Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem med Windows XP rättigheter.


hrodebert

Rekommendera Poster

Som sagt, jag har ett problem med Windows XP rättigheter. Eller rättare sagt min farsa har problem, som jag måste fixa.

 

Han har en Compaq Presario med XP på.

Av någon anledning så hade han och hans kompis, som är "DATAEXPERT" (stön) installerat om XP. De tog inte bort något utan de körde bara över den gamla installationen med någon sorts Compaqrecoveryskivor.

Problemet är att de valde nytt användarnamn och lösen.

När min käre gamle klåpare till far sen kom på att han inte kunde komma åt sina gamla filer så hade han redan glömt sitt gamla användarnamn och lösen.

Så nu måste jag, som tydligen också ska vara dataexpert, fixa den här soppan.

 

Filerna går inte att bränna eller kopiera med den nya användaren.

Är det någon som vet hur adminkontot funkar på en Compaqinstallation?

Kan man få över filerna till min Mac på något sätt och bränna dem från den?

Finns det något program som kan ta sig förbi de där satans rättigheterna?

Vi bor inte i samma stad heller så om det finns något sätt att lösa det på telefon så skulle det vara himla smidigt.

Jag har inte kört någon variant av windows på flera år så jag vet varken ut eller in.

Hilfeee!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men.. har du testat starta i felsäkert läge och logga in med administratör kontot.. om det inte är det kontot de satt lösenord på och/eller det är den han använder. Som grundinställning i Windows XP är det inget lösenord för administratören.

Vanligtvis startar man i felsäkert läge med F8 när datorn startas upp...

 

Hoppas du förstår vad jag skriver.. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mister_Mustard

Varför starta i felsäkert läge?

 

När man installerar XP frågar installationen om administratörslösenord, default är alltså inte alls inget lösenord men man kan välja att inte ha något lösenord om man inte skriver in något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ÄR DET INGET LÖSEN FÖR ADMINKONTOT??

 

Sist jag såg datorn, för kanske ett halvår sen, så fanns det inget adminkonto bland de där ikonerna man kan välja vid inloggning.

Så man måste alltså aktivera det någonstans där man gör alla inställningarna va? Jag kommer inte ens ihåg vad det heter på Windowsspråket :D

Eller skriver man in namnet admin någonstans? och i så fall vad kallas admin?

admin? administratör? administrator? superuser?

Eller ploppar adminkontot fram automagiskt om man startar i felsäkert läge?

 

Om han nu har satt lösen på adminkontot..

Är det inte bara att installera över windows igen och bara klicka vidare på frågan om lösenord? Eller sparas adminkontots lösenord precis som det gör för de vanliga användarna?

 

Okej det börjar kännas som att jag måste bjuda på sprit eller nått på nästa Macträff :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller ploppar adminkontot fram automagiskt om man startar i felsäkert läge?

-Japp!

Om han nu har satt lösen på adminkontot..

Är det inte bara att installera över windows igen och bara klicka vidare på frågan om lösenord? Eller sparas adminkontots lösenord precis som det gör för de vanliga användarna?

Lösen sparas nog tyvärr, ja :/ det ska vara nån sorts "säkerhet".

Jag brukar inte känna vitsen med att installera om windows utan total utradering (formatering) i förväg. Lär din far att säga det till alla "dataexperter" :P

- Om du kan logga in som någon användare som har "administratörsrättigheter" (kolla Start - Kontrollpanelen - Användare) kommer du (nästan alltid) åt allt på alla hårddiskar.

Okej det börjar kännas som att jag måste bjuda på sprit eller nått på nästa Macträff :)

:ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sätt in hela hårddisken på en annan dator. Då borde det väl bli ungefär som en extra partition.

Om du har någon gammal pc som skräpar kan man kanske sätta in den där. Kom ihåg att ställa in hårddisken som "slave" bara..

 

..jag vet inte om det går men det funkade för mig med en windows 98 hårddisk i en 95 dator... ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...