Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac vägrar ansluta till PC


ajp_anton

Rekommendera Poster

2x Windows och 1x OSX är direkt kopplade till nätet via en switch.

 

Går jag in i regedit på Windows-datorerna och ger nätverkskorten ytterligare ett IP, ett 0.0.0.0 (dynamiskt från BBB) och ett 192... så hittar de varandra omedelbart medan de kan ansluta till internet.

 

Macen har jag kämpat med i evigheter, och eftersom ingen vet hur man får dubbel-IP där så får jag nöja mig med att bara ha ett lokalt IP på den.

 

Macen och PCn kan pinga varandra, och PCn kommer åt Macens delade mappar då jag aktiverar Windows-delning.

Men Macen kommer inte åt PCn.

Arbetsgrupp är samma.

 

smb://192.168.../delningsnamn

(ingen aning om vad "delningsnamn" är så jag har testat allt från datornamn till namn på delade mappar)

Efter en stunds "badboll" säger den att användarnamn och lösenord saknas.

Vadå användarnamn och lösen? Har inte ställt in nåt sånt. Och var skriver man in det isåfall (i Macen)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2x Windows och 1x OSX är direkt kopplade till nätet via en switch.

 

Går jag in i regedit på Windows-datorerna och ger nätverkskorten ytterligare ett IP, ett 0.0.0.0 (dynamiskt från BBB) och ett 192... så hittar de varandra omedelbart medan de kan ansluta till internet.

380628[/snapback]

 

Är du kopplad mot en switch, och får fem dynamiska IP-adresser från BBB? I så fall ska du INTE använda 192.168... alls. De är endast till för skuggade nätverk. Dvs de får bara användas om du sitter på ett LAN, med en router ut mot WAN. Har du ingen router, så använd inte 192.168-adresser. Använd istället de IP-adresser du får från BBB för att kommunicera mellan dina datorer, eller skaffa en router.

 

Macen har jag kämpat med i evigheter, och eftersom ingen vet hur man får dubbel-IP där så får jag nöja mig med att bara ha ett lokalt IP på den.

380628[/snapback]

Det är inga problem att lägga upp flera IP-adresser i Mac OS X. Starta Systeminställningar/Nätverk. Klicka på popupmenyn bredvid "Visa: ", och välj "Nätverksportsinställningar".

Markera den nätverksport som du vill addera en ny adress till, och klicka sedan på knappen Duplicera. Sedan kan du välja den nya porten i samma popupmeny som ovan, och ändra konfigurationen för den.

 

Kom dock ihåg att du inte ska ha en 192.168-adress om du inte sitter bakom en router. Det är att be om problem.

 

Macen och PCn kan pinga varandra, och PCn kommer åt Macens delade mappar då jag aktiverar Windows-delning.

Men Macen kommer inte åt PCn.

Arbetsgrupp är samma.

 

smb://192.168.../delningsnamn

380628[/snapback]

Testa att skriva bara smb://pc_datorns_ip_adress/

och använd den IP-adress som PCn har fått från BBB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför är det för fel på 192.? Har använt det i mer än ett år nu utan problem.

Datorerna har BBBs dynamiska IPn mot nätet och 192. som dom hittar varandra med.

Använder jag BBBs IPn mellan datorerna går hastigheten ner eftersom datan går via modemet eller nåt liknande.

 

smb://IP/ har jag testat, fel anv.namn och lösen.

 

Får testa om dubbel-IPt funkar, även om det inte löser problemet riktigt. Verkar enkelt, men så är Macen pappas så jag kanske har lite kvar att lära där =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför är det för fel på 192.? Har använt det i mer än ett år nu utan problem.

Datorerna har BBBs dynamiska IPn mot nätet och 192. som dom hittar varandra med.

380771[/snapback]

Som jag skrev ovan så är dessa adresser reserverade för skuggade nät, dvs de får INTE synas ute på publika nät.

 

Alla IP-adresser på internet måste vara unika, och det är de inte om flera använder 192.168.1.1 ute på nätet. De kommer att krocka med varandra. Hur kan du vara säker på att om du skickar från en dator med 192.168.1.10 till 192.168.1.11 att det kommer till DIN dator med den IP-adressen? Om din granne också har en dator med adressen 192.168.1.11, så kan det ju lika gärna vara hans dator du skickar till. Dessa adresser får ENDAST användas innanför en router. Om du använder dem på nätet, så sabbar du inte bara för dig själv, utan för andra också.

