Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Backup:a inför installation av bootcamp


nagrazol

Rekommendera Poster

Hej!

 

är lite ny på mac och har inte fattat riktigt hur man ska backupa för att kunna återställa allt smidigt, trots att jag sökt i forumet en del.

 

Tänkte dra in bootcamp för att få ett par gamla windows-program att funka.

När bootcamp står och partitionerar så får jagmeddelandet att visa filer inte går att flytta och att jag ska installera om os x och testa igen.

 

Nu tänkte jag då backup:a min disk och undrar hur jag gör för att slippa installera om allt och göra om alla inställningar i program:en.

 

Kan man helt enkelt kopiera hemmamappen, mappen program och biblioteket. Formatera om och installera om os x och sen kopiera tillbaka allt igen? (fast från ett annat konto givetvis)

 

kommer detta att funka? Går det även att behålla growl och liknande moduler så de inte försvinner?

 

 

// nagrazol

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Villkoret är att du har en annan hårddisk, firewire emellan.

Sedan tankar du ner programmet SuperDuper, och clonar över rubbet på den andra disken.

Sök på Versiontracker.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Backup har man väl helst på en separat hårddisk eller annat lagringsmedia?

Jag använder "Backup" program som man får med .mac-konto. Har dock läst att många här på forumet rekommenderar SuperDuper eller CarbonCopyCloner. Med dessa två sistnämnda kan du göra en "klon" av hela ditt system och du behöver inte tänka på vilka mappar som måste tas med för att inte få problem att återskapa systemet som det var.

 

Märk dock att du kan köra arkivera/installera om du vill installera om OS X, då kommer alla inställningar, lösenord etc att finnas kvar helt som det var innan.

 

Skulle jag hålla på med BootCamp (som fortfarande är beta) och leka så skulle jag se till att jag hade ordentlig backup på en helt separat hårddisk för att inte riskera nåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, tack :)

 

är kravet firewire eller går det med USB 2? kommer jag kunna återställa disk-image-filen när jag installerat OS X?

 

edit: hur gör ajg för att återställa disken efter formatering? Har Os X någon funktion för att återskapa från image-fil eller sma man mounta och klistra in? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör du Backup på Firewiredisk, kan du starta från den. (Håll ner alt vid uppstart och välj disk)

Använder sedan SuperDuper för att flytta tillbaka allt igen

 

 

Alternativt installerar du nytt Mac OS X och använder Flyttassistenten för att flytta tillbaka alla dina mail och internetinställningar mm.

 

Glömde skriva att du gör ingen image av din hårddisk, utan bara clonar av rätt över.

Sedan clonar man tillbaka

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör du Backup på Firewiredisk, kan du starta från den. (Håll ner alt vid uppstart och välj disk)

Använder sedan SuperDuper för att flytta tillbaka allt igen

Alternativt installerar du nytt Mac OS X och använder Flyttassistenten för att flytta tillbaka alla dina mail och internetinställningar mm.

 

Glömde skriva att du gör ingen image av din hårddisk, utan bara clonar av rätt över.

Sedan clonar man tillbaka

382144[/snapback]

 

 

ok, så om jag har fattat allt rätt nu:

 

Jag clonar över hela disken till min USB-enhet. Formaterar om hårddisken i mac:en och installerar om Os X .

 

Sen använder jag flyttassistenten och kan då återställ allt så som det var innan, med filer, program och inställningar.

 

rätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

USB 1 eller USB 2?

 

Borde varit Firewire, är osäker på om du kan starta upp från USB 2.0.

USB 1,1 vet jag att det inte går.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

USB 1 eller USB 2?

 

Borde varit Firewire, är osäker på om du kan starta upp från USB 2.0.

USB 1,1 vet jag att det inte går.

382712[/snapback]

 

 

Måste man starta från USB? kan man inte lägga in os x och sen flytta filerna?

 

btw så har jag en USB2 hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ingen USB 2.0 disk, så jag är inte så hemma på vad som är möjligt med den.

Även om du inte ska starta från den, så ska Flyttassistenten hitta din disk och kunna flytta dina filer.

