skulle man då få 3 resp 5 gigg till överkomligt pris...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förlora i prestanda... med tanke på vilka kraftmonster MacPro-n är nu så lär man nog inte lida särskilt mycket. Det borde gå snabbare i den att emulera än normalfart i den gamla......

382691[/snapback]

Jo, de e helt klart sant MEN det är sagt i tester mellan BootCamp och Paralells Workstation att prestandan på Windows blev lite sämre när man körde den i osx (PW) istället för att starta om och enbart köra i Windows-läge.

Detta är egentligen logiskt eftersom det naturligtvis tar mer arbetsminne att köra 2 OS samtidigt mm mm

 

Naturligtvis kommer det att gå som en dans i en så kraftfull dator som vår nya MacPro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har precis beställt en Mac Pro som resättning till min gamla Power Mac G4. Ska bli hemskt trevligt att byta ut denna:

 

http://www.geekpatrol.ca/browse/2006/?view&id=3960

 

mot denna:

 

http://www.geekpatrol.ca/browse/2006/?view&id=3949

 

:D

 

Tog naturligtvis X1900 kortet så jag får väl den i mitten/slutet av september...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:chock::blink:

 

Jag har under sommaren funderat på att slänga ut min trötta gamla stationära PC till förmån för en dylik Mac, och så lanserar Apple detta monster till dator alldeles lägligt. :w00t:

 

Jag skall nog ta ett litet snack med min bank inom kort. :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

It's not Apple's fault, but FB-DIMMs absolutely kill memory latency; even running in quad channel mode, the FB-DIMM equipped Mac Pro takes 45% more time to access memory than our DDR2 equipped test bed at the same memory frequency. Things don't get any prettier when we look at memory bandwidth either.

 

Läs mer här:

http://www.anandtech.com/mac/showdoc.aspx?i=2816&p=11

 

De första sidorna som beskriver själva datorn utan och innan är rena njutningen. Så kommer man till sidan 11... :armskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Fast de riktiga testerna på efterföljande sidor talar sitt tydliga språk också. Mac Pro Quad 2.66 flåsar till och med PM G5 2x2,5 GHz i nacken när Photoshop körs i Rosetta. Och de är ändå den största skillnaden som mäts upp hos en massa specialfilter som man sällan använder i vilket fall. Stryker man "Lens flare", "Watercolor" med flera är det jämnt upp.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men samtidigt säger de:

Overall, Rosetta has gotten better in terms of stability, but performance is still no where near native G5 performance on average (nor did anyone expect it to be). You can get by using Rosetta, but it will irritate you especially if you're using any Universal Binary applications on a regular basis as the difference in performance is fairly apparent.

 

Det verkar i alla fall som om de är övervägande kritiska till det här med minnena. De vill se att Intel erbjuder andra alternativ framöver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sålt min G5 och beställt en Mac Pro, här ska rånördas!  :D

386224[/snapback]

 

 

Vad blev det för en modell du har beställt ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle vara intressant med en beskrivning på svenska av FB-DIMMs. Är just nu i färd med att läsa den engelska versionen. MacWorld brukar vara bra på att visualisera. Man kan ju hoppas på en pedagogisk beskrivning där så småningom. :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men samtidigt säger de:

Overall, Rosetta has gotten better in terms of stability, but performance is still no where near native G5 performance on average (nor did anyone expect it to be).  You can get by using Rosetta, but it will irritate you especially if you're using any Universal Binary applications on a regular basis as the difference in performance is fairly apparent.

 

Det verkar i alla fall som om de är övervägande kritiska till det här med minnena. De vill se att Intel erbjuder andra alternativ framöver.

387975[/snapback]

Äh, det var inte så smart att citera en text som inte handlar om minnena. Det var nog alltför sent igår. :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att inte iWork ´06 följer med i köpet av Mac Pro var mindre bra för de pengar man betalar.

388291[/snapback]

Jaså? Det var som tusan! :superirriterad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att inte iWork ´06 följer med i köpet av Mac Pro var mindre bra för de pengar man betalar.

388291[/snapback]

Jaså? Det var som tusan! :superirriterad:

388294[/snapback]

Jag trodde du menade Garageband och de programmen. Men de ingår väl i OSX? iWork ingår väl inte med nån dator. Då är det ju inte så konstigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag trodde du menade Garageband och de programmen. Men de ingår väl i OSX?

388404[/snapback]

Nej, de ingår inte i OS X, men däremot ingår de när man köper en ny Mac. Då får man med OS X + iLife. Om man t.ex köpte en dator med Panther, så fick man med aktuell iLife då, men när man sedan köpte Tiger separat så ingick inte någon iLife.

