Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

20" favorit under 10000 kr?


artopaakkonen

Rekommendera Poster

artopaakkonen

Någon här kanske har bättre koll på aktuella skärmar än jag (Thomas kanske?), så därför undrar jag vad som anses vara toppen av alla modeller runt 20 tum med en prislapp under 10000 kr i dagsläget? Det jag menar med toppen är bra bildkvalitet. Jag bryr mig inte om responstider eller sidoförhållanden.

 

Har sett att det finns en hel del att välja bland. Några som intresserar mig är bl a:

 

La Cie 120

Apple 20" Cinema Display

NEC MULTISYNC 2090UXI

EIZO FLEXSCAN L887K

VIEWSONIC VP2130B

 

Är alla av dessa jämbördiga, eller finns det vissa som är avsevärt bättre/sämre jämfört med dom andra i gänget? Har jag missat några modeller som jag borde ta hänsyn till?

 

Sist men viktigast: Skärmen ska användas till fotografigranskning, dock har jag inte ekonomiska resurser till Eizos Coloredgemodeller som jag vet är väldigt bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska försöka ge min syn på två skärmar som jag sitter vid ofta, Apple 20" Cinema Display och två stycken Eizo 23"+17".

 

Apple 20" Cinema Display som jag har här hemma och som jag är mycket nöjd med, jobbar ganska mycket med bilder och jag tycker att den återger färgerna mycket bra.

När jag hjälper till på en Grafisk firma så sitter jag framför 2st Eizo skärmar (23"+17"), men jag upplever Eizo skärmarna som något bättre, särskilt vid återgivningen av färger.

Men mycket beror också på hur "skärmarna/skärmen blir kalibrerad, firman har en Färgkalibrator för ca:20-25000kronor som man kontrollerar skärmarna med ibland.

Mitt val hade nog hamnat på en Apple eller en Eizo skärm.

Vet inte så mycket om dom andra märkena som du har med på din lista, men jag tror inte att det skiljer så "himla" mycket idag på vilken skärm man har om man har kalibrerat den riktigt.

Har för mig att VIEWSONIC skärmarna har fått bra kritik för sina skärmar.

 

Hoppas att detta kan hjälpa dig lite på vägen till en ny skärm, det bästa är naturligtvis om man kan åka till en butik å testa dom på platsen, men det kan vara svårt å få alla skärmarna på en samma butik för test.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

....

Har för mig att VIEWSONIC skärmarna har fått bra kritik för sina skärmar.

 

 

381401[/snapback]

MacWorld (nummer 2 feb 2006) hade en test av 18 platta skärmar, i den testen fick ViewSonic dålig kritik (de testade VX912 och VP930)

 

Apples skärm, som jag själv är mycket nöjd med, var inte med i testen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

artopaakkonen

Jag känner mig för Nec'en faktiskt.

 

Får vänta snällt 3 veckor tills lönen. Sen kanske det blir av :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

artopaakkonen
Ska försöka ge min syn på två skärmar som jag sitter vid ofta, Apple 20" Cinema Display och två stycken Eizo 23"+17".

 

Apple 20" Cinema Display som jag har här hemma och som jag är mycket nöjd med, jobbar ganska mycket med bilder och jag tycker att den återger färgerna mycket bra.

När jag hjälper till på en Grafisk firma så sitter jag framför 2st Eizo skärmar (23"+17"), men jag upplever Eizo skärmarna som något bättre, särskilt vid återgivningen av färger.

Men mycket beror också på hur "skärmarna/skärmen blir kalibrerad, firman har en Färgkalibrator för ca:20-25000kronor som man kontrollerar skärmarna med ibland.

Mitt val hade nog hamnat på en Apple eller en Eizo skärm.

Vet inte så mycket om dom andra märkena som du har med på din lista, men jag tror inte att det skiljer så "himla" mycket idag på vilken skärm man har om man har kalibrerat den riktigt.

Har för mig att VIEWSONIC skärmarna har fått bra kritik för sina skärmar.

 

Hoppas att detta kan hjälpa dig lite på vägen till en ny skärm, det bästa är naturligtvis om man kan åka till en butik å testa dom på platsen, men det kan vara svårt å få alla skärmarna på en samma butik för test.

