Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad menas med OEM efter namnet på Windows system


Crister

Rekommendera Poster

Hej

 

jag har just fått min MacBook Pro och hade tänkt installera Parallels och ett Windowssystem på den. Tanken är att jag skall kunna köra främst VoiceXpress direkt i Macen. Nu har jag det på en separat Dell-låda och det är så mycket strul med att ta fram den och köra igång allt så det blir sällan av trots att jag har problem med mina händer.

 

Jag har sökt lite på olika siter och Kelkoo efter priser på Windows system, och jag blir mer och mer förvirrad. Kanske nån där ute kan hjälpa mig med några frågor - Windowsvärlden är en helt mörk kontinent för mig.

 

a) Jag har sett att man på Komplett.se säljer "Microsoft Windows XP Home Edition SP2 programvara Engelsk OEM" för 895:- Det verkar vara det billigaste man kan få tag i, men vad står OEM för?

 

B) Fullversionen av XP HomeEdition kostar 2595:- Varför sådan prisskillnad?

 

c) Räcker det med OEM versionen för att kunna köra en del Windows program med Parallells då och då - eller måste man satsa på en fullversion

 

d) Har någon något annat tips om hur man skall få tag i ett operativsystem som inte är "olagligt" och går att registrera

 

Mvh Crister

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nåt som är OEM går ENDAST typ nån form av "pryl som följer med" eller "pryl som kan köpas till" och är då inte olagligt.. Men att köpa bara sådär är olagligt ;D hm men windows .. ? är dum på att förklara kanske.. sorry

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

jag har just fått min MacBook Pro och hade tänkt installera Parallels och ett Windowssystem på den.  Tanken är att jag skall kunna köra främst VoiceXpress direkt i Macen. Nu har jag det på en separat Dell-låda och det är så mycket strul med att ta fram den och köra igång allt så det blir sällan av trots att jag har problem med mina händer.

 

Jag har sökt lite på olika siter och Kelkoo efter priser på Windows system, och jag blir mer och mer förvirrad. Kanske nån där ute kan hjälpa mig med några frågor - Windowsvärlden är en helt mörk kontinent för mig.

 

a) Jag har sett att man på Komplett.se säljer "Microsoft Windows XP Home Edition SP2 programvara Engelsk OEM" för 895:- Det verkar vara det billigaste man kan få tag i, men vad står OEM för?

 

b ) Fullversionen av XP HomeEdition kostar 2595:- Varför sådan prisskillnad?

 

c) Räcker det med OEM versionen för att kunna köra en del Windows program med Parallells då och då - eller måste man satsa på en fullversion

 

d) Har någon något annat tips om hur man skall få tag i ett operativsystem som inte är "olagligt" och går att registrera

 

Mvh Crister

379095[/snapback]

 

a) OEM betyder att det bara får säljas tillsammans med en dator och bara användas på just den datorn som det är sålt med. Vissa återförsäljare är lite snällare med detta och låter dig köpa OEM om du tex. köper en hårddisk.

 

b ) fullversionen får användas fritt, det är enda skillnaden. (Dock bara på ett system åt gången så klart)

 

c) ja

 

d) försök övertyga någon säljare att sälja dig en OEM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OEM står för Original Equipment Manufacturer, och innebär som ovanstående postare har skrivit att det endast ska säljas ihop med utrustning, såsom t.ex en HP-dator. De flesta datorleverantörer skickar med Windows (OEM) med sina datorer. Så gör även Apple, i form av Återställningsskivan, som ju är låst till den datormodell som den medföljer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dustin Home säljer OEM-licenser och dom skriver inget att man måste köpa hårdvara samtidigt:

 

Detta är en s.k. OEM-licens vilket innebär att du som kund får köpa den till kraftigt reducerat pris.

Dock måste nedanstående krav uppfyllas för att få installera och använda licensen:

 

    * Du som kund få endast installera OEM-licensen på en ny dator.

      T.ex. så får du alltså INTE installera en OEM-licens för ett operativsystem på en dator som har ett tidigare operativsystem.

 

    * Klisterlappen som medföljer OEM-licensen där bl.a. licensnyckeln står skriven måste klistras på den nya datorn vid installationen.

 

    * OEM-licensen är bunden till den specifika datorn som den installeras på enligt systembyggaravtalet.

 

Samtliga ovanstående villkor går du som kund med på och godkänner avtalet när du bryter förpackningen.

 

Någon här som köpt OEM-licens av dom som vet hur det funkar? Vill ju knappast lägga ner 3700 kr på något så tråkigt som Win XP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows Vista kommer väl dessutom för konsumenter i januari....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows Vista kommer väl dessutom för konsumenter i januari....

379127[/snapback]

Optimist! :P;):lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mister_Mustard
Dustin Home säljer OEM-licenser och dom skriver inget att man måste köpa hårdvara samtidigt:

Någon här som köpt OEM-licens av dom som vet hur det funkar? Vill ju knappast lägga ner 3700 kr på något så tråkigt som Win XP.

379125[/snapback]

 

Det fungerar precis likadant som den "vanliga" verisionen. Enda skillnaden är licensavtalet, som är betydelselöst, och att man inte kan köpa det löst. För att köpa det måste man köpa en "viktig" del i en dator, tex ett moderkort. Det funkar också bra om man känner någon i butiken eller kan snacka sig till det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för all hjälp. Nu har jag bestället en Windows XP Home OEM version från Komplett.se. Hoppas nu att jag klarar av att installera det med Parallells.

 

Är det förresten något speciellt man behöver tänka på när det gäller Parallells? Behöver man t.ex. göra en speciell partition på hårddisken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...