Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Apple Security Update


Jarting

Rekommendera Poster

Stalberg

Jag ignonerar inte ditt svar, jag vet inte vem jag ska tro på, en skriver så en annan så.

Ted Landau anser jag verkar veta vad han skriver om och jag har läst mycket av det han skriver, och han skrev senast häromdagen en del intressant om förträffligheten med behörighetsreparationen.

 

Nu har jag Macaroni installerat, och det programmet skötet behörighetsreparationena med jämna mellanrum, så jag ska inte behöva köra det innan en uppdatering.

Det är ju inte heller skadligt att köra det, så varför ska man låta bli.

Kan mycket väl vara en myt att det hjälper.

Finns de som ber till gud, och inte f-n hjälper det heller.

 

Var och en blir salig på sin "tro".

Är det en myt att man inte ska koppla bort externa enheter också???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga problem här på min PB12". Jag installerar bara rakt av, kopplar inte bort nåt eller repararerar behörigheter, precis som innan :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga problem här på min PB12". Jag installerar bara rakt av, kopplar inte bort nåt eller repararerar behörigheter, precis som innan :)

380279[/snapback]

 

 

Inte är det väl så kul att kvadda hårddiskar, du kanske inte har LaCie, brukar ju vara de som går i baklås

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också uppdaterat- som vanligt utan problem..

 

Hur gör folk som får problem ??

Jag misstänker att de installerat massa skumma tillägg ?

 

Vet inte om det här har med filrättighets-diskussionen att göra. Svårt att avgöra. Egentligen borde det inte ha det eftersom du ignorerar frågorna jag ställer. Å andra sidan kommer det direkt efter min post och du nämner att folk har haft problem och det är näraliggande det vi talat om. Om man har fel ska man fixa dessa fel. Det är så självklart som det kan bli. Vad jag invänder emot är att du föreslår att man ska fixa fel även om man inte har några problem! Alltså att man ska ändra fil-rättigheter med diskverktyget oavsett när man uppdaterat OS X. Även när allt funkar klockrent. Jag får inget riktigt svar på varför trots att jag frågat och gett substans till min syn på det hela. Varför?

380268[/snapback]

 

Det här är väl en gammal diskussion.. jag förstår eg inte diskussionen.

Det kan väl knappast skada att reparera rättigheterna- om det vore skadligt skulle väl apple ta bort möjligheten.

Även om man inte "har några problem" kan rättigheterna vara felaktiga, felaktiga rättigheter kan ställa till problem när man installerar nya program- jag reparerar alltid före och efter installationen och har aldrig haft problem med uppdateringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade i min iBook nu, då jag har den framför TV:n :P

Macaroni hade precis kört Reparera Skivbehörighet.

 

post-113-1154545974.jpg

 

Varför blir det fel kan man fråga sig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Fan mitt internet bombade sönder vid midnatt, och är igång först nu. Nu ska jag installera. B):D:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fan mitt internet bombade sönder vid midnatt, och är igång först nu. Nu ska jag installera.  B)  :D  :D

380294[/snapback]

 

Håller Hizbollah hus i dina trakter???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Håller Hizbollah hus i dina trakter???

380299[/snapback]

 

Haha, tänkte ungefär samma sak. :lol::lol: Nä det är rätt lungt här änsålänge.

 

Telia; mer bombat än Beirut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

John Stalberg
Stalberg

Jag ignonerar inte ditt svar, jag vet inte vem jag ska tro på, en skriver så en annan så.

Ted Landau anser jag verkar veta vad han skriver om och jag har läst mycket av det han skriver, och han skrev senast häromdagen en del intressant om förträffligheten med behörighetsreparationen.

 

Nu har jag Macaroni installerat, och det programmet skötet behörighetsreparationena med jämna mellanrum, så jag ska inte behöva köra det innan en uppdatering.

Det är ju inte heller skadligt att köra det, så varför ska man låta bli.

Kan mycket väl vara en myt att det hjälper.

Finns de som ber till gud, och inte f-n hjälper det heller.

 

Var och en blir salig på sin "tro".

Är det en myt att man inte ska koppla bort externa enheter också???

380278[/snapback]

 

Okej, jag upplevde det som att jag inte fick svar på varför man ska reparera.