381401[/snapback]

 

Tack för informationen. Har själv en Eye-One Display 2-kalibrator vilket ska klara av plattisskärmar, så att någorlunda exakthet kanske jag kan få.

 

Vad tycker du om själva bredbild mot vanliga bildformatet vad det gäller arbetssätt och trivsel? Föredrar du det ena över det andra eller är det lätt att ställa om sig från skärm till skärm?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en Apple 23" Cinema Display, och skulle nog inte kunna tänka mig att gå tillbaks till en skärm som INTE är widescreen igen. Widescreen är här för att stanna. Det var inte svårt att vänja sig alls, men desto svårare att vänja sig av med det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en Apple 23" Cinema Display, och skulle nog inte kunna tänka mig att gå tillbaks till en skärm som INTE är widescreen igen. Widescreen är här för att stanna. Det var inte svårt att vänja sig alls, men desto svårare att vänja sig av med det.

381894[/snapback]

 

Håller med Mizhou i vad han skriver om just widescreen skärmar, det är helt underbart :)

 

Vill bara lägga till ang. Apple skärmen, hur många av dom andra skärmarna som du har tittat på har både USB & Firewire anslutningar på baksidan av skärmen, tror nog att det är bara Apple skärmen som har det och Firewire anslutningar behöver man ganska ofta tex. till Extern HD eller som jag har anslutit en Extern DVD-brännare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med Mizhou i vad han skriver om just widescreen skärmar, det är helt underbart  :)

 

Vill bara lägga till ang. Apple skärmen, hur många av dom andra skärmarna som du har tittat på har både USB & Firewire anslutningar på baksidan av skärmen, tror nog att det är bara Apple skärmen som har det och Firewire anslutningar behöver man ganska ofta tex. till Extern HD eller som jag har anslutit en Extern DVD-brännare.

381909[/snapback]

 

Är de anslutningarna värda de extra tusenlapparna man får lägga på en Cinema Display? Cinema Display är utdaterad och relativt usel i jämförelse med andra skärmar i samma prisklass.

 

Förhoppningsvis får vi se uppdaterade modeller till ett rimligare pris under Steves keynote idag!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

21-tummare är i allmänhet bättre än 20-tummare, särskilt att återge tonade ytor. Mindre risk för bandningar/posterisering. Annars är devisen att nyast är bäst. Teknikracet pågår fortfarande. :)

 

Glöm inte att Apple ger sämst garanti.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Norsk test av high-end skjermer (altså, ikke 100% High-end, men i prissegmentet du etterspør.

 

Den beste skjermen jeg har vært borti til under 10 000 er Dell sin 24".

Dette er en større skjerm så du får sånnsett mer for pengene, man skulle kanskje tro at man fikk dårligere bildekvalitet, men den gang ei.

Bedre farger enn på tilsvarende Apple 23".

I Norge har Dell for tiden 25% rabatt på skjermen, noe som gjør at den koster 7700 kr, et utrolig godt kjøp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

artopaakkonen

Min kompis far har en Dell 24", vet dock inte om det är den senaste.

 

Han textredigerar & surfar med den (vad jag förstått) och till det är den verkligen maffig.

 

Men det jag har upplevt ut av den är bl a att betraktingsvinkeln kändes för snäv, jämna ytor blev mörkare åt sidorna. Men jag kanske bara satt för nära den. Annars så kändes den plastig och Dell'ig :P

 

USB & FireWire använder jag just nu inte, men vem vet i framtiden. Kanske kan vara fint att ha hubb på skärmens framsida/sida.

 

Thomas: Intressant det där med att dom större är bättre. Gäller det även dessa billigare modeller som jag har kollat på, eller är det bara Spectraview- och Coloredgemodeller? Tio tusen för en Nec och få randiga toningar är ju verkligen dåligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Spectraview och Coloredgemodellerna är individuellt uppmätta i fabrik och måste uppfylla rätt hårda krav med minimala avvikelser. Det är egentligen det man betalar mest för. NEC skickar (eller skickade) med ett slags diplom med mätvärdena. :)

 

De vanliga 21-tummarna kan i teorin vara lika bra men de är inte granskade och säkrade.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

artopaakkonen

Tackar för att dela med dig din kunskap.

