Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

20" favorit under 10000 kr?


artopaakkonen

Rekommendera Poster

Kolla på metro så brukar Microstore ha en helsidesannons med saker och där finns en tft acer eller likvärdig skärm! ett aber är att man ska BESTÄLLA!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inwarehouse sänkte priserna på macskärmarna med flera tusen överlag, kanske den du såg på var misshandlad el nåt, chansen finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

artopaakkonen

Nu har jag beställt en Nec. Får se när Posten kommer med den. Kan skriva några rader och visa nån bild sen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
artopaakkonen

Imorgon borde den vara här. Spännande :foralskad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

artopaakkonen

Nu har jag suttit ett par timmar vid den och beskådat... grejer. Bilden... den bara är, helt perfekt. Sammetsmjuk och äntligen slipper man glansen från tubens glas.

 

Kalibrerade den också och dessa fina värden som slutsats. En fröjd att skåda, någonting så precis var omöjligt att uppnå med gamla skärmen :skondans:

post-10415-1157393738.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fråga: om du vinklar skärmen en centimeter upp el ner (el höjer å sänker ditt huvud) varierar ljusheten/kontrasten i bilden då?

 

Vilken Nec var det sen då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

artopaakkonen

Varierar inte synbart ens om jag ställer mig framför och glor uppifrån :) Helt i klass med CRT.

 

Det är en Nec MultiSync LCD2090UXI.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

artopaakkonen

Linjalen säger 30,5 cm. Kan alltså precis ha A4 på högkant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

D v s ca 1 cm högre än min 21"CRT skärm, det är bra!

Misstänkt stort förresten, borde det inte va 21" minst då? Istf 20,1…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

artopaakkonen

Mätte med tumstocken; den är näst exakt 20.nåt tum. Så att måtten stämmer överens bra med det som anges :skondans:

 

Ännu har jag inte blivit missnöjd eller tveksam på något. Man kan snurra på den lätt, ställa den på högkant om man så vill, menyerna är snabba och lätta (jämfört med min gamla Samsung).

 

Eller jo, jag tycker det känns dåligt med plast till höljet. Varför kan inte andra använda metall som Apple :deppig:

 

Rekommenderar skärmen om storleken är stor nog för dig :ThumbsUp:

post-10415-1157612064.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hej,

 

Hittade en informativ artikel angående olika paneltekniker TN, S-PVA, och S-IPS.

 

Här föklaras bla varför färger/betrakningsvinkeln på en Dell (24") är olik den på en Apple Cinema Display.

 

http://forums.macrumors.com/showthread.php...9&highlight=ips

 

Till sist en varning: Är man ute efter en ACD enl den nya uppdaterade specen så gör man klokt i att vänta ett tag, alternativt säkerställa att den är tillverkad efter "Mid 2006". Talar av egen erfarenhet - fick en display i veckan som var tillverkad i Mars - lämnade såklart tillbaka den.

 

Mer info:

http://www.barefeats.com/lcd.html

http://xlr8yourmac.com/feedback/apple_al_c...a_displays.html

 

jgx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Ännu har jag inte blivit missnöjd eller tveksam på något. Man kan snurra på den lätt, ställa den på högkant om man så vill, menyerna är snabba och lätta (jämfört med min gamla Samsung).

 

 

Lyfter en tråd till här... Hur känns skärmen idag då efter några månader? Funkar den för färgkorrigeringar och bildredigering så som du vill? Fortfarande nöjd, artopaakkonen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

artopaakkonen
Lyfter en tråd till här... Hur känns skärmen idag då efter några månader? Funkar den för färgkorrigeringar och bildredigering så som du vill? Fortfarande nöjd, artopaakkonen?

429498[/snapback]

 

 

Jodå, lika nöjd som när jag fick den. Alltså helnöjd :D Vet inte riktigt vad som skulle kunna ha gjorts bättre. Kanske betraktingsvinkeln så att den behålls tills man fysiskt längre inte kan se skärmbilden, men det verkar helt absurt :P

 

Men jag rekommenderar att titta på skärmen innan köp, eller någon annan 20", det kan vara för litet för vissa människor. Men 23 " med samma kvalitet kostar massvis med mer pengar :bla:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hur står det till med 20"> skärmar under 6000-7000?

 

Har inga professionella krav, utan vill bara ha en mäktig skärm. Spelar sällan spel.

 

Enligt denna recension: http://www.short-media.com/review.php?r=336 , bör Samsung Syncmaster 225BW, vara ett mycket prisvärt alternativ. Kan ni nämna några, för en average-user som mig själv, märkbara nackdelar med en sådan budget-skärm?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enl recensionen verkar det inte va några alls för en average-user. Baklyset var väl den enda lilla smolken i bägaren men för det priset och storleken så. Frågan är för mig mer om en semi-professionell skulle kunna använda den, inte så länge sen macoteket börja sälja den och det verkar inte som nån här ännu köpt den. Men då är vi två som är intresserade att höra lite om den i så fall. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...