 

Om du skickar data mellan dina maskiner med BBBs adresser så ska det inte passera modemet. Båda maskinerna finns ju lokalt hos dig, och de har globalt unika IP-adresser. Det kommer att gå direkt från din ena dator till den andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att mina lokala IP-adresser inte syns på nätet tar väl BBBs router eller kanske t.o.m. modemet hand om?

Man måste ju ha rätt IP för att överhuvudtaget komma ut på nätet, och jag tror inte 192...-adresserna kommer ut på nätet.

Ställer jag bara in ett lokalt IP så kommer jag knappast ut nånstans.

 

Grejen med BBBs IPn är att varje dator har en egen anslutning och har ingen aning om varandra. De kan inte använda dessa IPn direkt mellan varandra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går alldeles utmärkt med privat IP bakom routern, det som felar är möjligtvis det faktum att 1) Samba funkar som otvättad getpung på Mac och 2) Windows NT/2000/XP/2003 kräver lösenord för det konto du loggar in på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Det är väl inga problem att ge en OS X Mac ett extra IP? Används hela tiden. Alla Macar har utöver de inställningar man gör för ISP:n även en egentilldelad adress för Bonjour, Airtunes med mera. Bara att lägga till ytterligare en nätverksportinställning under Systeminställningar-> Nätverk. Knacka in önskvärt IP.

 

Det brukar gå att köra 192.168.x.x även fast man inte är bakom ett NAT. De adressrymder som är reserverade (även 10.x.x.x) för lokala nätverk distribueras inte via övriga internet.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går alldeles utmärkt med privat IP bakom routern, det som felar är möjligtvis det faktum att 1) Samba funkar som otvättad getpung på Mac och 2) Windows NT/2000/XP/2003 kräver lösenord för det konto du loggar in på.

381084[/snapback]

Problemet är att han INTE sitter bakom en router alls. Han har bara ett bredbandsmodem, och får (upp till) fem dynamiska IP-adresser direkt från BBB, som sedan fördelas ut till hans datorer via en (i modemet) inbyggd switch.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl inga problem att ge en OS X Mac ett extra IP? Används hela tiden. Alla Macar har utöver de inställningar man gör för ISP:n även en egentilldelad adress för Bonjour, Airtunes med mera. Bara att lägga till ytterligare en nätverksportinställning under Systeminställningar-> Nätverk. Knacka in önskvärt IP.

 

Det brukar gå att köra 192.168.x.x även fast man inte är bakom ett NAT. De adressrymder som är reserverade (även 10.x.x.x) för lokala nätverk distribueras inte via övriga internet.

 

//Thomas

381101[/snapback]

Jo, det är problem! Skuggade adresser får endast förekomma på ett lokalt nätverk, på INSIDAN av en router. Vissta har BBB routrar, men alla som ligger på insidan av samma router kommer att se dessa adreser, och finns det andra som har samma adresser, så blir det konflikter.

 

Det är sant att alla moderna datorer, inte bara Macar, har egentilldelade adresser som har IP-adresserna 169.254.x.y

Dock så tilldelas det alltid en unik adress. Om datorn upptcäker en konflikt med en annan dator som har samma IP, så kommer den egentilldelade adressen att bytas ut slumpmässigt, tills den blir unik.

 

Detta sker INTE om man har konfat en fast IP-adress i ett reserverat intervall.

 

I RFC 1918

In order to use private address space, an enterprise needs to

  determine which hosts do not need to have network layer connectivity

  outside the enterprise in the foreseeable future and thus could be

  classified as private. Such hosts will use the private address space

  defined above.  Private hosts can communicate with all other hosts

  inside the enterprise, both public and private. However, they cannot

  have IP connectivity to any host outside of the enterprise. While not

  having external (outside of the enterprise) IP connectivity private

  hosts can still have access to external services via mediating

  gateways (e.g., application layer gateways).

 

RFC-dokumenten är de som drar upp riktlinjerna, som standarderna för nätet baseras på. Det står mycket tydligt att datorer med skuggade adresser (private IPs) inte får förekomma utan en router (application layer gateway) ut mot det publika nätet.

 

Jag har själv arbetat balnd annat som nätverkstekniker, och har hållit på med datorer så pass länge så jag vet vad jag talar om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...