 

Nej jag ser inte att det kan skada att köra reparationen. Det är nyttan jag vänder mig mot. Det kommer säkerligen det snart dyka upp nya rapporter vid en verifiering och det ska vara så. Det kan vara bra att nämna, så att ingen får för sig att det är fel hela tiden och att reparationen egentligen inte alls behövs om det fungerar som det ska. Jag föredrar att strama åt rättigheter själv och jag vill inte att något suddar ut det förutom vid nödfall. Jag har å andra sidan koll på det jag petat på (tvi tvi ta i trä). Jag menar inte att man ska låta bli, lika lite som att jag menar att man ska låta bli att dricka kaffe under tiden. Det jag undrar över är om det finns en bra anledning förutom det mytiska, okända, spekulerande sakerna.

 

Angående externa enheter som är en helt annan diskussion; Att backa upp saker är alltid bra när man gör saker som kan gå åt pipan och att koppla bort diskar är åt det hållet. Särskilt som det faktiskt har hänt att en uppdatering faktiskt orsakat problem med externa enheter. Kommer inte ihåg vilken det var men det gör kanske detsamma. Dessutom är det givet att för att minska risker när många bollar är i luften så är det klokt att hålla det enkelt med färre saker inkopplade.

 

Nåja det verkar vara en gammal diskussion jag bankar liv i men det finns säkert nya som inte sett det förr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

John Stalberg
Det här är väl en gammal diskussion.. jag förstår eg inte diskussionen.

Det kan väl knappast skada att reparera rättigheterna- om det vore skadligt skulle väl apple ta bort möjligheten.

Även om man inte "har några problem" kan rättigheterna vara felaktiga, felaktiga rättigheter kan ställa till problem när man installerar nya program- jag reparerar alltid före och efter installationen och har aldrig haft problem med uppdateringar.

380285[/snapback]

Jo diskussionen är gammal. Jag har inte heller haft problem med uppdateringar. Jag reparerade förr men slutade när jag förstog att det var överdrivet och har inte haft problem innan eller efter det. Inte med behörigheterna i alla fall. Jag var lite nojig förr innan jag förstog att rättigheterna ska ändras och att det är normalt. Man kan vända på det du säger och undra om inte ändrade rättigheter är meningen och då suddar reparationen ut det som var tänkt från början. Antagligen är saker konstruerade för att ändra tillbaks efter en reparation så det bör inte vara något problem. Reparera hur mycket du vill. Jag vände mig mot rådet att andra ska göra det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

John Stalberg
Varför blir det fel kan man fråga sig...

380293[/snapback]

Inte fel. Det skiljer sig bara mot en mall och det är normalt. Rättighetrna ändras då och då. Om det inte vore bra skulle rättighetrna inte gå att ändra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte fel. Det skiljer sig bara mot en mall och det är normalt. Rättighetrna ändras då och då. Om det inte vore bra skulle rättighetrna inte gå att ändra.

380315[/snapback]

Jag håller nog inte med om att det är normalt att rättigheterna ändras av sig själva. Det är nog snarare buggar i vissa installationspaket, som gör att rättigheterna ändras av misstag.

 

Självklart ska rättigheterna gå att ändra. Filerna i användarnas egna hemkataloger kan man ju sätta vilka rättigheter man vill på.

 

Däremot t.ex filen secure.log ska ha -rw------- och inte -rw-r-----

Det är tydligen en bugg i syslogd, som gör att rättigheterna på den filen ändras stup i kvarten.

 

Systemfiler ska inte heller ändras rättigheter på hela tiden. De ska ha vissa inställningar för att hålla säkerheten på rätt nivå. Jag kan skriva mer om varför vissa filer får fel behörighetsinställningar en annan gång, men inte just nu. Det blir en mycket teknisk förklaring, och jag måste fundera lite på hur jag ska formulera det, innan jag skriver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har i flera år alltid haft 1-3 LaCie FW-diskar inkopplade på alla tre Macar jag går mellan - har aldrig kopplat bort dom vid någon enda uppdatering. Hade ingen aning om att man bör det, eftersom jag aldrig haft några problem över huvud taget med uppdateringar...i hela mitt liv :-) (andra problem med OS har jag haft, men inga som haft något med updateringar att göra.

