Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Safari

Jonathan Burko

Recommended Posts

Jonathan Burko

Hej!

Är det någon som kan rekommendera någon annan webbläsare istället för Safari? Vilken och vart man finner en bättre webbläsare? Är det svårt att plocka bort Safari? Hur gör man? Den stänger ner sig och gör en förfrågan om jag vill skicka en rapport.

Tack på förhand!

Jonathan

Safari är ett av de program som man inte ska ta bort, eftersom vissa internetinställningar görs inifrån programmet... :blink: Förvald webläsare väljer man från Safaris inställningar...

Däremot kan man ju sluta använda den.

Camino pratar många om, har inte testat själv.

jakob.bohem

Jag kör Opera på PCn, det verkar funka på macen med (utifrån mitt begränsade testande) pallar inte ändra mina vanor nu när Safari sitter i fingrarna bara..

Camino är Firefox för mac.. ! (köp! , menar; kör :P)

Det kan fixas så enkelt som att du kör Töm Cache och slänga Cookisar för de kan bli korrupta. I andra hand Återställ Safari och i tredje hand kastar en inställningsfil i soptunnan och starta om programmet. Filen heter com.apple.safari.plist och hittas i Finder/Gå/Hem/Bibliotek/Preferences. Du tappar inställningar så spar filen i soptunnan för säkerhetsskull i fall du inte kommer åt någon inställning du behöver. Du kan ju slänga in plistfilen igen om du saknar nåt.

Med en dåres envishet har Apple valt att Safari skall följa den standard som skall gälla för webbläsare! Eftersom ingen annan följer denna standard vid skapandet av sidor så har andra webbläsare anpassat sig efter verkligheten medan Safari ståndaktigt går efter kartan och då självfallet går vilse i djungeln! Att andra hittar på snårstigarna berör inte Apple, kartan gäller!!

Lars Torpare
Med en dåres envishet har Apple valt att Safari skall följa den standard som skall gälla för webbläsare! Eftersom ingen annan följer denna standard vid skapandet av sidor så har andra webbläsare anpassat sig efter verkligheten medan Safari ståndaktigt går efter kartan och då självfallet går vilse i djungeln! Att andra hittar på snårstigarna berör inte Apple, kartan gäller!!

382381[/snapback]

Det blir inte mer rätt bara för att alla gör fel.

Alltfler stödjer de rekommendationer som W3C satt upp. Safari är på inget sätt ensam. Till och med Microsoft har sagt att Internet Explorer 7 kommer med betydligt bättre stöd än tidigare versioner.

Jag rekommenderar att ta en titt på Shiira, OmniWeb och Camino. De är alla tre riktigt bra webbläsare.

Firefox är att rekommendera om du inte vill köra Safari. Men jag skulle nog ändå fortsatt köra Safari, då det är en mycket trevlig webbläsare.

382381[/snapback]

Jag tycker nog att trenden är att webläsare håller vid standarder snarare än anpassar sig till dålig kodning. Undantaget Explorer då förstås... :blink:

Firefox är att rekommendera om du inte vill köra Safari. Men jag skulle nog ändå fortsatt köra Safari, då det är en mycket trevlig webbläsare.

382414[/snapback]

Håller med förgåede talare. Körde både firefox som webläsare och thunderbird som mailprogram på min pc... men jag har faktiskt fastnat för måde Mail och Safari. Tråkigt att du får felmeddelande. Fick det en dag också. Tre gånger. "Öppna igen" och sen "Skicka Rapport". Skickade ingen rapport och sen har det funkat hur bra som...

Jag tycker nog att trenden är att webläsare håller vid standarder snarare än anpassar sig till dålig kodning. Undantaget Explorer då förstås...  :blink:

382480[/snapback]

Jag kör själv Safari, men är tvungen att ha någon av de andra läsarna installerade då Safari inte kan utföra sina uppgifter på diverse sidor! Varken Camino eller FireFox stöter på motsvarande problem!

