Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

bilder i indesign cs2


tjorven

Rekommendera Poster

hejsan

 

har nyligen bytt till cs2 suiten.

 

en cmykad bild som ser bra ut i photoshop blir grådaskig när jag länkar in den i indesign.

jag använder samma färginställningar och jag proofar bilden med samma inställningar både i ps och id, ändå är det en förbaskad skillnad.

 

exporterar jag en pdf med färginställningarna och öppnar den i preview så blir den ännu daskigare i färgen.

 

någon som vet vad jag kan göra åt saken? någon inställning jag glömt någonstans?

 

 

(bilderna och filerna hade inte dessa problem i cs1 programmen)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hejsan

 

har nyligen bytt till cs2 suiten.

 

en cmykad bild som ser bra ut i photoshop blir grådaskig när jag länkar in den i indesign.

jag använder samma färginställningar och jag proofar bilden med samma inställningar både i ps och id, ändå är det en förbaskad skillnad.

 

exporterar jag en pdf med färginställningarna och öppnar den i preview så blir den ännu daskigare i färgen.

 

någon som vet vad jag kan göra åt saken? någon inställning jag glömt någonstans?

(bilderna och filerna hade inte dessa problem i cs1 programmen)

380581[/snapback]

 

Det är ett jäkla roddande med färger i CS2

 

Men om du har en legal version av CS2 så skall du kunna ställa färger gemensamt för alla cs2 program via Bridge

 

och det är olika inställningar för skärm och skrivare

Det som gäller för inkJetskrivare är att du skall aldrig ställa CMYK utan bara köra på RGB

och det är papperet som styr. Kolla efter icc-profiler för skrivare och valt papper

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

oj då låter roddigt :/

 

 

vad jag har hört så ska bridge strula på mac...eller det kanske bara är på intelversionerna? (har inte vågat prova det)

varför gäller inte färginställningarna i individuella programmen längre? känns ju heeeeelt galet.

 

 

någon som har en trevlig länk där man kan läsa på lite?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Allt detta finns beskrivet i hjälpfilerna för varje program som ingår i CS2. Kolla under color management eller färghantering eller vad det kan heta på svenska. Finns också i manualen som kommer med programmet, om du nu köpt det :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...