Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bärbar mac som funkar bra med photoshop.. ?


LaStrega

Rekommendera Poster

Har i dagsläget en mac mini med 1,25 GHz och 1 GB ram-minne. De program som jag använder mest och gärna vill kunna ha igång samtidigt är iTunes, msn, mozilla firefox, photoshop och iCal. Och min mini blir grymt seg av allt det där.. Det funkar dock hyffsat så länge jag inte kör photoshop.

 

Nu kommer jag vara på resande fot i höst/vinter och vill köpa mig en bärbar dator som jag kan ha med mig, men är tveksam på om det finns någon i min prisklass som orkar med alla program jag vill ha i gång. Jag kan lägga kanske kring 12-13 000 som max. Utöver att den ska vara snabb nog för att orka med de där programmen så vill jag ha så bra skärm som möjligt eftersom jag fotograferar och jobbar mycket i photoshop, men jag vet inte om det finns bärbara datorer med skärmar som duger till bildbehandling? Jag har inte så jättebra koll..

 

Har funderat på en macbook men är lite skraj för alla barnsjukdomar.. men jag kommer visserligen inte köpa dator förens om 1-2 mån så då kanske det hinner komma en ny tillfixad version? Annars kan ju en bättre begagnad iBook eller powerbook vara ett alternativ..

Vad tror ni är bästa alternativet för mig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MacBook har en sak gemensamt med Mac mini. Ingen av dem har ett riktigt grafikkort med eget minne. De "lånar" istället minne för grafiken, från det vanliga RAM-minnet. Det innebär att det begränsar bandbredden en hel del, eftersom bara en processor i taget kan läsa eller skriva i minnet. Det är ju i praktiken TVÅ processorer som slåss om tillgång till minnet och systembussen. Dn ena är CPUn, och den andra är GPUn.

 

MacBook Pro eller PowerBook är betydligt bättre val, om man ska jobba mycket med grafik, som t.ex fotojobb i Photoshop. De har båda riktiga grafikkort med dedikerat grafikminne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den eviga frågan....... :whistling: ...sikta på nya grejor så blir de riktigt bra nästa år när Intelversionerna kommer. Bit i hop och vänta. Lägger du ut stålar på en gammal burk blir du besviken sen när du upptäcker vad du inte har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägger du ut stålar på en gammal burk blir du besviken sen när du upptäcker vad du inte har.

379519[/snapback]

 

en oundviklig situation.. tar inte långt innan det finns bättre.. tog tre veckor innan intel iMacen då jag satt med en helt ny iMac g5 (isight)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era råd!

Men hm.. ang. det som Mizhou skrev (inte för att jag förstod så mycket, men det lät inte bra =P ), tror ni det blir fixat till nästa macbook-version? För om macbook inte är så lämpad till det jag ska ha den till så känns det ju dumt att köpa en sådan nu... Men jag måste ju säga att jag är grymt sugen på en sådan, och jag föredrar att köpa nytt framför begagnat igentligen.. men ja, jag vill ju bli nöjd oxå.. *förvirrad*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era råd!

Men hm.. ang. det som Mizhou skrev (inte för att jag förstod så mycket, men det lät inte bra =P ), tror ni det blir fixat till nästa macbook-version? För om macbook inte är så lämpad till det jag ska ha den till så känns det ju dumt att köpa en sådan nu

379568[/snapback]

Oki! Jag ska försöka förklara lite bättre.

 

MacBook är en modell som är riktad till vanliga konsumenter, och inte till proffs som dagligen jobbar med tunga program som Photoshop. Av den anledningen har den helt enkelt en billigare hårdvara, för att få ner priset till konsumentnivåer.

 

En sak som man alltså har gjort, för att kunna producera en billigare maskin, är att ha billiga grafikkretsar som använder det vanliga arbetsminnet för grafiken. På större datormodeller, så har grafikkortet eget minne, vilket alltså inte MacBook har, och kommer nog inte heller att få inom överskådlig tid.

