Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem med Internet


iMaartin

Rekommendera Poster

Först och främst. Snygg sidan har blivit då :) hehe

 

För det andra. När min MacBook varit i vilo-läge tar det typ 20-30 sekunder innan datorn kopplar upp till internet igen. Men om jag haft igång datorn ett tag så stängs internet av ibland. Det bara kopplar ner. Ibland är det bara att stänga Safari. Men ibland måste man starta om AirPort och/eller starta om routern. Så här kan det hålla på flera gånger om dagen. Och så vill man ju inte ha det. Några förslag på åtgärder eller vad det kan bero på??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag inte minns helt fel nämns något liknande problem i MacBookrapporten

http://www.macfixit.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det bara internet du tappar kontakten med, eller tappar din dator kontakt med basstationen?

En del internetleverantörer har problem efter den senaste tidens åskväder.

 

Jag åkte iväg i torsdags, och kom hem i lördags kväll. Det åskade en hel del tidigare under lördagen, och när jag på kvällen skulle koppla upp mig, så hade jag mycket dålig hastighet på nätet. Jag har haft ett par samtal med Bredbandsbolaget support, och de har haft problem ändå uppifrån Sundsvall till trakter som ligger en bra bit söder om Stockholm.

 

Det beror på att routrar och switchar ute på en hel del lokala telefonstationer har blivit utslagna, och har man tur så finns det alternativa vägar som trafiken kan ta. Dock så blir dessa linjer då överbelastade, och allt går långsamt, och ibland inte alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fick inte ut något från artikeln.

 

det är mer som om kontakten bara bryts mellan basstationen och datorn. mitt nätverk försvinner från listan ibland. och andra nätverk som jag kan se ibland runt om kring försvinner också. det kan vara rätt störigt när man suttit och skrivit nått och ska posta det eller nått annat man suttit och letat eller läst och ett tu tre så e allt på sne och internet lägger av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

som nu denna gången. allt gick åt pipan!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är mer som om kontakten bara bryts mellan basstationen och datorn. mitt nätverk försvinner från listan ibland. och andra nätverk som jag kan se ibland runt om kring försvinner också

380682[/snapback]

Då kan det vara så att flera närliggande nätverk kör på samma kanal, eller närliggande kanaler. Kanalerna för trådlösa nätverk överrlappar varandra med två tredjedelar.

Jag ska försöka beskirva det enkelt:

 

Om vi säger att kanal 1 har basfrekvensen ligger i området 1000-2000 (jag räknar inte i GHz eller så nu, utan detta blir mer ett exempel för att illustrera överlappningen), så ligger kanal 2 mellan 1333-2333, kanal 3 på 1666-2666, kanal 4 på 2000-3000 osv.

 

Det innebär att om en granne har sin basstation på kanal 1, så bör du undvika knalerna 1-3, och använda 4 eller högre för att undvika överlappning med de frekvenser som grannens basstation använder.

 

För att ändra detta så kör du programmet "AirPort Administratörsverktyg" som ligger i Verktygsprogram, om du har en AirPort-basstation från Apple. Om du kör en basstation av annat fabrikat, så är det ofta webkonfiguration som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo tack det vet jag och 11 är väl det högsta? jag kör på det, men det har inte hjälpt heller. har försökt byta plats på modem och router och flytta antennen och massa grejor. jätte konstigt. tycker det är svårt att veta om det är fel på airportextrem kortet på datorn, nån inställning eller mitt modem/router?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo tack det vet jag och 11 är väl det högsta? jag kör på det, men det har inte hjälpt heller. har försökt byta plats på modem och router och flytta antennen och massa grejor. jätte konstigt. tycker det är svårt att veta om det är fel på airportextrem kortet på datorn, nån inställning eller mitt modem/router?

 

kan det bero på att jag inte har en airport basstation utan har en vanlig grå tråkig d-link?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en D-link DI-624 och jag har inga problem, tänkte att om du råkar ha en likadan så kan man ju utesluta möjligheten att det är den som är problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo men det är samma som mig dårå. då måste det vara nått annat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en annan tanke.. hur lönt är det att skaffa en apple airport basstation?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu har jag varit hemma 1 timme och en kvart och jag har förlorat kontakten med mitt nätverk 11 gånger... *ARGH*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Airport basstation är avsevärt pålitligare, och kan administreras innifrån verktygsmappen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur funkar den till pc då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Airport basstation är avsevärt pålitligare, och kan administreras innifrån verktygsmappen

381005[/snapback]

 

Kruxet är väl att den inte säljs längre inom EU p g av nåt nytt miljödirektiv?

