Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Chat

Cronica

Recommended Posts

Har inte uppdaterat mig på ett tag nu.. Går det fortfarande inte att chatta Video/Ljud mellan Mac/PC? Jag skulle helst vilja använda iChat i första hand :(

Om det inte går, vilka alternativ finns det egentligen (som är lika trevligt som iChat)?

Skype har kommit ut med en publik beta av Skype 1.5.0.52, som fungerar med video mot andra som kör Skype. Dock kan man bara videochatta med en i taget, och inte upp till 3 stycken som man kan i iChat.

I dagsläget är det nog den enda som fungerar med både bild och ljud. Annars kan man också köra aMSN för att videochatta med MSN-användare i Windows, dock utan ljud. Man får alltså textchatta, men kan samtidigt se den andra i ett videofönster i alla fall. Jag vet att det jobbas på att man ska kunna köra video med ljud i andra program, men vet inget annat som är färdigt än.

Har inte uppdaterat mig på ett tag nu.. Går det fortfarande inte att chatta Video/Ljud mellan Mac/PC? Jag skulle helst vilja använda iChat i första hand  :(

Om det inte går, vilka alternativ finns det egentligen (som är lika trevligt som iChat)?

380713[/snapback]

Det går väl visst de. Ifall PC ägaren kör AIM och du iChat.

Annars så finns ju Skype & aMSN med video till PC/Mac

Det går väl visst de. Ifall PC ägaren kör AIM och du iChat.

380734[/snapback]

Javisst! Du har så rätt. Jag har inte hunnit varva ner efter min shoppingrunda än, så hjärnan fungerar inte som den borde. :blushing::whistling:

En snabb uppdatering:

Det var precis en som började chatta med mig på iChat, som undrade om jag vill testa detta programmet, som tydligen ska finnas till både Mac OS X och Windows. Har aldrig hört talas om det innan, men håller på att ladda hem det nu.

Tack snälla Mizhou och zweden89!

Jag ska försöka testa beta skype och, men framför allt "SightSpeed" som verkar vara toppen!

Återkommer när jag testat..

Föresten Mizhou, Tack för din starka presentation!

bjoernowitsch
En snabb uppdatering:

Det var precis en som började chatta med mig på iChat, som undrade om jag vill testa detta programmet, som tydligen ska finnas till både Mac OS X och Windows. Har aldrig hört talas om det innan, men håller på att ladda hem det nu.

380744[/snapback]

Har just spionerat på den här sidan du tipsade om, men jag där fanns en gratisversion av programmet utan videochat. För 4.95 USA-dollar i månaden, eller 49.50 sådana per år kan man få pro-versionen av programmet, men tyvärr fanns ingen testversion av det, så jag är osäker på om det fungerar. Jag skulle så gärna vilja chatta med video, eftersom jag har en Logitech QuickCam Pro 4000 som för närvarande går på Macam, inte Logitechs egen drivrutin, eftersom den inte stöder Tiger. Med Macam får jag inte med ljudet när jag spelar upp videofiler, och det går bara i Macam, men jag har också gamla videosnuttar, inspelade med en gammal ClickSmart 420 som jag fick som present för att jag förlängde ett gammalt internetabonnemang, men dem kan jag inte spela upp i QuickTime Player. Om någon kan lösa det problemet, så vore jag ytterst tacksam. Filformatet är .mov.

Har just spionerat på den här sidan du tipsade om, men jag där fanns en gratisversion av programmet utan videochat.

380779[/snapback]

Jag laddade hem gratisversionen, och har nu testat den. Visst gick det att köra videochatt, men bara med en i taget. Det var bara om man ville köra videokonferens (med flera deltagare) som det kostade pengar.

Lite kommentarer om den:

Blidkvaliteten var bra. Jag upplevde den som något bättre än iChats. Däremot var ljudet så dåligt att jag inte kunde höra vad den andre sa alls. Kanske inte hade optimala inställningar, eller så kanske det var överbelastning på nätet. Jag vet inte. Men vi gav upp snabbt, och gick över till iChat igen. Jag ska dock kolla mer på programmet, och se om det går att fixa till genom att ändra inställningarna.

En sak som jag inte gillade var att jag inte kunde välja ljud ut i programmet. Jag har ett Logitech USB-headset, och kunde inte välja mina lurar som ljudutgång. Det gick bara att välja "System Default device" som ljudutgång. Däremot kunde jag välja headset-mikrofonen som ljudingång i programmet. För att få ljudet i mina lurar, så var jag tvungen att fixa det i Systeminställningar/Ljud, men då får jag ju allt ljud genom dem, vilket inte är önskvärt.

Anledningen är att jag har ställt in både Skype och iChat så att jag hör den andre personen i lurarna, men allt annat ljud kommer ur datorns högtalare. Med det menar jag t.ex varningsljud, som jag inte vill ha i lurarna. Även ringsignaler kommer ur högtalaren.

Om jag t.ex har avlutat en videochatt, och går ifrån datorn, så ska jag ju kunna höra om någon annan ringer. Det är ju alldeles för lätt att glömma bort om man måste ställa tillbaks ljudet till högtalarna efter varje avslutat samtal. Om ringsignalen kommer i lurarna så hör jag ju inte det, om jag inte sitter vid datorn hela tiden, med lurarna på mig.

men jag har också gamla videosnuttar, inspelade med en gammal ClickSmart 420 som jag fick som present för att jag förlängde ett gammalt internetabonnemang, men dem kan jag inte spela upp i QuickTime Player. Om någon kan lösa det problemet, så vore jag ytterst tacksam. Filformatet är .mov.

380779[/snapback]

Kan du öppna MOV-filen i QuickTime Player? Om du kan göra det, och det inte fungerar att spela upp den så är det en codec som saknas. Du kan kolla det genom att trycka Äpple-I, så får du ser information om vilket format video- och ljudspår är i. Kolla det, så ska vi se om det finns någon lämplig codec för dina filmer.

Denna ska också fungera för chatta mellan PC och Mac.

YakForFree

380774[/snapback]

YakCommunityClient fungerar inte ihop med Inel! :(

post-8906-1154733922_thumb.jpg

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...