Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Asanté-låda


jonte

Rekommendera Poster

Finns en gammal skrothög, en Apple-skrivare inkopplad med seriell sladd till en sån dära Asanté-låda, därifrån nätverkssladd till Ethernet-uttaget på datorn.

Datorn, PowerMac G5 kör Mac OS X 10.4.7 och classic-läge.

 

Jag har aktiverat AppleTalk på Ethernet (inbyggt).

 

Den dyker inte upp i listan när man väljer lägg till skrivare och i förvald bläddrare. Vad görs fel?

Den finns inte heller med i Väljaren under LaserWriter 8 i classic-läget.

 

Skrivaren funkade på en annan dator med Mac OS 9 innan den datorn pajjade.

Personen som äger skrivaren vill inte köpa ny då den här har fungerat så bra i femtielva år. Trots att jag försökt få honom att köpa nya enklare grejjer.

 

USB-skrivaren var bara att stoppa i sladden så funkade den direkt. Gud så enkelt! Så ska det vara!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det lite luriga med den där Asanté-lådan är att man ska använda en korskopplad ethernetkabel mellan lådan och datorn. Kan det vara lösningen månntro?

 

Jag använder själv en Asanté-adapter till en PowerBook där skrivarutgången har lagt av. Fungerar att skriva ut via ethernet nu, men då talar vi förstås om PowerBook Gammal, med system 7.6.1. Jag har ingen aning om hur det fungerar under OS X. Det finns en ganska utförlig manual att ladda ner från Asantés hemsida.

 

Annars tycker jag nog ungefär som du Jonte: satsa på en modern USB-skrivare istället. De kostar inte mycket nu för tiden, och tänk så många timmars arbete man sparar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Adapter för serieport som kräver korskopplad kabel direkt till datorn. Det låter som en drivrutin hör till och då lär det inte fungera i Classic-läget. Men pröva med Skrivbordsskrivarverktyget först!

 

Annars är jag väl den tredje att förespråka utbyte. Att skrivaren gått så länge är ett under i sig. Om den använder Laserwriter 8 torde det vara en Postscript-laser. Det han pysslar med kanske kräver Postscript? Då bör den bytas mot en Postscriptlaser med nätverk så att den går att köra på allmänn ppd-fil och inte blir beroende av skrivardrivrutin när tillverkaren tröttnar.

 

En ny laserskrivare lär också vara sisådär 20-30 ggr snabbare! :)

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ananté-adaptern kräver ingen egen drivrutin, det är väl liksom Ethernet som är drivrutinen.

 

Jag tittade lite i manualen och såg att man ska använda korskopplad ethernerkabel om man ansluter adaptern direkt till datorn, men vanlig rak kabel om man ansluter via en hub. Men det är kanske uppenbart för alla utom mig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var bara på gamla tiden man behövde tänka på sånt, alla nyare datorer väljer själv rak/korsad om det behövs. Så nix, så enkelt fick det inte vara.

 

Tro mig, min starkaste rekommendation är ny skrivare, men det är väl en rekommendation som löser alla problem på detta forum ;)

Han vill väl sprida ut kostnaderna lite, precis köpt en PowerMac G5 lixom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Aha, det är en "vanlig" Localtalk-till-Ethernetbrygga, typ "Asantétalk" eller liknande! Ord som "seriell" och "korskoppplad" snurrade till det för mig. :)

 

Informationen är luddig och oklar (eftersom det är så få som berörs), men hanteringen av Localtalk är struken ur OS X och därmed också Classic. Möjligen kan han använda en Beige Mac med "Localtalk bridge" för att få till det, men håll inte hoppet högt.

 

Och ja, en nätverkslaser med Postscript löser alla problem! Tro mig kan inte tjata nog om detta. Hade den gamla laserskrivaren haft en Ethernetport hade den fungerat än idag utan problem och även utan drivrutin i OS X. Köper man en usb-skrivare utan postscript är det upp till tillverkarens välvilja att underhålla drivrutinerna så att det fungerar några år och några systemversioner senare.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för den thomas!

 

men en liten följdfråga då, varför räknas det som localtalk, den är ju faktiskt ansluten med nätverkskabel? fast det kanske är på protokollnivå i OSD-modellen :)

 

Men frågan är besvarad, tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Asante-lådan är nog ingen brygga i egentlig mening enligt OSI-modellen utan det krävs fortfarande någon form av Localtalk-logic för att se enheterna på andra sidan. Det har funnits flera olika sådana här lådor och några har vart bättre än andra och arbetar lite högre upp på protokollnivån. Förmodligen är det som vanligt att dessa är de dyrare varianterna som man valde bort vid inköp eftersom "det räcker med skrivaren". :)

 

Fast det här är verkligen old skool, jag börjar (lyckligtvis) glömma bort sådana teknikdetaljer och är inte hundra på vad som gäller.

 

Åh, förresten, pröva att ställa Ethernetporten på G5:an manuellt till 10 mbit också. Det kan vara lådan som inte villa köra något annat.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jaa, det här forumet var ju faktiskt bra för att fråga saker att hjälpa folk med. På sätt och vis, fast det stora svaret på samtliga frågor här är "köp nytt", så är det bra att det finns och att kunskapen finns kvar nånstans. För min egen del har den flugit bort för länge sen, och jag var aldrig lika kunnig på OS9 och alla konstiga token ring och saker som fanns för 10-15 år sen.

 

Jag har fått en annan syn på på detta forum. tack!

 

 

Men som alltid måste det ju naturligtvis finnas en gräns på hur mycket tid man lägger ner på att behålla gammalt junk. många gånger, om tid är värd pengar, så är det inte värt att böka med det hela.

 

Det här problemet är iaf löst, stödet för local talk är bortplockat. Jag fick skämmas lite att jag sagt att skrivarn skulle funka eftersom anslutningen var nätverkskabel, men jag lärde mig något nytt idag också. Jag fick ge rabatt på en ny skrivare. Det blev en Brother HL5270DN.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...