Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Slå ihop partitioner?


SpeedAbuser

Rekommendera Poster

Som tidigare inbiten Windows-anhängare har jag alltid haft för vana att ha ett antal olika partitioner, eftersom det varit ett måste att installera om Windows med jämna mellanrum för perfekt funktion.

 

Av vana gjorde jag 2 partitioner innan installation av Mac OS, men nu sitter jag med 2 partitioner varav jag endast använder den ena då det är mycket smidigare så.

 

Hur gör jag för att slå ihop partitionerna? Alternativt, ta bort den ena partitionen och öka storlek till 100% på huvudpartitionen.

 

Har sökt men inte hittat något konkret svar. :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allra bäst är att Partitionera om hårddisken, och då raderas allt givetvis.

Det finns betalprogram som kan slå ihop partitioner, men om dessa är pålitliga eller inte vågar jag inte svara på.

 

Dyra är de också

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/23828

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/26515

 

 

Ska du Partitionera får du sätta i Systemskivan och välja Skivverktyg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller så installerar du Mac OS X på den andra partitionen också, det är praktiskt att ha två system. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför vill man ha 2 system?

 

Hade tänkt installera Windows genom Parallell senare. Borde man inte kunna konvertera den oanvända partitionen till NTFS? Annars blir det ju ytterligare en partition som går åt till Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ha två system för att via det andra systemet ha div, skivverktyg installerade där.

Så slipper man starta från DVD-skivor...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ha två system för att via det andra systemet ha div, skivverktyg installerade där.

Så slipper man starta från DVD-skivor...

381719[/snapback]

Men kan det vara en fördel om den partitionen är mindre: Då blir det mer plats på den ordinarie partitionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...