Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Kablage-vansinne

boevil

Recommended Posts

Har tänkt koppla in min nyinköpta platt-tv till min dator.

Till datorn (G5 2x1,8) har jag den medföljande DVI -> VGA -adapter. På TV:n (Samsung LE-32) har jag en D-sub. Från en gammal monitor har jag en VGA->D-Sub adapter, samt en VGA- kabel.

Är det bara att koppla ihop, eller ?

ps.

Vad skiljer egentligen DVI, VGA, D-sub - förutom kontakten ?

Vad är egentligen vad ?

På min TV är PC- ingången en D-sub (enl instruktionsbok), är det samma som VGA ?

Det ser ut som en VGA med tre rader.

(Enl Kjell&Co är D-sub och VGA olika :wacko:

artopaakkonen

Vad jag tro rså är dsub och vga samma.

Någon som vet får gärna bekräfta.

På min TV är PC- ingången en D-sub (enl instruktionsbok), är det samma som VGA ?

380478[/snapback]

D-Sub är samlingsnamnet på en familj kontakter med runda stift i två (vanligen) eller tre rader med metallhylsa, där antalet stift kan variera. VGA-kontakt är namnet på en SPECIFIK medlem i D-Sub-familjen som alltid har samma antal stift (i tre rader).

Ok, tack.. jag får väl köpa en kontakt som passar TV:n.. D-sub med 3 x 5 stift enligt TV-instruktionsboken.Dvs en VGA HD15 enligt Kjell&Company.. :cry:

Med tanke på att varje adapter kostar 100-200 kr undrar man ju varför industrin inte skapar fler "standarder" :)

D-Sub är samlingsnamnet på en familj kontakter med runda stift i två (vanligen) eller tre rader med metallhylsa, där antalet stift kan variera. VGA-kontakt är namnet på en SPECIFIK medlem i D-Sub-familjen som alltid har samma antal stift (i tre rader).

380504[/snapback]

Ok, tack..

Då är det ju lite konstigt att instruktionsboken till TV:n inte specifierar vilken D-sub som ska amvändas..

Ok, tack..

Då är det ju lite konstigt att instruktionsboken till TV:n inte specifierar vilken D-sub som ska amvändas..

380506[/snapback]

Om du tittar i bruksanvisningen så hittar du säkert beställningsnumret till en svindyr adapter som säljs av tillverkaren som de ska tjäna stora pengar på. ;)

Likadant med att Apple inte anger vilka batterier som sitter i vilka Macar (för att köra klockan när den är avstängs bland annat). :(

Audi anger inte heller vilka batterier som sitter i nyckelfjärren heller. :(

Fan, min Cinema-display använder DVi- utgången, dvs jag blir tvungen att använda ADC-utgången istället. Men jag tror att jag avstår.. fn.. ADC->VGA ca 500 :- , 5 m VGA-kabel ca 300:-.. så d:a kul är det väl inte att koppla datorn till TV:n ? :angry:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...