Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac Pro är här!!


Carlis

Rekommendera Poster

Som student batalar man från 22000 + lite extra för RAM. Förvisso pengar men man måste ändå hålla med om att det är mycket imponerande pris/prestanda förhållande. Två 2.66'or. Jag tycker apple har gjort det mesta rätt. Själv hade jag många frågor i huvudet beträffande woodcrest men man har här lyckats prestera en dator som är överkomlig. Jag gissar att man lyckats med ett moderkort som inte kostar skjortan...

Jämfört med andra pc-tillverkare förefaller detta vara ett prisvärt paket. Jag tror inte det blir mycket billigare på komplett. Och då är inte kvaliteten garanterad heller. Jag är mycket imponerad. Man har även sänkt priset på sina skärmar ordentligt.

 

 

Jag lutar åt att köpa en sån här faktiskt... Dock måste jag köra en del rosetta... Matlab och Photoshop går inte annars. Är rosetta ett speciellt program som jag måste ladda ner och säga åt datorn att använda? Eller sköter det sig själv? Jag är inte fruktansvärt beroende av prestandan i just matlab och jag hoppas kunna göra en stor del av min foto-prossessning i aperture. Så frågan är om det är mekkigt att använda rosetta...

 

Hur är det med windows-emulator föresten? Om jag har ett par program för win och vill köra dem i OSX, är det smidigt?

 

Sedan kommer jag ev behöva / vara nyfiken på att köra lite linux på sidan av. Win behöver ju bootcamp... Hur är det med andra OS? Är det jävligt att få dom att snurra på en apple? Man måste ju köra lite multiboot tills alla mjukvarutillverkare fått sina grejjer att funka på INTEL-Mac...

 

Gahh steget från min förmodligen virusinfekterade laptop med 256 meg ram och riot XP kommer inte vara litet.... Jag ser ljus i tunneln...

 

Mvh Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 61
  • Created
  • Senaste svar

Inte två utan 4. Mac Pro har 4 st. processorer så det är 4 x 2,66 GHz Xeon Woodcrest. Lite overkill för en student kan jag själv känna. Därför kan man gott gå ner till 4 x 2 GHZ när bara en Xeon 2 GHz ska vara snabbare än en P4 3,5 GHz enl. vad jag läst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, nu blir det minsann att leva på nudlar och kattsand några månader så man har råd med en Mac Pro, funderar allvarligt på en med 2GHz-processorer och en 160GB disk (kan ju alltid slänga in mer minne och hårddisk senare), den kan man få för strax över 20 inkl. moms så jag är väldigt frestad.

 

/mludd

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

artopaakkonen

2 processorer med vardera 2 kärnor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rosetta är en emulator som är inbyggd i Tiger för intel och du behöver inte tänka på det utan det kickar in vid behöv när program körs som inte är ooptimerade för Intel.

 

Det stjäl mycket arbetsminne dock så släng in 2 Gb från början om du har råd, fast du kans säkert köpa mycket billigare än vad Apple erbjuder hos andra försäljare.

 

Det finns nu 3 olika program/emulatorer att köra Windows på en Macburk och jag använder Apples BootCamp just nu och det fungerar väldigt smidigt och är snabbt på att starta om MEN de andra 2 kör som emualtorer i OSX men direkt på processorn (eftersom man inte behöver skapa en virtuell processor som i tidigare emulatorer) och man behöver inte starta om datorn, vilket har stora fördelar, men det är också sagt att man förlorar något i prestanda med dessa.

 

Det går bra att köra Linux, har jag hört och läst, och jag kommer personligen att prova detta ngn gång i framtiden.

 

Och som artopaakkonen skriver, det är 2 processorer med 2 kärnor. Således är det 4 kärnor och inte 4 processorer, men undan kommer det att gå :lol:

 

lycka till :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte att alla är så glada över priset? Visst, det är jättebra grejer, men det är ju inte billigt!?

Billigt hade varit en konfiguration för 14.000,- + moms som de billigaste G5:orna kostade ett tag.

 

Ännu billigare hade t o m gjort Macen till ett valbart alternativ för många Switchers. Idag finns det ingen Mac under 20.000,- där du själv kan byta grafikkort! Det är enligt min mening illa. (Även om man aldrig behöver göra det, så tror många PC-nissar att det behövs...)

 

imho!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Jag förstår inte att alla är så glada över priset? Visst, det är jättebra grejer, men det är ju inte billigt!?

Billigt hade varit en konfiguration för 14.000,- + moms som de billigaste G5:orna kostade ett tag.

382603[/snapback]

 

Powermac har aldrig varit billig, och det har inte heller varit tanken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Misstänker att de har många PowerMac G5 i lager som de vill bli av med, då många säkert gått och väntat på de nya maskinerna. Skulle de ta samma betalt för de nya så blir de inte av med de gamla är min gissning. Och istället för att rea ut de gamla så höjer de priset på de nya. Det blir en bra vinst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag undrar bara över möjligheten att sätta in ytterligare hårddiskar i efterhand. Kanske verkar vara lite dum i huvet, men jag kommer köpa toppmodellen och vill veta att det går att uppgradera dessa eftersom jag tycker att Apples "deal" när man beställer inte e helt ok prismässigt.