 

För de som ska jobba med fotografier dagligen i Photoshop så är det alltså den större modellen MacBook Pro som gäller. Den har ett riktigt grafikkort med eget minne, och det avlastar dessutom processorn från en hel del jobb. Många grafiska effekter kan numera skötas helt av grafikkortet.

 

CPUn (den vanliga processorn) skickar bilden EN gång till grafikkortet, och många filter kan alltså hanteras av grafikkortet självt, utan att den vanliga processorn är alltför inblandad. Detta innebär att den frigörs för andra uppgifter. Den vanliga processorn har också mer tillgång till det vanliga arbetsminnet (RAM), eftersom grafikkortet har eget minne. Båda kan alltså jobba parallellt och relativt oberoende av varandra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behöver du Photoshop och bärbart NU så är väl en beggad Powerbook G4 med MYCKET internminne förmodligen det bästa köpet. Personligen tycker jag inte att en av de senare modellerna borde kosta mer än vad du har råd med, men det är ju inte jag som säljer... :P

 

annars vänta på att Photoshop kommer i Intelanpassad version och slå till på en MacBook med MYCKET internminne. Det delade grafikminnet i MB spelar väl inte så stor roll när det gäller Photoshop...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt de tester som finns tillgängliga är en MacBook (MB) ungefär lika långsam som en gammal PowerBook i Photoshop (PS). Hårdvaran i en MB är däremot hypersnabb men begränsas av att PS inte finns i en riktig version för Intelprocessorn än. PS körs strypt i en MB men när den nya verisonen kommer av PS nästa år kommer en gammal PowerBook att kännas som en moppe...... skärmen i en MB är en ordinär skärm som inte är tillräckligt bra för bildbearbetning på högre nivå. Där måste du kolla upp noggrannare. Du kan ju skaffa en bra begagnad extra skärm som du använder hemma när du finlirar med bilderna. Då är tom en MB fullt användbar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt de tester som finns tillgängliga är en MacBook (MB) ungefär lika långsam som en gammal PowerBook i Photoshop (PS). Hårdvaran i en MB är däremot hypersnabb men begränsas av att PS inte finns i en riktig version för Intelprocessorn än. PS körs strypt i en MB men när den nya verisonen kommer av PS nästa år kommer en gammal PowerBook att kännas som en moppe......  skärmen i en MB är en ordinär skärm som inte är tillräckligt bra för bildbearbetning på högre nivå. Där måste du kolla upp noggrannare. Du kan ju skaffa en bra begagnad extra skärm som du använder hemma när du finlirar med bilderna. Då är tom en MB fullt användbar.

379661[/snapback]

Men sitter man med en licens :whistling: på Photoshop och inte vill betala på nytt när UB-versionen kommer, så är kanske en PB G4 ett bra val?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

många bud.. men hm, om skärmen i en vanlig macbook inte är nåt vidare, är den bättre i powerbook? eller är det macbook pro som gäller? För om skärmen i en powerbook är mer duglig så är det ju kanske ett bättre val för mig med tanke på det i kombination med snabbheten oxå... eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

framförallt så är skärmen i en MB en sån där glossig sak, och det kanske irriterar en del. Kan tänka mig att det främnst gäller arbete i PS och liknande...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men det gäller bara vanliga MB va? på MB Pro går det väl att välja?

Så med andra ord ska jag satsa på en powerbook eller MB pro om jag skulle råka få råd till en sån?

 

Om jag ska ha en powerbook, vad för tekniska specifikationer ska jag kika efter? Jag har ju inte så jättebra koll.. men det bör väl vara en G4:a, minst 1 gb minne, över 1,25 GHz (eftersom det är vad jag har i min mini och jag vill inte ha en slöare dator). Vet inte riktigt hur mycket som krävs över det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men det gäller bara vanliga MB va? på MB Pro går det väl att välja?

380173[/snapback]

Jepp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...