Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Värmeutveckling vid stängt lock


SpeedAbuser

Rekommendera Poster

Köpte en MacBook i förrgår och vill gärna kunna ha den nedfälld i en väska och samtidigt spela mp3 genom iTunes. Kör ett program som heter SleepLess för att förhindra viloläge vid ihopfällning. Har läst att iBooken hade stora problem med överhettning då man körde den aktivt med locket nedfällt. Hur är det med MacBooken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten följdfråga också, finns det något freeware-program som gör samma sak som SleepLess (hindrar datorn från viloläge vid stängt lock)...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går nog att köra MB med locket nedfällt, men definitivt INTE om den är nedstoppad i en väska. Då får den ju noll kylning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är helt förkastligt att använda datorn med stängt lock.

Du riskerar att skada bildskärmen bl.a.

 

Investera hellre i en liten iPod.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

artopaakkonen

Förr kunde hårddiskarna paja lätt av stötar. Vet inte hur det är nuförtiden med dom där rörelsesensorerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag säger som de andra, det är för stora risker med att köra MB'n som mp3-spelare. Dessutom är det en ruskigt dyr spelare, får ju iPod 60 att framstå som ett riktgt kap :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Herobix

och det finns MASSOR av tillbehör till ipoden, så du kan ju alltid införskaffa något sådant och stoppa en en väska ;) eller se riktigt cool ut genom att bära den på axeln ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Hacka en dator för 10.000+ och riskera haveri för att den ska fungera som en mp3-spelare? Inte ens vilja betala för Shareware? Förlåt min haranger, men detta är ett rätt komiskt exempel på när snålheten bedrar visheten. :D

 

Inte nog med att datorn kommer köras på ett sätt den inte är konstruerad för, den ska dessutom stängas in i väska utan ventilation. Fast det är klart, det håller nog lunchen varm hela dagen! Lär nog bli 60-70 grader i väskan innan datorn låser sig. Se upp med att använda samma vattenflaska i för många dagar. Det kan utvecklas legionella!

 

Mer seriöst: Kostnaden för en iPod Shuffle vägs ganska snabbt upp mot slitaget på iBookens batteri om inte annat. För att inte säga om priset för en ny MacBook när den lägger av. En iPod ger dig dessutom volymkontroll, möjlighet att byta låt och spelar längre än de 20-35 minuter du får innan MacBooken låser sig.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...
Det är helt förkastligt att använda datorn med stängt lock.

Du riskerar att skada bildskärmen bl.a.

 

Investera hellre i en liten iPod.

 

Varför riskerar jag att skada bildskärmen med stängt lock?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför riskerar jag att skada bildskärmen med stängt lock?

 

Värmeskador? Tangentbordet lär bli väldigt varmt som i sin tur ligger nära skärmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

my god! köp en ipod eller skaffa en pc. det är kriminellt att köra en macbook pro med hopfällt lock i en väska. my god!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skärmen kommer ta skada, batteriet kommer slitas mycket mer än "vanligt", hårddisken kommer nog ta skada p.g.a. att du runt med den, köp en billig MP3 annars, finns för en hundring på clas ohlsson... vill du ha en ipod får du dock betala mer, men wtf liksom..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att sammanfatta: Nej man använder inte en MBP med stängt lock i en väska, inte under några omständigheter.

 

Förslag till lösning: Köp en iPod eller motsv så slipper förstöra en dyr dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tio minuter för en dator i en stängd väska sen luktar det skit :rolleyes:

 

En klant i skolan råkade göra det men förvisso med en HP :utskallning:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är helt förkastligt att använda datorn med stängt lock.

Du riskerar att skada bildskärmen bl.a.

 

Just skärmen är nog inget problem, dra ner ljusstyrkan på noll = avstängd skärm. Min 2 år gamla MacBook har fått stå med nerfällt lock och spela upp film till TV:n med nerfällt lock, det har inte påverkat den märkbart.

 

Däremot ventilation och kylning i en väska är ju inte att tala om, datorn kommer att överhetta och (förhoppningsvis) stänga av sig själv efter ett tag. Eller panikdö av värmen. Det är lite fifty-fifty, det där.

 

Om du ska köra datorn med nerfällt lock, ställ den åtminstone på ett bord så den får lite plats att andas.

 

Tio minuter för en dator i en stängd väska sen luktar det skit rolleyes.gif

 

Jag har hört en historia om en tjej som åkte tåg (troligtvis en äldre version) och satte in datorväskan mellan stolarna, problemet var tyvärr att hon satt just där tåget böjde sig när det svänger, och därför sa det tydligen "KNAAAAAAK" när den gjorde sin första sväng... jag vet inte hur mycket sanning det ligger i det där, då jag inte kan påminna mig om ett tåg som är byggt på det sättet. Men det är ändå en skräckhistoria att dra ibland :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Clamshell mode stöds av apple officiellt, det finns ingen som helst anledning att tro datorn ska hoppa ibitar..

http://support.apple.com/kb/HT3131

 

Notera däremot att iBooks stödjer inte clamshell mode!

Och att använda datorn i en väska säger väl sig självt att det är rätt korkat.

 

Exakt vad jag tänkte säga.. Att skärm osv skulle paja är bara trams, i alla fall på macbookarna. Det görs ju speciella ställ till dom som går ut på att datorn ska vara stängd:P Kör på bara! Jag brukar dock köra med öppen skärm, skänt med två skärmar;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör dock inte på i en väska - bär den under armen utan fodral isåfall om du nu vägrar iPod

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan tillägga att jag kör min MacBook 2.4 med nerfälld skärm + extern skärm hela dagen lång. Sålänge man har den på skrivbordet med fritt "spelrum" funkar det fint. Och iom att jag har extern tangentbord och mus behövs ingen speciell programvara. Starta upp datorn och stäng locket direkt så kommer den vara påslagen även med stängt lock.

 

Överväger dock att ersätta den med en nyare MacMini (den jag har nu är så sjukt långsam, se signatur)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Clamshell mode stöds av apple officiellt, det finns ingen som helst anledning att tro datorn ska hoppa ibitar..

http://support.apple.com/kb/HT3131

 

Notera däremot att iBooks stödjer inte clamshell mode!

Och att använda datorn i en väska säger väl sig självt att det är rätt korkat.

 

 

Det stöds officielt, visst. Men för användning under NORMALA förhållanden (datorn ståendes på ett skrivbord med gott om luftutrymmen, osv). Jag kan nästan lova att om en skärm har blivit skadad och man säger att man haft den ihopfälld i ett fodral i väskan och lyssnat på musik med den när man lämnar in den så får man nog ingen garanti på ärendet.

 

En bil går att köras på ettan, men inte i 70 km/h.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stöds officielt, visst. Men för användning under NORMALA förhållanden (datorn ståendes på ett skrivbord med gott om luftutrymmen, osv). Jag kan nästan lova att om en skärm har blivit skadad och man säger att man haft den ihopfälld i ett fodral i väskan och lyssnat på musik med den när man lämnar in den så får man nog ingen garanti på ärendet.

 

En bil går att köras på ettan, men inte i 70 km/h.

 

Jag trodde det var underförstått med

Och att använda datorn i en väska säger väl sig självt att det är rätt korkat.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag trodde det var underförstått med

 

Ja dumt av mig att citera dig. Syftade mest på alla som sa att det inte är några problem med att använda sin macbook med nedfällt lock. Det jag ville poängtera var att detta är okej sålänge det sker under normala förhållanden och inte instoppad i en väska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...