 

Nu får man ju helt plötsligt Apples 23" för 11 tusingar, låter lockande det med...

 

Det här var svårt :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

artopaakkonen
Är de anslutningarna värda de extra tusenlapparna man får lägga på en Cinema Display? Cinema Display är utdaterad och relativt usel i jämförelse med andra skärmar i samma prisklass.

 

Förhoppningsvis får vi se uppdaterade modeller till ett rimligare pris under Steves keynote idag!

381918[/snapback]

 

 

Så hände det också :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så hände det också :)

383612[/snapback]

 

Men det är ÄNDÅ så att man får en 24" Dell för 1000-lappen mindre än Apples 23". Å andra sidan är den tusenlappen nog värt Apple-loggan, silver runt skärmen och 1" mindre... :P

 

Men jag är oerhört nöjd med min 24" Dell!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

artopaakkonen
Men det är ÄNDÅ så att man får en 24" Dell för 1000-lappen mindre än Apples 23". Å andra sidan är den tusenlappen nog värt Apple-loggan, silver runt skärmen och 1" mindre... :P

 

Men jag är oerhört nöjd med min 24" Dell!

383619[/snapback]

 

 

Mjo. Men nu med dom nya modellerna lär Apples panel vara annorlunda än Dellens. Kanske iaf :P

 

Och så är faktiskt kabellösningarna värda en hel del för mig, samt att det bara verkar finnas tre knappar på skärmen...

 

Men jag vet fortfarande inte hur den är jämfört med en Nec. Känns som att Apple / Dell är mer kontrosskärmar... :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

artopaakkonen

Var nyss och tittade på den gamla 23 "-modellen hos Macoteket (Stockholm).

 

Fint yttre, rätt så stadigt stod den. Metall är trevligt.

 

Växlade till en grå bakgrund. Det såg lite fläckigt ut, och mot bildkanterna blev det nästan ljusnade det gråa upp rejält.

 

Känner mig inte så sugen på en Apple just nu, vilket förenklar valet en hel del, om det nu verkligen ska se ut sådär...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk på att en 20" wide är lika hög som en vanlig 17" =27cm

Därför köpte jag en vanlig 20" Som är lika hög som en vanlig 19" men bredare.

Tror 23 eller 24 Wide har samma höjd som vanlig 20".

 

Bara så ni vet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

artopaakkonen

Rickard,

 

Just det är rätt "viktigt" för just mig. Vissa bilder behöver redigeras i stående format, och då är det trevligt med många pixlar i höjdled med :)

 

Dock kan man ju snurra på vissa skärmar. Vilket verkar vara mycket trevligt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

artopaakkonen

10 dagar till löningen.

 

Undra om man ska beställa mot postförskott och sen springa och hämta :D

 

För webhallen har inte svarat anf om dom har sådana i butik :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Microstore har nu annonserat ut en tft modell för under 1900:- så om man jobbar med fotografi, så finns som ¨bekant flera dvi/vga uttag på ett grafikkort, då kan man köra ett "kluster" för skärmarna! toppen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

artopaakkonen
Microstore har nu annonserat ut en tft modell för under 1900:- så om man jobbar med fotografi, så finns som ¨bekant flera dvi/vga uttag på ett grafikkort, då kan man köra ett "kluster" för skärmarna! toppen!

386891[/snapback]

 

Dock såg skärmen lite sunkig ut. Fungerar säkert till kontorsarbete som de står där :)

 

(Om det är den här du menar?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som annonserades utc var en Acer! 19TUM! för 1895:- med beställning i förväg! kommer nog igen så kolla upp den butiken då o då för tft inköp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som annonserades utc var en Acer! 19TUM! för 1895:- med beställning i förväg! kommer nog igen så kolla upp den butiken då o då för tft inköp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som annonserades utc var en Acer! 19TUM! för 1895:- med beställning i förväg! kommer nog igen så kolla upp den butiken då o då för tft inköp!

387278[/snapback]

Den enda Acer 19" jag kan se där är denna, och den har taskig upplösning. Den har samma upplösning som Apple 17" widescreen i min PowerBook, och inte kostar den 1900 heller, utan nästan 2900.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...