Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

AirTunes..


mickefrisk

Rekommendera Poster

Hej,

 

har ett trådlöst nätverk i byggnaden som funkar bra - men det är lite dålig mottagning. Har även en Airport Express som jag bara använder för att sända musik trådlöst till högtalarna.

 

Har kollat lite i inställningarna, och det verkar ju ska gå att "koppla på" airporten till det befintliga nätverket. Två frågor:

 

1. Stämmer det?

2. Kan jag fortfarande köra AirTunes?

 

Tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

har ett trådlöst nätverk i byggnaden som funkar bra - men det är lite dålig mottagning. Har även en Airport Express som jag bara använder för att sända musik trådlöst till högtalarna.

 

Har kollat lite i inställningarna, och det verkar ju ska gå att "koppla på" airporten till det befintliga nätverket. Två frågor:

 

1. Stämmer det?

2. Kan jag fortfarande köra AirTunes?

 

Tack.

381119[/snapback]

1. Javisst går det. AirPort Express är en basstation, med en WAN-port, och sedan kan den dela ut IP-adresser trådlöst. Den har dock ingen LAN-port för anslutning av datorer via kabel. Du drar bara en kabel från din Express till din bredbandsrouter, eller vad du nu har. OM du vill kunna använda fildelning mellan den dator som du kör trådlöst mot din Express, och andra datorer i ditt nätverk, så bör du konfigurera om din Express som brygga, dvs du stänger av funktionen NAT, så att den inte delar ut IP-adresser till din dator som du kör trådlöst. Då kommer din dator att få IP-adress från bredbandsroutern istället, och Expressen släpper bara igenom det.

 

Så länge routerfunktionen är på i Expressen, så kommer dina trådlösa datorer att utgöra ett eget nätverk. Då kan du få svårt att komma åt dem från andra datorer på ntäverket, och måste hålla på att öppna upp, och dirigera om portar (port forwarding).

 

2. Javisst på denna punkten också!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Javisst går det. AirPort Express är en basstation, med en WAN-port, och sedan kan den dela ut IP-adresser trådlöst. Den har dock ingen LAN-port för anslutning av datorer via kabel. Du drar bara en kabel från din Express till din bredbandsrouter, eller vad du nu har. OM du vill kunna använda fildelning mellan den dator som du kör trådlöst mot din Express, och andra datorer i ditt nätverk, så bör du konfigurera om din Express som brygga, dvs du stänger av funktionen NAT, så att den inte delar ut IP-adresser till din dator som du kör trådlöst. Då kommer din dator att få IP-adress från bredbandsroutern istället, och Expressen släpper bara igenom det.

 

Så länge routerfunktionen är på i Expressen, så kommer dina trådlösa datorer att utgöra ett eget nätverk. Då kan du få svårt att komma åt dem från andra datorer på ntäverket, och måste hålla på att öppna upp, och dirigera om portar (port forwarding).

 

2. Javisst på denna punkten också!

381193[/snapback]

 

Tack för ditt utförliga svar! :)

 

Men, den måste alltså ha en sladd till routern - det går inte att den snappar upp signalerna och sänder ut de starkare? Jag menar, om jag ska dra en sladd så kommer den ju sitta ungefär där den befintliga trådlösa dosan sitter och då borde skillnaden inte bli stor?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Hoppar in i den här gamla tråden och hoppas att nån kan hjälpa till...

 

Kikar på den här AirPort Express-basstation med AirTunes och undrar om det är exakt samma produkt..

 

Har försökt hitta information just om funktionen för att dela ut anslutning via kabel fungerar.

Är ute efter en produkt för att använda som brygga och köra kabel ut till min dreambox (för att slippa dra fast kabel).

 

Tacksam för hjälp.

 

/Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...