Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bildspel i iPhoto 5


bach

Rekommendera Poster

Jag har gjort ett bildspel i iPhoto 5 med olika Ken Burns-effekter, tidjusteringar etc, knappt nio minuter långt med musik mixad i GarageBand och importerad via iTunes.

 

1. Kan man låsa bildspelet förutom att bränna det på en DVD? När allt är vältimat så vill man inte att nån ska råka kasta om en bild eller så.

2. Om man bränner en DVD så blir kvaliteten så pass mycket sämre än när man ser det direkt i iPhoto. Varför blir inte kvaliteten bättre än så?

3. Om jag ska titta på bildspelet via FrontRow så är plötsligt Ken Burns-effekterna ”standardiserade” och bilderna visas lika länge etc! Det funkar ju fint när jag ser det direkt i iPhoto men alltså inte via FrontRow. Skumt!

 

Enligt manualen ska man kunna Bränna bildspelet på CD i iPhoto men det går inte. Jag kan endast komma åt ”Skicka till iDVD” eller exportera i Dela-Menyn.

Om jag gör en QuickTime film och bränner en CD så hackar filmen hela tiden. Måste det vara en DVD? Filen är på knappt 600 mb och jag har skivor på 700mb.

 

4. Kan jag exportera bildspelet som helhet till en annan Macanvändare med iPhoto 5?

 

Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2. Om man bränner en DVD så blir kvaliteten så pass mycket sämre än när man ser det direkt i iPhoto. Varför blir inte kvaliteten bättre än så?

381706[/snapback]

Upplösningen på en PAL-DVD är 768x576 (kvadratiska) pixlar och därför ser det oskarpt ut när du blåser upp till fler pixlar på en datorskärm.

 

I och med att en DVD har en upplösning avpassat för TV ser det jättebra ut på TV.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Upplösningen på en PAL-DVD är 768x576 (kvadratiska) pixlar och därför ser det oskarpt ut när du blåser upp till fler pixlar på en datorskärm.

 

Tack för svar, Telly82!

-Spelar det nån stor roll vilken inställning man väljer i iDVD av " Högsta kvalité" och "Bästa prestanda"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Spelar det nån stor roll vilken inställning man väljer i iDVD av " Högsta kvalité" och "Bästa prestanda"?

381794[/snapback]

Det beror på hur brått du har när du renderar. Jag kör alltid "Högsta kvalité" för då körs en tvåpass MPEG-2 kodning. Med "Bästa prestanda" körs en "quick and dirty" kodning som går snabbt, men är inte lika noggrann.

Upplösning (i pixlar) är samma i båda fallen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här en käck pryl att använda när man vill spela upp sina filmer och visa bilder på TV.

 

 

 

post-113-1154892404.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här en käck pryl att använda när man vill spela upp sina filmer och visa bilder på TV.

381853[/snapback]

Här är en annan käck pryl när man vill spela upp sina filmer och visa bilder på TV. ;)

Mycket billigare dessutom.

http://www.clasohlson.se/shop/store/printp...10%3A00%3A15+PM

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...