 

Men vi får väl se hur det blir med Leopard. Steve Jobs nämnde ju att de skulle leverera "the complete package" med Leopard. Han räknade upp BootCamp, PhotoBooth och Front Row som tre av de program som skulle vara en del av "the complete package". Det fanns alltså en liten antydning om att de skulle vara fler program inräknade där. Om det innebär att iLife kommer att ingå i detta vet jag inte, men man kan ju hoppas.

 

iWork ingår väl inte med nån dator. Då är det ju inte så konstigt.

388404[/snapback]

Det vore inte så dumt om både iLife och iWork ingick i "the complete package". Om de gör det så kan jag nog tänka mig att de höjer priset på Leopard en del, jämfört med priset på Tiger.

 

Å andra sidan skulle man ju då få med en del program, som många inte ens vet att de behöver. Många switchers vet nog inte ens vad iWork, med Pages och Keynote, innebär. Om man får med alltihop från start så är man ju inte längre lika beroende av att skaffa t.ex MS Office, om man inte behöver Excel eller de mer avancerade funktionerna i Word förstås.

 

Vad annars skulle det kunna vara utöver BootCamp, PhotoBooth och Front Row, som kan bli en del av "the complete package"? QuickTime Pro finns ju också. Det kan ju också vara så att det är helt nya program som kommer att vara en del av detta "complete package".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så där, då var det gjort. Följande har beställts via Applestore: :w00t:

 

2.66 GHz Quad Xeon

2GB 667 DDR2 FB DIMM ECC-4x512

ATI Radeon X1900 XT 512MB

500GB Serial ATA 3Gb/s drive

16x SuperDrive DL

Airport Extreme & BlueTooth 2.0+EDR-INT

Wireless Apple Keyboard & Mighty Mouse

Aperture

 

Cinema Display 23"

 

Valde till AppleCare förstås, vilket täcker både dator och skärm när båda beställs samtidigt. Dessutom kunde jag inte motstå att nappa på erbjudandet om en 2 GB iPod Nano för ett par hundra. :ThumbsUp:

 

Nu är det bara att vänta... ett par veckor. :blink::whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så där, då var det gjort. Följande har beställts via Applestore: :w00t:

 

2.66 GHz Quad Xeon

2GB 667 DDR2 FB DIMM ECC-4x512

ATI Radeon X1900 XT 512MB

500GB Serial ATA 3Gb/s drive

16x SuperDrive DL

Airport Extreme & BlueTooth 2.0+EDR-INT

Wireless Apple Keyboard & Mighty Mouse

Aperture

 

Cinema Display 23"

 

Valde till AppleCare förstås, vilket täcker både dator och skärm när båda beställs samtidigt. Dessutom kunde jag inte motstå att nappa på erbjudandet om en 2 GB iPod Nano för ett par hundra. :ThumbsUp:

 

Nu är det bara att vänta... ett par veckor. :blink:  :whistling:

390232[/snapback]

 

 

OoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOHHHHH!!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, de ingår inte i OS X, men däremot ingår de när man köper en ny Mac. Då får man med OS X + iLife. Om man t.ex köpte en dator med Panther, så fick man med aktuell iLife då, men när man sedan köpte Tiger separat så ingick inte någon iLife.

 

Men vi får väl se hur det blir med Leopard. Steve Jobs nämnde ju att de skulle leverera "the complete package" med Leopard. Han räknade upp BootCamp, PhotoBooth och Front Row som tre av de program som skulle vara en del av "the complete package". Det fanns alltså en liten antydning om att de skulle vara fler program inräknade där. Om det innebär att iLife kommer att ingå i detta vet jag inte, men man kan ju hoppas.

Det vore inte så dumt om både iLife och iWork ingick i "the complete package". Om de gör det så kan jag nog tänka mig att de höjer priset på Leopard en del, jämfört med priset på Tiger.

 

Å andra sidan skulle man ju då få med en del program, som många inte ens vet att de behöver. Många switchers vet nog inte ens vad iWork, med Pages och Keynote, innebär. Om man får med alltihop från start så är man ju inte längre lika beroende av att skaffa t.ex MS Office, om man inte behöver Excel eller de mer avancerade funktionerna i Word förstås.

 

Vad annars skulle det kunna vara utöver BootCamp, PhotoBooth och Front Row, som kan bli en del av "the complete package"? QuickTime Pro finns ju också. Det kan ju också vara så att det är helt nya program som kommer att vara en del av detta "complete package".

388575[/snapback]

Jag ser att jag nog kommer att ha nytta av att köra AppleWorks på min gamla dator. Vad jag förstått så är de nya program som har liknande funktioner inte lika kompletta. Det finns ju t ex kalkylblad i AW.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...