Förhoppningsvis kan någon annan svara på om det fungerar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu har jag inte läst alla poster här, men om du inte pröjsar för SuperDuper så gör SilverKeeper samma jobb gratis.

 

Source = din disk

destination = din externa disk

 

SilverKeeper (och smart backup eller vad det heter i SuperDuper) kopierar bara den information som ändrats sen sist, dvs det går snabbt. Ställ in att kopiering ska ske varje dag klockan blaha. Finns disken inte tillgänglig när tiden är inne kör SilveKeeper så fort disken blir tillgänglig.

 

Göm extradisken i en låda med en sladd upp på bordet och du har skydd mot de 4 första av fem möjliga scenarios:

 

1. Oavsiktlig radering av filer (slänga saker i papperskorgen och tömma den, filer som raderas av virus mm).

2. Fysiskt trasig hårddisk.

3. Trasigt filsystem.

4. Stöld.

5. Huset datorn står i ramlar ihop. (brand, naturkatastrof, översvämning osv)

 

Läs mer på http://faq.nissestark.se/faq/backup.php

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är lite ny på mac och har inte fattat riktigt hur man ska backupa för att kunna återställa allt smidigt, trots att jag sökt i forumet en del.

381048[/snapback]

Det finns två enkla sätt.

Det ena är en diskduplicering till en annan hårddisk.

Det andra är ett riktigt backupprogram som lagrar på valfritt media.

 

Det första sättet är väl beskrivet i tråden, så jag tänker slå ett slag för det andra sättet: Ett riktigt backupprogram.

Retrospect från EMC-Insignia (f.d. Dantz) är det bästa backupprogrammet på marknaden:

http://www.emcinsignia.com/products/smb/retroformac/

Retrospect kan duplicera till annan hårddisk, det är tämligen enkelt. Men Retrospect kan även kopiera till annat media som DVD, band, magnet-optiska enheter, fil på hårddisk och/eller ftp till internet. Det finns två fördelar med (främst) DVD gentemot hårddisk:

1) Lagringsmediet är billigare än hårddiskar. Du kan därmed ha flera uppsättningar backuper.

2) När du väl tagit en backup kan du enkelt lägga till bara de ändringar som gjorts. Du kan sedan lägga tillbaka vilken backup som helst i ordningen; med diskduplicering kan du bara lägga tillbaka den senaste kopieringen.

 

Hur gör man då en så kallad "bare metal restore", dvs återställ en helt "renskrapad" hårddisk? Jo, man installerar OS X på vanligt sätt, samma version som man återställer. Installera Retrospect. Lägg tillbaka backupen PÅ DEN DISK DU STARTAT FRÅN. Starta om, töm papperskorgen. Färdigt. (Inget behov av en extern, bootbar hårddisk alltså).

Har själv gjort det efter en krashad hårddisk och en stöld.

 

Programmet kostar en slant, men är värt vartenda öre.

 

Glöm inte att lagra backuperna på annan plats med tanke på stöld, brand, översvämning eller annat elände.

 

(Nej, jag har tyvärr inte royalty på Retrospect-försäljningen.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

USB 1 eller USB 2?

 

Borde varit Firewire, är osäker på om du kan starta upp från USB 2.0.

USB 1,1 vet jag att det inte går.

382712[/snapback]

Han har en vit Macbook (om jag ser rätt) och nya Macar med Intel-CPU kan boota från USB2-enheter precis som FireWire-enheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han har en vit Macbook (om jag ser rätt) och nya Macar med Intel-CPU kan boota från USB2-enheter precis som FireWire-enheter.

383121[/snapback]

 

 

JIPPIE!!!! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JIPPIE!!!! :D

383301[/snapback]

 

 

Eller inte :/

testade boota men det gick inte så jag ringde apple support och dom meddelade att det inte fungerar. kanske min disk som är strul med men men.

 

är tillbaka i os x nu iaf. Och med Xp på en annan partition, det enda som inte överlevde flytten var mina nätverksinställningar (för 3G-anslutningen) och Safari... safari är stendött då det blir arkivera och installera om som gäller :/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...