Alltså, kommer det att gå att sätta in ytterligare hårddiskar senare i slotarna på Mac Pro?

 

Tacksam för svar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag undrar bara över möjligheten att sätta in ytterligare hårddiskar i efterhand. Kanske verkar vara lite dum i huvet, men jag kommer köpa toppmodellen och vill veta att det går att uppgradera dessa eftersom jag tycker att Apples "deal" när man beställer inte e helt ok prismässigt.

Alltså, kommer det att gå att sätta in ytterligare hårddiskar senare i slotarna på Mac Pro?

 

Tacksam för svar

382623[/snapback]

 

Finns plats för fyra styck... B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns plats för fyra styck... B)

382624[/snapback]

 

Det vet jag :) Men jag tänkte bara att det skulle gå att köpa i efterhand hårddisk(ar) att kränga in i slotarna i något av dom tre ytterligare fack som finns. Men jag gissar i så fall att Apple inte stängt den dörren om man skulle välja bara en HD vid beställning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vet jag  :) Men jag tänkte bara att det skulle gå att köpa i efterhand hårddisk(ar) att kränga in i slotarna i något av dom tre ytterligare fack som finns. Men jag gissar i så fall att Apple inte stängt den dörren om man skulle välja bara en HD vid beställning.

382626[/snapback]

 

Jodå, det är fritt fram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det finns nu 3 olika program/emulatorer att köra Windows på en Macburk och jag använder Apples BootCamp just nu och det fungerar väldigt smidigt och är snabbt på att starta om MEN de andra 2 kör som emualtorer i OSX men direkt på processorn (eftersom man inte behöver skapa en virtuell processor som i tidigare emulatorer) och man behöver inte starta om datorn, vilket har stora fördelar, men det är också sagt att man förlorar något i prestanda med dessa.

 

 

Förlora i prestanda... med tanke på vilka kraftmonster MacPro-n är nu så lär man nog inte lida särskilt mycket. Det borde gå snabbare i den att emulera än normalfart i den gamla......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har varit och kikat på AppleStore. Det verkar intressant. Men som vanligt har de lite konstiga idéer vad gäller minnen. Vill man ha 2 Mb så installerar de 512 i 4 slotar istället för 1 Mb i 2. Ett enkelt sätt att krångla till det den dag man vill utöka minnet utöver det som ryms i resterande platser. :ThumbsDown:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har varit och kikat på AppleStore. Det verkar intressant. Men som vanligt har de lite konstiga idéer vad gäller minnen. Vill man ha 2 Mb så installerar de 512 i 4 slotar istället för 1 Mb i 2. Ett enkelt sätt att krångla till det den dag man vill utöka minnet utöver det som ryms i resterande platser. :ThumbsDown:

382805[/snapback]

 

Förstår att du snakkar om GB och inte MB, men jag nämnde det så ni andra slipper :P

 

Gällande minnesutbygnaden vid användning av 2 GB ram genom 4 st 512 MB stickor så har det att göra med hastigheten som minnena kan sammarbeta. Om du har två stickor så kan de arbeta dubbelt så snabbt om de sammarbetar och i det här fallet 4 ggr så snabbt vid använding av 4 separata moduler.

 

Jag är ledsen om det jag skriver kanske låter flummigt, har varit vaken i många timmar nu. ...zzzZZZ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vet jag  :) Men jag tänkte bara att det skulle gå att köpa i efterhand hårddisk(ar) att kränga in i slotarna i något av dom tre ytterligare fack som finns. Men jag gissar i så fall att Apple inte stängt den dörren om man skulle välja bara en HD vid beställning.

382626[/snapback]

 

 

Jag räknar kallt med att du kan köpa vilken SATA-disk som helst efteråt och trycka in. Eller vad skulle vara problemet menar du? :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Inte flummigt, det är 256-bitars access till minnet, därav placeringen av fyra minnen även om två lika par fungerar men med en okänd försämring av prestanda. PM G5 har 128-bitars access.

 

Minnet är av en ny (knappt årsgammal ur labben) kallad FB-DIMM, Fully Buffered DIMM, som snyggar till minneshanteringen. Googla "FB-DIMM" om ni vill ha mer detaljer.

 

Den exaktare specifikationen är

FULLY BUFFERED 240-pin DIMM

ECC (felkorrigering)

DDR2 PC2-5300

DDR2-667 MHz

1.8V

 

Inga vanliga DDR2 PC2-5300 fungerar.

 

Ska bli intressant att se hur pass mycket andra tillverkare kör med FB-DIMM. Det verkar inte var många nätbutiker som listar kretsarna. Efter alla dessa år är det i alla fall härligt att se att Apple lägger sig i framkanten med senaste minnestekniken. :)

 

10.700 för 4 GB (som är något av minimum på en sådan här dator) är rätt saftigt. Crucial listar ett pris på $180 per 1 GB-krets. Det blir ca 6500 inklusive moms. Men Apple hävdar att deras kretsar är smartare byggda med tanke på kylningen.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråkig att dom inte uppdaterat kostymen bara.

