Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Apple Security Update


Jarting

Rekommendera Poster

Oj då..

Koppla loss externa enheter och köra Reparera Skivbehörighet först innan uppdateringen..

Kostar inget och man undviker trassel..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läser man kommentarerna så blir man lite ängslig :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina kommentarer är att allt funkar, installerade rakt av utan att koppla bort någonting eller annan förberedelse! Funkar kanon!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror jag väntar tills alla andra fått problem :whistling:

379956[/snapback]

 

Jag tror jag gör som du... :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rullar på fint här också.

 

Tuffa grabbar kör utan flytväst. B):whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det funkar bra på både min Dual-G5 2GHz, och på min PB 17" Alu på 1GHz.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

John Stalberg
Oj då..

Koppla loss externa enheter och köra Reparera Skivbehörighet först innan uppdateringen..

Kostar inget och man undviker trassel..

379955[/snapback]

 

Reparera behörigheter behöver man inte göra om man inte har problem med detta. Finns ingen som helst anledning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rekommenderas i vilket fall, läs även macfixit idag, där betonas vikten av program ligger på rätt ställe, dvs programmapp, samt att inget annat körs under uppdateringen..

 

Och att man kopplat bort externa Usb/Firewireprylar

 

Läser man kommentarena på Versiontracker så får man uppfattningen att PPC-ägarna tycker att det funkar fint, Inteldatorerna råkar ut för frysningar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har lagt på den nu och allt funkar fint förutom programmet som tog bort startup-ljudet. Jag avinstallerade det och får väl installera om det. Är det någon annan som har råkat ut för samma sak?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lagt in min säkerhetsuppdatering också, kopplade först bort min Iomega MiniMax

Märker inga störningar.

 

Avslutade även alla öppna program innan jag drog ner uppdateringen.

(Glömde Repararera Skivbehörighet :) )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

artopaakkonen

Kollade i updateraren och såg att jag hade missat massor med saker när jag varit på semester.

 

Så nu har minin fått senaste systemversionen och den nämnda säkerhetsuppdateringen, QT m.m.

 

Tycker allt funkar utmärkt, och gärnan ahr fått för sig att fantisera att det t om går lite kvickare :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det går någe kvickare, men det känns mycket, mycket säkrare, trygghetsfaktorn har ökat från ymnig svettning till bara små pärlor i pannan!

Åskväder på väg hit, men vem behöver bry sig efter denna uppdatering!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna säkerhetsuppdatering har förändrat mitt liv. Jag ser ljuset och jag känner mig fullständigt trygg och tror på framtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

John Stalberg
Rekommenderas i vilket fall, läs även macfixit idag, där betonas vikten av program ligger på rätt ställe, dvs programmapp, samt att inget annat körs under uppdateringen..

380005[/snapback]

Du rekomenderar att man ska reparera behörigheterna. Varför? Fundera över varför MacFixit inte har med denna rekomendation i den artikel du hänvisar till när de har så mycket annat.

 

Jag rekomenderar denna artikel och länkarna i den. http://daringfireball.net/2006/04/repair_permissions_voodoo

 

Myter bör dö ut om de inte gör någon nytta eller håller liv i okunskap och ogrundade rädslor. :ph34r::ph34r:

 

En tankeställare: Om man hade någon nytta av att återställa rättigheterna - skulle inte Apple då ha rekomenderat detta eller till och med implementerat detta i deras installationsmjukvara!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror jag väntar tills alla andra fått problem :whistling:

379956[/snapback]

 

 

Sund inställning... B):ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MacFixit har i tidigare fall när det gällt säkerhetsuppdateringar propagerat för att köra skivverktyg.

Denna gången fanns det inte med, helt riktigt.

 

Själv körde jag Skivverktyg efteråt idag och hade ett mindre fel.

Inte heller hade jag någon frysning som flera Intelägare råkat ut för.

Dock vågade jag inte ha min Firewiredisk ikopplad, och det är ynkligt av Apple att inte varlsa om sådant innan. Det är ett väl känt problem att externa diskar slutat att fungera efter säkerhetsuppdateringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

John Stalberg
MacFixit har i tidigare fall när det gällt säkerhetsuppdateringar propagerat för att köra skivverktyg.

Denna gången fanns det inte med, helt riktigt.

 

Själv körde jag Skivverktyg efteråt idag och hade ett mindre fel.

Inte heller hade jag någon frysning som flera Intelägare råkat ut för.

Dock vågade jag inte ha min Firewiredisk ikopplad, och det är ynkligt av Apple att inte varlsa om sådant innan. Det är ett väl känt problem att externa diskar slutat att fungera efter säkerhetsuppdateringar.

380152[/snapback]

MacFixit har antagligen slutat att rekomendera detta då de har varit med i diskussionen kring nyttan av detta. Jag vet att de tidigare (felaktigt) rekomenderade detta. Nu har de slutat med det.

 

Du säger att du hade ett mindre fel. Läste du artiklarna jag hänvisade till? Det är lite dumt att skivverktyget kallar detta för fel då det egentligen borde kallas för att det skiljer sig från en av deras mallar. Det är naturligt att rättigheterna ändras mot vad de är i referensena som skivverktyget använder. Det behöver inte alls betyda att det är sämre och inte fel heller. Om man får problem med rättigheterna när man använder OS X är det en annan femma men annars kan man låta systemets filrättigheter vara och låta dessa ändras med tiden trots att de skiljer sig från mallarna. Allt detta redogörs i länken (eller i länkarna i den artikeln) jag hänvisade till. Alltså borde du inte kalla det för fel, i detta sammanhang, utan att klargöra att det är skivverktygets konstiga benämning - om du läst igenom länken då det är missvisande.

 

Om du fortfarande står fast vid att man bör använda skivverktyget vid uppdateringar av systemet kan ett klargörande av varför vara på plats. Om du inte har något bra svar på det så kanske du kan ändra ståndpunkt och vara med och låta denna myt bli - Myth Busted! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Naturligtvis har en del drabbats av knepiga fel..MacFixit idag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

John Stalberg
Naturligtvis har en del drabbats av knepiga fel..MacFixit idag

380188[/snapback]

Vet inte om det här har med filrättighets-diskussionen att göra. Svårt att avgöra. Egentligen borde det inte ha det eftersom du ignorerar frågorna jag ställer. Å andra sidan kommer det direkt efter min post och du nämner att folk har haft problem och det är näraliggande det vi talat om. Om man har fel ska man fixa dessa fel. Det är så självklart som det kan bli. Vad jag invänder emot är att du föreslår att man ska fixa fel även om man inte har några problem! Alltså att man ska ändra fil-rättigheter med diskverktyget oavsett när man uppdaterat OS X. Även när allt funkar klockrent. Jag får inget riktigt svar på varför trots att jag frågat och gett substans till min syn på det hela. Varför?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har uppdaterat OSXServer nu och där verkar det flyta på fint, men jag väntar ett par dagar innan klienten får sin säkerhetsuppdatering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...