Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Något sånär invand i os x


goat69

Rekommendera Poster

Nu efter två månader har jag som gammal PC användare blivit så pass van med mac och os x att jag klarar mig hjälpligt, med lite stöd från forumet till och från visserligen..

Men nu tänkte jag att jag skulle installera XP också så att jag kan använda macen som en pc om jag skulle behöva..förhoppningsvis inte mycket.

 

Hur funkar det egentligen, efter att ha installerat XP hur gör jag för att välja vilket OS jag ska köra och hur gör hårddisken med filhanteringen om jag spar ner saker i XP..alltså..jag fattar inte hur det det här funkar..

 

Är det någon som kör XP ibland på core duo som kan förklara lite enkelt hur det funkar så skulle jag bli glad.

 

Det jag kan tänkas behöva använda XP till är att kommunicera med en nätverks HD och vissa applikationer som kräver windows och kanske nåt gammalt strategispel som jag får lust att damma av..

 

Förresten, hur mycket HD tar en XP installation på macen?

 

Tack alla!! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu efter två månader har jag som gammal PC användare blivit så pass van med mac och os x att jag klarar mig hjälpligt, med lite stöd från forumet till och från visserligen..

Men nu tänkte jag att jag skulle installera XP också så att jag kan använda macen som en pc om jag skulle behöva..förhoppningsvis inte mycket.

 

Hur funkar det egentligen, efter att ha installerat XP hur gör jag för att välja vilket OS jag ska köra och hur gör hårddisken med filhanteringen om jag spar ner saker i XP..alltså..jag fattar inte hur det det här funkar..

 

Är det någon som kör XP ibland på core duo som kan förklara lite enkelt hur det funkar så skulle jag bli glad.

 

Det jag kan tänkas behöva använda XP till är att kommunicera med en nätverks HD och vissa applikationer som kräver windows och kanske nåt gammalt strategispel som jag får lust att damma av..

 

Förresten, hur mycket HD tar en XP installation på macen?

 

Tack alla!! :)

382179[/snapback]

 

När man har instalerat Windows på BootCamp så kommer Windows automatiskt bli det operativ system man kommer att starta på. Det går sen att ändra i System Inställningar på Macen och Kontrollpanelen på XP. Sedan om man håller inne alt/option knappen vid uppstart så får man möjlighet att välja vilket operativsystem man vill starta på.

 

Det med att flytta filer mellan de två operativsystemen fungerar olika beroende på vilken formatering du gör på Windows disken.

 

FAT 32: Max storlek 32GB. Macen kan både läsa och skriva till disken

 

NTFS: Macen kan bara läsa från disken. Tror att man blir rekomenderad att använda FAT om man ska ha en lite partition. NTFS ska vara bättre att ha eftersom det är mer stabilt och säkert. Så det är det bästa valet om man inte behöver flytta filer från Macen till Windows.

 

Jag kan inte svara hur enkelt eller inte det är att köra Windows på en Mac eftersom jag inte har en intel Mac.

 

Jag tror att Windows kräver runt 6GB men jag är inte säker. Sedan kan du själv välja hur stor del av din hårddisk du vill ge Windows.

 

Hoppas det är till någon hjälp. Någon som kan detta bättre får gärna rätta och fylla på.

 

PS. Om du söker på forumet kan du säkert hitta massa bra svar på dina frågor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...