Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ritplatta


tomiso

Rekommendera Poster

Är lite sugen på att införskaffa en Wacom ritplatta, men vet inte riktigt vilken modell man skall välja. Finns det någon som kan säga vad det är för skillnad på tex. Graphire och Intuos. Är dessa två ämnade för olika arbetsuppgifter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är jag inte insatt exakt i skillnaderna men skillnaderna är minimala, rör sig om antal olika tryckkänsligheter som om du inte sysslar med kalligrafi inte behöver bry dig om. Kanske finns ett fält med snabbkommandon el liknande som skiljer oxå, skillnaderna är mest ekonomiska och ahr inget med arbetsuppgifter att göra förutom kalligrafi, men det som är viktigare för dig är nog att fundera ut vilken storlek du kommer ha nytta av. Min är tex A4 stor och större än så behöver nog väldigt få. Ska den bara ersätta musen och du inte har jättestor skärm går det gissningsvis bra med snäppet mindre oxå. Tänk på att den kommer ta skrivbordsyta ifrån dig. Tangentbordet kommer ligga längre ifrån dig med större platta vilket inte är ergonomiskt ifall du skriver mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Graphire duger till det mesta men känns lite plastig och har inte samma gedigna slutfinish som Intous. Drivrutinerna till Graphire verkade av nån anledning inte stödja widescreen, vilket var mäkta irriterande. Det blev hela ytan på skärmen, och hela ytan på bordet... vilket ger fel proportioner om man har en widescreen-skärm (typ Powerbook 15, eller iMac, cinema display) Men jag tror man kan driva den med intuos-drivrutinerna och på så vis få tillgång till olika aspects. Har för mig jag löste det på det viset när jag installerade 10 stycken Graphire på en kurs en gång.

 

Intuos har 1024 nivåer tryckkänslighet, Graphire 512. Inget du kommer märka av kanske :)

Intuos har full lut-känslighet. Dvs den känner av exakt vilken vinkel du håller pennan i. I programmet Painter kan man använda verktyg som drar nytta av det. Till exempel palettkniv, airbrush, kalligrafipennor etc. I photoshop kan man också bygga penslar som drar nytta av lutning. Det kan vara intressant ibland.

De nya Intuos'arna har lite fysiska knappar på sidorna som man kan ställa in. Väldigt behändiga.

Personligen har jag kört med den som heter A5 (20,3 x 15,2 cm arbetsyta). Den som heter A4 kan kännas lite väl stor och klumpig tycker jag. A5'an slinker precis ner i ryggsäcken och jag har den gärna med när jag är på tillfällig arbetsplats. Men har man en 20" eller större skärm kan nog A4 vara att föredra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Palegolas, glömde det med lutningen, men kan nog påstå att personligen känns det inte som något att mista att inte ha lutningskänslighet längre.

 

 

PS. Du iTommy kommer första dagen ha lite svårt att tänka om från mus och bemästra pennan som är "direkt" och inte relativ till ytan, men efter ett par dar så kommer du gratulera dig själv att ha gjort bytet, pennan är överlägsen musen och jag använder den fast jag inte ritar längre mer än 75% av tiden, förutom det så är det bra att byta ställning mellan penna och mus för att försöka undvika musarm - vilket jag fått ändå men…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tackar för alla bra svar :)

 

Edit: Tror ni en Intuos3 A5 Wide skulle fungera med MacBooks skärmstorlek?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...