Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

.rar-filer på mac


DanielJohansson

Rekommendera Poster

DanielJohansson

Kan någon hjälpa mig att hitta ett program som kan extrahera .rar-filer. Kör OS X 10.4.7

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

UnrarX.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

stuffit då ? tycker alla mac's ska ha stuffit :D stuffit expander asså.. freeware. nödvändigt för väldigt många arkivfiler

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte

Offtopic:

 

Är det nån som fattar poängen med rar-filer framför tex skivimage eler zip-arkiv? Rar-formatet framstår som otroligt idiotiskt i mina ögon, särskilt när folk gör rar-arkiv av just skivimage... Det känns ruskigt PC.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

exakt, dude. exakt. men då de plågade själar inte har nåt bättre för sig kan väl inte vi mycket mer än att bara dras med <_<

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Offtopic:

 

Är det nån som fattar poängen med rar-filer framför tex skivimage eler zip-arkiv? Rar-formatet framstår som otroligt idiotiskt i mina ögon, särskilt när folk gör rar-arkiv av just skivimage... Det känns ruskigt PC.

381504[/snapback]

Tror det går fortare att ladda ner rar filer :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
Tror det går fortare att ladda ner rar filer :ermm:

381549[/snapback]

 

Hur menar du? Att internetoperatörerna släpper fram rar-filer i nån gräddfil? :P Nej, rar-arkiv är ju aldrig komprimerade. I bland är de tom större än filerna man extraherar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur menar du? Att internetoperatörerna släpper fram rar-filer i nån gräddfil?  :P  Nej, rar-arkiv är ju aldrig komprimerade. I bland är de tom större än filerna man extraherar.

381556[/snapback]

Nä jag vet inte, va bara en tanke jag fick ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Offtopic:

 

Är det nån som fattar poängen med rar-filer framför tex skivimage eler zip-arkiv? Rar-formatet framstår som otroligt idiotiskt i mina ögon, särskilt när folk gör rar-arkiv av just skivimage... Det känns ruskigt PC.

381504[/snapback]

 

Smidigt sätt att ta saker i etapper för folk utan bredband, så går inte allt förlorat ifall något avbryts.

 

Rätt old school... men lever ju som bevisat vidare...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
Smidigt sätt att ta saker i etapper för folk utan bredband, så går inte allt förlorat ifall något avbryts.

 

Rätt old school... men lever ju som bevisat vidare...

381574[/snapback]

 

 

Ja, det skulle ju kunna vara en förklaring. Men alla fildelningsprogram kan ju återuppta och fortsätta nedladdning av filer, liksom kapabla webbläsare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många filhotell - Rapidshare t.ex. - accepterar bara filer upp till en viss storlek (100mb tror jag) för icke betalande kunder. Man styckar då upp bjässefilerna med rar. Kanske är detta en av anledningarna till att stenåldersalgoritmen överlevt...och fått en revival, hehe...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det skulle ju kunna vara en förklaring. Men alla fildelningsprogram kan ju återuppta och fortsätta nedladdning av filer, liksom kapabla webbläsare.

381607[/snapback]

 

Letade runt lite och läste att:

 

"Rar-filerna behövs för att det ska gå fortare att sprida releasen, och för att underlätta släppningen med så kallade "races"."

 

Och att man av någon anledning följer en uppsättning regler för att garantera kvalitet, och då skulle styckning till rar vara en del av det och också tradition.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...