Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Ram minne!?

Kid_Mange

Recommended Posts

Hej, hur pass mycket bättre är det att att slänga in 1gig ram istället 512 i en macbook? Gör det stor skillnad om man ska syssla med internet, mp3, kolla på film och kanske ladda ner lite saker? MVH Mange

Nej, det gör ingen större skillnad. Om du däremot lägger på tunga applikationer som Photoshop och/eller MS Office så ska du absolut skaffa mer minne. Likadant om du absolut vill köra en massa program samtidigt, då ska du köpa mer minne. Annars är det onödigt.

Det där behovet av ha igång många program samtidigt är förståeligt då det går betydligt snabbare att växla program så, men det kräver oftast inte så mycket.

Hade igång Safari, Mail, Textredigerare, Automator, iTunes och Garageband och det fyllde fortfarande inte upp 512MB. De delar på samma resurser i OS och sidor växlas in/ut kontinuerligt ändå.

Så jag skulle vilja hävda att det är enbart de tunga programmen, som Photoshop eller FCP, vars prestanda mår bra av mer RAM.

Thomas Ytterberg

Programmen i OS X roffar åt sig minnet annorlunda. Har man bara 512 MB kommer de inte ta allt minne de vill ha och på samma sätt tar programmen mer minne i anspråk ju mer minne det finns i datorn.

Direkt efter omstart drog jag igång Safari, Mail, Textredigerare, Automator, iTunes och Garageband (samt aktivitetskontroll) på en MacBook med 1 GB internminne och "nakna" utan öppna dokument mer än vad som finns i en helt ny Mac (exempelbilderna iPhoto tex). Då tar hela klabbet 736 MB i anspråk, varav kritiska är 164 MB resident (kernel, OS X etc.) och aktivt minne 188, totalt 352 MB.

Det inaktiva minnet (oanvänt minne men reserverat av programmen) är alltså hela 380 MB, vilket är vad programmen förberett för sina dokument.

Så visst, själva programmen ryms inom 512 MB internminne med god marginal. Men så fort de börjar användas kommer de behöva mer och mer minne och då når man gränsen rätt fort med 512 MB internminne. 1 GB ger helt andra förutsättningar.

Garageband är den största slukaren på 167 MB fast endast ett tomt "grand Piano"-spår finns där. Safari kan svälla ordentligt, på min G5:a är den just nu 400 MB några dagar efter senaste ut/inloggning. Finder är 13 MB på en nystartad MacBooken, 98 MB på min G5:a.

//Thomas

...dessutom så snor grafikkretsen en 80 MB så det blir väldigt lite kvar att använda på en MacBook med 512 MB RAM....

Så visst, själva programmen ryms inom 512 MB internminne med god marginal. Men så fort de börjar användas kommer de behöva mer och mer minne och då når man gränsen rätt fort med 512 MB internminne. 1 GB ger helt andra förutsättningar.

379640[/snapback]

OS X gör att RAM slukas hela tiden och det gör den helt rätt i! Data från hårddisken lagras i RAM, från närverk och allt möjligt annat också. Oanvänt RAM är ju inte till mycket nytta! Detta gör att det förr eller senare växlas ut sidor i VM, kontinuerligt.

Så skillnaden mellan att ha 512MB eller 1GB är hårfin såvida man inte kör på väldigt hårt med sin dator, med tunga program. Vi har fostrats till att tro att mer är bättre och jag tror att det är mest det som bestämmer valet i de flesta fall.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...