Jag personligen tycker att Firefox är den mest mångsidiga webbläsaren. Dock använder jag oftast Safari ändå.

http://www.mozilla.com/firefox/

Eller så kan man ju använda Camino, men den har ju inget stöd för RSS bland annat.

http://www.caminobrowser.org/

Eller så kan man använda Shiira som är lite av en kopia av Safari, men har som mål att vara mer användbar. Har också en widget som heter Shiira Mini.

http://hmdt-web.net/shiira/en

Kan man få flikar i Safari ?? om ja, hur gör man då för att få fram dom?

Hur är det med popup blocker är det inbyggt eller ska man ladda ner något annat program ?

Många frågor men så har jag också bara ägt min första mac i 1 timme

marcushedenstrom

Hur är det med popup blocker är det inbyggt eller ska man ladda ner något annat program  ?

382667[/snapback]

Inställningar -> Tabs. Enable tabs.

Sen gör du nya tabs med kringla T.

Popupblocker är inbyggt. Kolla under Säkerhet.

daniel_hejhopp

Hur är det med popup blocker är det inbyggt eller ska man ladda ner något annat program  ?

382667[/snapback]

När du har aktiverat tabbar efter Marcus modell kan du även öppna länkar i nya flikar om du håller inne äppletangenten samtidigt som du trycker på en länk.

382667[/snapback]

alla moderna browsers har flik-surfning och popupblockerare som standard idag.

jätte många bra svar på det här, jag tror du kommer inse att safari är helt okej :) tänkte bara berätta att jag har sett ett mönster. safar stänger bara ner sig när jag är inne på en specifik sida. alla fyra gånger har jag varit på samma sida. är det konstigt eller. ehh jaa!!

och detta är ingen konstigt sida. helt vanlig torrent sida...

Hej

Jag tycker Safari är kanon, ett tag använde jag Camino som standard webbis men tycker att den fungerar extremt dåligt så fort de är flash eller liknande på sidorna då sidan blir seg som bara den, så jag bytte tillbaka till Safari och den är kanon. Helst skulle man väl se en webbläsare som klarade allt utan problem, vet inte varför inte en sådan finns till mac.

jätte många bra svar på det här, jag tror du kommer inse att safari är helt okej :) tänkte bara berätta att jag har sett ett mönster. safar stänger bara ner sig när jag är inne på en specifik sida. alla fyra gånger har jag varit på samma sida. är det konstigt eller. ehh jaa!!

och detta är ingen konstigt sida. helt vanlig torrent sida...

382883[/snapback]

någonstans på sidan finns det ett dåligt script eller en fil som inte är helt klockren....alltså kommer safari crasha.

testa i en annan browser så kanske det går bättre.

oh tack för informationen, speciellt om tabs, då behövs inte firefox för min del.

tabs är viktigt sen öppna länkar i nya tabs, är fint.

går det inte att fixa den funktionen på någon inställning att nytt fönster öppnas i en tab ? skönt om folk skickar länkar i chat program o.s.v. s försvinner inte ens sida ^^

oh tack för informationen, speciellt om tabs, då behövs inte firefox för min del.

går det inte att fixa den funktionen på någon inställning att nytt fönster öppnas i en tab ? skönt om folk skickar länkar i chat program o.s.v. s försvinner inte ens sida ^^

383384[/snapback]

Jag har för mig att det funkar att hålla ner äpple när du klickar på länken för att få sidan på en ny flik istället för nytt fönster.

383384[/snapback]

jo det går att göra....öppna inställningarna i safari och gå igenom alla val du kan göra. du hittar en hel del nyttiga saker där.

Jag har för mig att det funkar att hålla ner äpple när du klickar på länken för att få sidan på en ny flik istället för nytt fönster.

383404[/snapback]

Stämmer bra. Och om du samtidigt håller nere Shift tillsammans med Äpple när du klickar på en länk, så kommer länken att öppnas _bakom_ den aktiva fliken och inte lägga sig ovanför som om Du bara håller nere Äpple.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...