 

(Jag har en Airport Express Basstation och har sällan eller aldrig några problem med uppkopplingen.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag rebootat min router och ändrat nätverksnamn och lösenord. Nu funkar det helt och hållet utan problem. UTOM när man precis har startat datorn. Då ansluter den automatiskt till grannens nätverk. Grejen är att dom inte har nått lösen så den kopplar upp också. Men finns det inga inställningar där man kan välja att datorn alltid ska koppla upp till mitt?

 

På AppleCare fick jag bara rådet att reboota routern eller kontakta min internetleverantör. Fast saken är att när min dator aldrig hittade mitt nätverk kunde jag surfa hur mycket som på min andra dator. Så det är definitivt inte min router eller mitt modem som är knasigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag rebootat min router och ändrat nätverksnamn och lösenord. Nu funkar det helt och hållet utan problem. UTOM när man precis har startat datorn. Då ansluter den automatiskt till grannens nätverk. Grejen är att dom inte har nått lösen så den kopplar upp också. Men finns det inga inställningar där man kan välja att datorn alltid ska koppla upp till mitt?

382499[/snapback]

 

Sök på "primära nätverk" i Mac hjälp så hittar du hjälp med dessa inställningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men finns det inga inställningar där man kan välja att datorn alltid ska koppla upp till mitt?

382499[/snapback]

Starta Systeminställningar, och klicka på Nätverk. Välj din AirPort i listan, och klicka sedan på "Ställ in…". Klicka på fliken "AirPort", och så väljder "Primära nätverk" från popupmenyn "Förvalt nätverk". Ändra om ordningen så att din basstation hamnar högst upp i listan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jätte fina tips som funkade bra.

fast när jag startar datorn så hittar den fortfarande inte mitt nätverk. enda som löser detta är att öppna safari - nätverksdiagnos och halvägs igenom denna hittas mitt nätverk. men nu kopplar det inte ner iaf. väldigt konstigt!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lät lite som något energispars grejs.. skönt att det fungerar nu (=

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har uteslutit Routern som felkälla kanske det inte är mycket värt, men min Dlink DI624+ hänger sig ibland i WLAN-delen. Det funkar alltså via sladd, men inte genom luften.

Det enda som då hjälper är att starta om Routern. Problemen för mig blev mildare efter firmware-uppdatering (www.dlink.com) men jag läste nånstans på nätet att det egentligen är tal om överhettning, något som Dlink tydligen haft mycket problem med.

 

Råd typ: damma av routern ofta, ställ den så svalt som möjligt och slutligen, byt ut skiten! (Jag har inte själv kommit till steg tre än, men vi får väl se hur länge jag orkar)

-om det nu är det som är strulet vill säga..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kan det vara så att flera närliggande nätverk kör på samma kanal, eller närliggande kanaler. Kanalerna för trådlösa nätverk överrlappar varandra med två tredjedelar.

Jag ska försöka beskirva det enkelt:

 

För att ändra detta så kör du programmet "AirPort Administratörsverktyg" som ligger i Verktygsprogram, om du har en AirPort-basstation från Apple. Om du kör en basstation av annat fabrikat, så är det ofta webkonfiguration som gäller.

380724[/snapback]

 

En tangerande fråga från mig som någon kanske kan svara på. Hur vet man vilka kanaler som "grannnätverken" kör på? Jag har 6 nätverk i min lgh och ibland "svajar" mottagningen på mitt, så jag tänkte kolla om det blir bättre om jag ändrar "kanalen". Nu står den på "automatisk", hur väljer den kanal då?

(airport express har jag)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMartin:

 

kopplar den ner och så om du surfar på andras trådlösa nätverk ? o inte din router ?

har du provat ta datorn till nån du känner med WiFi o kört där ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nä wifi har ja inte kört

men det är två nätverk jag kommer åt här runt om och det lägger inte av. och läger det av så äre för att det är så långt bort. oftast har jag mellan 2 och 3 pluppar på radarn. och det fungerar hur bra som då..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, men dåså, .. då kan man anta att airporten fungerar korrekt, eftersom den fungerar bra med andra trådlösa,

 

förlåt jag kallar alltför wifi, bluetooth, trådlösa nätverk o.s.v.

helt enkelt wifi (= (trådlöst)

 

men du, när jag jobba på microsoft supporten hade folk som ringde in med internet problem, ibland var det något problem med d-links trådlösa switchar.

 

Det var något med paketstorlekarna, hm... man kunde ändra det genom att surfa in på den och konfiguera om nån inställning, sen funka det bra.

 

Men asså det var längesen, och var nästan modellspecifikt.. men jag skulle rekommendera att du kanske ringer dlink , frågar dom om dom vet om något som kan behövas konfigureras med din switch så den fungerar bättre ihop med din mac.

 

Paketstorlekarna kan ställa till med lite vadsomhelst för nätverksproblem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...