Så - eftersom buden är så många och olika angående vad man bör göra före en installation av update - så väljer jag den egna erfarenheten: Jag gör ingenting m.a.o. Jag bara trycker på "Installera" utan att blinka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gör ingenting m.a.o. Jag bara trycker på "Installera" utan att blinka.

380320[/snapback]

 

Samma här, min Lacie firewiredisk har aldrig kopplats ur och inte heller fallerat!

Bra diskar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

John Stalberg
Jag håller nog inte med om att det är normalt att rättigheterna ändras av sig själva. Det är nog snarare buggar i vissa installationspaket, som gör att rättigheterna ändras av misstag.

 

Självklart ska rättigheterna gå att ändra. Filerna i användarnas egna hemkataloger kan man ju sätta vilka rättigheter man vill på.

 

Däremot t.ex filen secure.log ska ha -rw------- och inte -rw-r-----

Det är tydligen en bugg i syslogd, som gör att rättigheterna på den filen ändras stup i kvarten.

 

Systemfiler ska inte heller ändras rättigheter på hela tiden. De ska ha vissa inställningar för att hålla säkerheten på rätt nivå. Jag kan skriva mer om varför vissa filer får fel behörighetsinställningar en annan gång, men inte just nu. Det blir en mycket teknisk förklaring, och jag måste fundera lite på hur jag ska formulera det, innan jag skriver.

380319[/snapback]

 

Jag säger inte att de ska ändras "av sig själva" och det gör de inte heller. De ska inte ändras "hela tiden" heller för den delen vilket snarare reparations-förespråkarna lutar åt. I alla fall de som reparerar ofta.

 

Jag får inte medelandet att min secure.log skiljer sig från orginalinställningen och jag kan således inte läsa den loggen genom Console.app till exempel. Kanske det är något program som jag inte har installerat som gör det? Macaroni eller nått annat som håller på med logfiler kanske? Om det är en bugg i syslogd har jag inte drabbats i alla fall.

 

Självklart ska fil-behörigheter ändras om det finns en bra anledning och inte orsakar fel och aldrig annars.

 

Ser fram emot din fundering kring varför filbehörigheterna ändras eller som du säger blir fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte är det väl så kul att kvadda hårddiskar, du kanske inte har LaCie, brukar ju vara de som går i baklås

380283[/snapback]

Jag kör 2st Western Digital på firewire.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stalberg

Jag ignonerar inte ditt svar, jag vet inte vem jag ska tro på, en skriver så en annan så.

Ted Landau anser jag verkar veta vad han skriver om och jag har läst mycket av det han skriver, och han skrev senast häromdagen en del intressant om förträffligheten med behörighetsreparationen.

 

Nu har jag Macaroni installerat, och det programmet skötet behörighetsreparationena med jämna mellanrum, så jag ska inte behöva köra det innan en uppdatering.

Det är ju inte heller skadligt att köra det, så varför ska man låta bli.

Kan mycket väl vara en myt att det hjälper.

Finns de som ber till gud, och inte f-n hjälper det heller.

 

Var och en blir salig på sin "tro".

Är det en myt att man inte ska koppla bort externa enheter också???

380278[/snapback]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag försökte citera ett av Pocas inlägg men set gick inte att skriva något under citatet. Vet någon varför? Vad jag egentligen ville veta var hur jag kan få tag i programmet macaroni. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

John Stalberg
Jag försökte citera ett av Pocas inlägg men set gick inte att skriva något under citatet. Vet någon varför?

380644[/snapback]

Nej men det blev extra kul med din röda "Failure is not an option" :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Poca,

Jag har länge funderat på om det inte fanns något program som kunde kolla detta. Däremot undrar jag hur många diskar som kollas. Min G5:a har ju två diskar och en extern disk i 2 partitioner. Ser programmet det eller måste jag göra en nedladdning för varje disk? :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Poca,

Jag har länge funderat på om det inte fanns något program som kunde kolla detta. Däremot undrar jag hur många diskar som kollas. Min G5:a har ju två diskar och en extern disk i 2 partitioner. Ser programmet det eller måste jag göra en nedladdning för varje disk? :D

380684[/snapback]

 

 

Tar bara den disken som är igång

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...