Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mail Problem


Cronica

Rekommendera Poster

Hej!

 

Vet någon varför jag inte kan skicka brev i Mail :unsure: . Jag får detta meddelande:

 

 

Jag har kabel- bredband 100 Mbits och kör via Apple AirPort Extreme. Jag har gått igenom inställningarna i nätverket, men kan inte hitta något som försöker blockera något!! :(

 

Tack i för hand!

post-8906-1154635655_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, glömde skriva vad jag har för mac och os:

post-8906-1154636891_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Vet någon varför jag inte kan skicka brev i Mail  :unsure: . Jag får detta meddelande:

Jag har kabel- bredband 100 Mbits och kör via Apple AirPort Extreme. Jag har gått igenom inställningarna i nätverket, men kan inte hitta något som försöker blockera något!!  :(

 

Tack i för hand!

380706[/snapback]

De flesta internetleverantörer blockerar port 25, och det innebär att man måste skicka via internetleverantörens egen SMTP-server. Du kan alltså inte använda smtp.mac.com som server för utgående e-post.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova med port 587 istället föt port 25

 

Om det inte hjälper kan det vara så att din internetleverantör kräver att du använder leverantörens egen SMTP-tjänst

 

Hälsningar

Bosse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack snälla!

Det gick mycket bra med att ändra port 25 till 587! Så, nu kan jag skicka brev.. :)

Vad är port 587 för något? Är det nåt risk med detta val?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skillnaden mellan port 25 och 587 är att om du skickar post via port 587 så borde servern kräva inloggningen dvs andvändarnamn och lösenord kommer att skickas. Användarnamn och lösenord kommer att gå krypterat eller okrypterat beroende lite på om servern kräver det eller om du vill ha det. Det finns en lite ruta att kryssa i för kryptering i serverinställningen i Mail, ståt något om SSL brevid den, vilket jag skulle rekommendera, inte så kul att skicka lösenord i klartext över internet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...