Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Rätt minnen till MacBook


iiiii

Rekommendera Poster

Hej,

är i färd med att köpa en macbook. Tanken är att köpa klenversionen och fylla på Ram minnet med 2*1GB. Frågan är nu vilka som går.?

Väljer mellan dessa två för tillfället:

 

http://www.inwarehouse.se/productDetail.as...18273&ReferId=4

 

http://www.inwarehouse.se/productDetail.as...63080&ReferId=4

 

Är något bättre? Står ju Standard minnen och Maskin Specifika Minne. Om inte den senare passar så borde det ju vara skandal. Är det exakt ett sånt minne man ska ha?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag inte full koll på MacBook, men i bärbara datorer brukar det oftast vara SODIMM som gäller. Det är en mer kompakt minnesmodul, som är gjord för små utrymmen. Vanliga DDR2-minnen med full storlek passar alltså inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej jag vet typ knappt nåt om hårdvara och komponenter.. men Apple's är väl DDR2 SO-DIMM i MacBook blandannat..? :mellow:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

PC2-5300 (667 MHz) DDR2 SO-DIMM. ^_^

 

Detta sitter i alla intelmacar, hittills.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Hmm... det är ju ingen skillnad mellan maskispecifika och "vanliga". Fast det verkar ju som om de maskinspecifika är billigare i vart fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för de snabba svaren!

 

Anledningen att jag antog att de passade var att de stod som "tillbehör till macbook".              http://www.inwarehouse.se/productDetail.as...08509&ReferId=3  Scrolla längst ner.

 

Är dom totalt okunniga eller?

380301[/snapback]

Det kan vara feltryck. Antingen är det SODIMM, trots att det inte framgick av den första länken du skickade, eller så har de hamnat på MacBook-sidan av misstag.

 

Du länkade först till två olika minnen, varav det stod på den ena att det var SODIMM, medan det på sidan för Kingstonminnet inte framgick om det var SODIMM eller inte. Du får ringa och fråga dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dom på komplett verkar rätt, och mkt billiga, typ spar 500-600kr att beställa därifrån istället för att gå in på macoteket i sthlm som inte ens har domv erkar det som...

 

hoppas dom funkar bra i macen då. någon som provat ? och kan berätta om sin erfarenhet + vilket märke det är på minnena du har provat.

 

helst i macbook då, jag ska också köpa sån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst finns det billiga helt förkastliga minnen.

Det är samma sak där som inom övriga elektronikvärlden, där det prånglas ut helt undermåliga LCD-skärmar, LCD-TV mm..

 

det finns 1:a 2:a och 3:e sorteringar även bland minnen.

Oftast saknar de billiga namn, eller säljs till andra distrubutörer som sätter på egna namn..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej igen,

jo men jag kan inte se vad ett dåligt minne kan göra. vad är skillnaden mellan ett dåligt minne och ett bra minne? är det värt ett köpa ett bra minne som kostar tre gånger mer?

jag är i usa nu så det finns ganska många billiga minnen.

 

mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dåliga minnen kan orsaka att du får en s.k Kernel Panic.

Inte sagt att alla billiga minnen är dåliga, men jag skulle aldrig köpa ett No name minne och sätta i mina Macar.

 

Sen är det värt att tänka på att många minnen har garanti, en del har haft "livstidsgaranti", så det är att tänka på att man kan återkomma där man köpt dem om det visar sig att minnena inte fungerar som de borde.

 

Ta reda på om du får byta om de inte fungerar, brukar oftast visa sig omgående om de är kass.

Men det har hänt att minnen börjat krångla efter några månader.

När jag satt i nya minnen, kollar jag dem genast med program, typ Rember

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej tack för svaret!

jag kollar på det här minnet, dom säger att det har "livstidsgaranti".

 

http://www.memorystore.com/product.asp?mod...c=2GB+Kit&qty=2

 

verkar det schysst? det är det billigare av dom tre.

 

man sparar ju ganska mycket om man köper det där jämfört med om man köper det från applestore.

 

mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hyfsat pris för ett par minnen, spara kvittot ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mm tror att jag slår till.. verkar drygt med garantin när man kommer tillbaka till sverige.

:D

gillar ditt motto poca.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag resonerar så här, jag köper minnena sen min mac fungerar dom inte så skickar jag tillbaka dom innan 2 veckor med ångerrätten.