 

Ang minnestypen så är det kul att Apple åter blitt "unika" o gått från standard minnen som man kan få till ett ok pris idag, så man åter igen får betala 90-tals priser.

 

Dom har ju aldrig vart vidare världsledande med att ge oss "teknik" direk, kom väl med DVD-brännare som standard på alla modeller from typ maj i år.

 

Sorry! lära kolla så jag inte försa mej, tydligen är det inte standard än. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Misstänker att de har många PowerMac G5 i lager som de vill bli av med, då många säkert gått och väntat på de nya maskinerna. Skulle de ta samma betalt för de nya så blir de inte av med de gamla är min gissning. Och istället för att rea ut de gamla så höjer de priset på de nya. Det blir en bra vinst.

382622[/snapback]

 

Njaa, Apple är vana med sådana övergångar. De planerar lika mycket på takten av produktioner på "föregående modeller" av datorer. Nuförtiden byggs datorerna allt eftersom.. ja nästan för varje beställning (känns det som). Det sätter ihop delarna i fabriken i Asien, innan de levererar den till exempelvis Europa. Att skrota ett par hundra datorer är inget Apple kan bli fattig av. Många biltillverkare "Mega- företag" har det som policy att skrota X antal biler för att t.ex. balansera priserna i marknaden som fallit. Korkat kan man tycka, men fakta. :wacko:

 

Det är egentligen enklare för Apple att sluta sälja gamla modeller helt, när en ny modell lanseras. Men då uppstår det ju ett problem just då.. Nämligen att det är fortfarande flera som vill köpa en PPC G5. De är nöjda, och kanske inte har råd med ev. strul.. T.ex. kan det vara ett företag som redan har liknande datorer och inte vill byta system m.m. Så, det är med andra ord ett moraliskt, juridiskt, lika mycket ett strategiskt val av Apple att inte sluta sälja äldre modeller med en gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår att du snakkar om GB och inte MB

382850[/snapback]

Jo, det stämmer. :blushing:

 

Tillägg: Det skulle alltså innebära att 512 MB i alla kretsar är snabbare än två stycken 2 gigabytare? :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att skrota ett par hundra datorer är inget Apple kan bli fattig av. Många biltillverkare "Mega- företag" har det som policy att skrota X antal biler för att t.ex. balansera priserna i marknaden som fallit. Korkat kan man tycka, men fakta. :wacko:

383151[/snapback]

Lite OT:

Det kan kanske jämföras med Vattenfall som har öppnat dammluckorna i sommar för att sänka vattennivån till en "mer normal nivå" eller hur de nu uttryckte sig. Minst lika :wacko:, om inte :wacko::wacko:. Och så får de en ursäkt att höja elpriset, vars höga nivå bara beror på låg vattennivå när vattennivån är låg, men på andra faktorer på världsmarknaden när vattennivån är hög. :wacko::wacko::wacko:

 

Det är egentligen enklare för Apple att sluta sälja gamla modeller helt, när en ny modell lanseras. Men då uppstår det ju ett problem just då.. Nämligen att det är fortfarande flera som vill köpa en PPC G5. De är nöjda, och kanske inte har råd med ev. strul.. T.ex. kan det vara ett företag som redan har liknande datorer och inte vill byta system m.m.  Så, det är med andra ord ett moraliskt, juridiskt, lika mycket ett strategiskt val av Apple att inte sluta sälja äldre modeller med en gång.

383151[/snapback]

Det skulle kanske funka att bara byta ut innehållet, i alla fall på de maskiner som ännu inte levererats till butikerna. Chassiena verkar ju vara desamma. Det kanske de gör när PM G5 inte längre säljer tillräckligt. (?)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är alltid trevligt med nya datorer från Apple. Speciellt trevligt är det nu när PPC-processorerna försvinner för gott. Konstigt att Apple uppger att den skickas efter 2-3 veckor, eller är det jag som missat nånting?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nån som vet hur det blir med front row?

måste man kanske hitta en tredjepartslösning?

eller vänta tills apple släpper nya skärmar med inbyggt "öga"?

 

/j.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag längtar efter den dagen då Apple tar sig i kragen och släpper en "gamer-mac".

Jag lirar till och från och då är iMac för mesig samtidigt som jag inte vill hosta upp 25.000:- för en dator där jag ändå måste uppgradera grafikkortet.. (Mac Pro) :P

 

En Mac med en snabb Core2 och möjlighet att uppgradera grafikkort & minne efter två år, den hade stått hemma dagen efter den lanserats.. :D

 

Ok - köp en PC kanske många säger, men jag VILL INTE HA en PC med Windows..

Har köpt en Mac Mini som HTPC och blev frälst på en timma, Kommer aldrig köpa en dator för Windows igen..

Nästa datorer blir Mac'ar, men vill ha "rätt variant"!

 

Btw.. För er som ännu inte sett keynoten från WWDC, kolla in "Time Machine"-funktionen.. Cool!!

 

Rock on!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...