Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

vicken router?


znozy

Rekommendera Poster

Hallo!

 

Är på G att skaffa trådlöst o är ganska osäker på vad som fungerar till mac'en.

 

För det första vilket märka är att föredra?: Belkin, D-link använder det idag (ej trådlös), eller är det Netgear man skall ha?

 

De funktioner jag önskar är:

 

1) Den skall fungera på en iMac G5 isight.

 

2) Den skall även ha portar för "sladdbredband".

 

3) Skall även kunna dela ut ip-adresser (DHCP).

 

Så... vad skall jag köpa?

 

//TACK!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja men den verkar ju fin! tar o köper en sådan i morron då.

 

Tack för hjälpen! så mycket enklare det blev nu då! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Netgear

379136[/snapback]

Jag kan inte annat än att hålla med dig Poca. D-Link fungerar lite si och så. De måste startas om med jämna mellanrum, och det gäller inte bara deras trådlösa, utan alla deras bredbandsroutrar.

Dessutom går det inte att uppdatera firmware i alla deras routrar via webgränssnittet, utan man måste köra ett Windows-program för att uppgradera dem. De fungerar inte bara dåligt ihop med Mac. De fungerar dåligt överhuvudtaget.

 

Netgear bara fungerar, och kan dessutom uppdateras via webgränssnittet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallo!

 

Är på G att skaffa trådlöst o är ganska osäker på vad som fungerar till mac'en.

 

För det första vilket märka är att föredra?: Belkin, D-link använder det idag (ej trådlös), eller är det Netgear man skall ha?

 

Så... vad skall jag köpa?

379134[/snapback]

 

Vet inte själv ett skvatt om routers så jag ska egentligen inte uttala mig om detta. Men en kompis till mig som har egen server och dessutom inte nöjer sig med vad som helst kör 3COM

 

Kan kanske vara värt att kika på en sån?! Kan tyvärr inte rekommendera någon speciell sorts modell.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Netgear är bra, men jag tycker att linksys är bättre. Jag har själv en WRT54GL och det är den bästa jag har haft hittils. Utmärkt räckvidd och väldigt stabil.

 

Men netgearen är väldigt bra den med om du inte kräver så mycket ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev en pocarouter, den fungerar ju allatiders än så länge iaf! :D

Fast från källaren till övervåningen ville den inte nå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du inte placera routern på mittenvåningen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Netgear är bra, men jag tycker att linksys är bättre. Jag har själv en WRT54GL och det är den bästa jag har haft hittils. Utmärkt räckvidd och väldigt stabil.

 

Men netgearen är väldigt bra den med om du inte kräver så mycket ;)

379143[/snapback]

 

Har också en Linksys, en WRT54G, funkar riktigt bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev en pocarouter, den fungerar ju allatiders än så länge iaf! :D

Fast från källaren till övervåningen ville den inte nå.

379522[/snapback]

 

Du kan ev. brygga den. En brygga kostar oftast lite mer än routern tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör med Netgear jag och är riktigt nöjd med den, lätt att konfigurera.

 

Linksys är väl inte dåligt det heller, men lite bökigare att konfigurera tyckte jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör mot en Netgear FWG114 nu. Har gjort så i ca 3 veckor och den funkar väl men Azureus sänker den med jämna mellanrum så det blir till att göra norsk reset 3-5 ggr per dag. Ballar ur ibland annars också vid hög trafik. Om D-link är sämre så lider jag med dom som har sådana.

 

Jag har själv en AirPort Extreme Base Station. Kostar lite mer men jag är mycket nöjd med den. Inte hundra procent perfekt men det går några månader åtminstone mellan norsk.

 

Har krånglat med en Netgear trådlös USB-adapter till en bärbar PC nu på semestern. Kollade på nätet och det verkar som massor av folk hade problem med den (halvfärdig drivrutin verkar det som). Hittar helt plötsligt inget nät. Hade kanske temporärt hjälpt att installera om win igen men det blev inköp av en annat fabrikat. Planex. Funkar klockrent än så länge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är riktigt nöjd med min Topcom SkyR@cer...Jula ca 400kr :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Tar och väcker liv i denna tråd!

 

Min netgear MR314 ska eventuellt bytas ut (lär väl hamna på museum då). Om jag kan lyckas skaka liv i ethernetutgången så får den kanske hänga med ett tag till iofs...