 

asså detta gör mig orolig, kanske värt att konfa min mac från apple store, med 1 GB minne det borde ju räcka :huh:

 

är det samsung annars man ska försöka få, som är orginal i mac ? hm.. får leta på nätet om jag hittar nått ställe som säljer 1GB SODIMM 5300 667mhz samsung minnen

 

leta leta leta :ph34r:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

aa ,men det verkar alltså vara samsung som är "standard".. inte kensington, corsair eller nått annat. overklockerz...

 

nog för att jag tror dom fungerar lika bra som samsung. dock är samsung överlägset bäst

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag ska köpa från komplett.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=316533

979:-

 

 

dom verkar/är mackompatibla annars finns det dustin också.

kensignton valureram

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010090567

995exkl moms

 

eller dom jag nog kommer köpa om komplett inte fått in twinmos minnena.

 

 

Corsair Value DDR2 SO-DIMM PC5300 1024MB

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=318078

1099:-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

är i färd med att köpa en macbook. Tanken är att köpa klenversionen och fylla på Ram minnet med 2*1GB. Frågan är nu vilka som går.?

Väljer mellan dessa två för tillfället:

 

http://www.inwarehouse.se/productDetail.as...18273&ReferId=4

 

http://www.inwarehouse.se/productDetail.as...63080&ReferId=4

 

Är något bättre? Står ju Standard minnen och Maskin Specifika Minne. Om inte den senare passar så borde det ju vara skandal. Är det exakt ett sånt minne man ska ha?

 

Tack på förhand!

380271[/snapback]

 

Hejsan.

Har nyligen köpt en MacBook Pro, och i instruktionsboken så står det vilka minnen som passar. Kanske även står det i din?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hejsan.

jag hörde av någon kompis att på ibooken går det endast att byta det ena ram-minnet & att det andra är fast.

vet någon hur det är på macbooken?

jag har precis beställt den :lol: och tänkte nämligen uppgradera till 2x1gb minne.

bara så man inte beställer minne & sen fungerar det inte...

 

mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hejsan.

jag hörde av någon kompis att på ibooken går det endast att byta det ena ram-minnet & att det andra är fast.

vet någon hur det är på macbooken?

jag har precis beställt den  :lol: och tänkte nämligen uppgradera till 2x1gb minne.

bara så man inte beställer minne & sen fungerar det inte...

 

mvh

386376[/snapback]

 

Det är två minnesplatser och båda går att byta. Köpte min macbook i orginalutförande och köpte till 2st 1gb minnen från macforum, dom krånglar iofs så jag ska byta dom i veckan. men det går grymt fort när det funkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dåliga minnen kan orsaka att du får en s.k Kernel Panic.

Inte sagt att alla billiga minnen är dåliga, men jag skulle aldrig köpa ett No name minne och sätta i mina Macar.

 

Sen är det värt att tänka på att många minnen har garanti, en del har haft "livstidsgaranti", så det är att tänka på att man kan återkomma där man köpt dem om det visar sig att minnena inte fungerar som de borde.

 

Ta reda på om du får byta om de inte fungerar, brukar oftast visa sig omgående om de är kass.

Men det har hänt att minnen börjat krångla efter några månader.

När jag satt i nya minnen, kollar jag dem genast med program, typ Rember

381030[/snapback]

 

 

Jag håller med dig.. För några år sedan köpte vi på skolan 7 nya PowerMac G4, 2x1,42. Då valde vi att köpa till 1st. 512 minne från Apple och uppgraderade sedan till 2 ggb från macoteket. Vi satt alltså i godkänd märke enligt Macoteket. Inget ont mot försäljaren, men våra mac-ar blev inte sig likt efter det. (datorn hängde sig, krasch av program/dator, fel på bränning m.m. ) Det tragiska var att vi aldrig kunde komma på var felet låg, och därmed uteslutande vi något fel på minnen, eftersom vi körde HardW-test, utan att det hittade fel på något minne. Efter tre år kom vi på problemet; Man måste ha samma märke på minnen parvis, som alltså ska sitta på varannan minnesplats.. Mycket tråkigt..

 

Nå, nu när jag köpte min MBP 17", köpte jag allt på Apple (2 ggb minne) samt ACPP 3 års garanti. Blev säkert lite dyrare, men jag kände inte att jag ville riskera något längre.. Observerar att jag iaf blev utfattig efter köpet, men det hade jag vetat om innan.. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...