 

Jag tycker dessutom att anslutningskvaliten har försämrats, framförallt så skiftar det. Allt mellan fullt och nere på fyra pluppar i programmet Internetanslutning. Funderar på en Netgear WGR614. Frågan är om den kommer att vara bättre i detta avseende? Är det bättre tryck i signalerna månne?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker om D-Link 524.

Men helst en D-Link 604 och en Airport Express. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tar och väcker liv i denna tråd!

 

Min netgear MR314 ska eventuellt bytas ut (lär väl hamna på museum då). Om jag kan lyckas skaka liv i ethernetutgången så får den kanske hänga med ett tag till iofs...

 

Jag tycker dessutom att anslutningskvaliten har försämrats, framförallt så skiftar det. Allt mellan fullt och nere på fyra pluppar i programmet Internetanslutning. Funderar på en Netgear WGR614. Frågan är om den kommer att vara bättre i detta avseende? Är det bättre tryck i signalerna månne?

383855[/snapback]

Någon?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter oerhörda problem med roters under våren köpte jag en Belkin och den har fungerat alldeles utmärkt. Jag har även andra grejor från Belkin som oxå fungerar perfekt. Belkin är dessutom Macvänligt vilket inte alla tillverkare är. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Netgear

379136[/snapback]

 

 

jag har en exakt likadan router som ovanstående...

men räckvidden? redan efter 10 meter blir det dåligt.

trodde jag skulle kunna sitta ute på trappan och surfa... men icke!

(kan inte flytta routern... måste ha räckvidd åt andra hållet också)

någon som har tips på routers med bättre signal eller andra lösningar?

jag sitter på en ibook g4 med airport extreme...

 

/j.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Är inte allt för insatt i nätverk m.m.

Finns det några "vanliga" utgångar på Netgear WGR614 för att koppla in en dator med kabel? Eller är den bara för trådlöst?

 

Tänkte köra PC som vanligt i routern och macbooken på trådlöst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte annat än att hålla med dig Poca. D-Link fungerar lite si och så. De måste startas om med jämna mellanrum, och det gäller inte bara deras trådlösa, utan alla deras bredbandsroutrar.

Dessutom går det inte att uppdatera firmware i alla deras routrar via webgränssnittet, utan man måste köra ett Windows-program för att uppgradera dem. De fungerar inte bara dåligt ihop med Mac. De fungerar dåligt överhuvudtaget.

 

Netgear bara fungerar, och kan dessutom uppdateras via webgränssnittet.

379140[/snapback]

Jag har exakt motsatta erfarenheter. Körde D-link några år (först ISDN, sedan ADSL), men blev (efter test i MW) lockad av NetGears router med USB-port för utdelning av en USB-disk. Då vidtog en period av ideliga omstarter, uppgraderande och nedgraderande av FW, kontakt med supporten och allmänt elände. Dessutom var räckvidden på trådlöseriet under all kritik.

 

Köpte till slut åter en DI-624 och kopplade dessutom på en kraftigare antenn (vilket inte gick alls på NetGear). Hade först problem även med den, men efter att jag slutade använda macadress-filtret i routern har den bara tickat och gått.

 

Supporten på D-link suger så till vida att de inte ger support till Mac (dvs har man problem med kontakten mellan macen och routern så är man ute i det blå). Det verkar dessutom som om MacOS skickar info om macadressen på ett lite annorlunda sätt än Windows, vilket alltså ger problem om man använder filtret som tittar på macadresser. Någon som vet mer om detta kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte allt för insatt i nätverk m.m.

Finns det några "vanliga" utgångar på Netgear WGR614 för att koppla in en dator med kabel? Eller är den bara för trådlöst?

 

Tänkte köra PC som vanligt i routern och macbooken på trådlöst.

401980[/snapback]

Den har "vanliga" också. 4 st tror jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte allt för insatt i nätverk m.m.

Finns det några "vanliga" utgångar på Netgear WGR614 för att koppla in en dator med kabel? Eller är den bara för trådlöst?

Tänkte köra PC som vanligt i routern och macbooken på trådlöst.

401980[/snapback]

Jadå, den har fyra vanliga utgångar också. Och lätthanterad både med PC o Mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...