Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ethernets Egentilldelade IP-Adress


iFranky

Rekommendera Poster

Fick min Macbook igår (den 28 juli) vilket har fått mig att få ett lyckorus, tills det kommer till internetuppkopplingen.

 

Är kund hos Telia och har en "ZyXel Prestige 600 Series" där för närvarande min pc är uppkopplad till och det fungerar utmärkt. Tyvärr när jag kopplar in en till Ethernetkabel till det här modemet från min macbook så får jag en ip-adress på 169.254.221.221 och en delnätsmask på 225.225.0.0 och det står inget på Routern.

 

Det är då tydligen fel ip-Adress enligt Telia och Apple.

Mina inställningar då är:

 

Plats: Automatisk

Visa: Ethernet (inbyggd)

 

TCP/IP fliken:

Konfigurera IPv4: Med DHCP

IPv6-Adress: fe80:0000:0000:000:0216:cbff:fed0:6f46

 

 

Och på Nätverksstatussen så står det att "Ethernet (inbyggd) är aktiv. Ethernet (inbyggd) har en egentilldelad IP-adress och kan kanske inte ansluta till internet."

 

Enligt min systers pojkvän som kan mer om mac än jag så ska internetleverantören "skicka" IP-adressen till min dator, men detta har då inte inträffat. På telia så möts jag av "den automatiska supportassistenen" som knappats ger någon sort hjälp och Apples Kundservice har helgstängt.

 

Så nu vänder jag mig till er ifall ni råkat ut för detta och har åtgärdat det på något sätt. Är det fel på Modemet eller på nån annan komponent? (Dock ej Ethernet kabeln, fungerarutmärkt)

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej iFranky, verkar inte vara många "experter" online i sommarvärmen...

Jag gjorde en sökning och hittade ett par trådar som verkar vara relevanta. Du kan väl läsa och se om det finns något som hjälper:

https://forum.macworld.se/index.php?showtopic=26278&st=0

https://forum.macworld.se/index.php?showtop...=0entry123297

 

Kanske räcker det med en omstart av routern för att den ska tilldela din burk en ip?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brukar funka att stänga av modemet, koppla ur alla sladdar och vänta kanske 10 min. Koppla ihop allt igen så ska du få en ip-adress automatiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brukar funka att stänga av modemet, koppla ur alla sladdar och vänta kanske 10 min. Koppla ihop allt igen så ska du få en ip-adress automatiskt.

378817[/snapback]

 

Testat det, men fungerar ej. Tack ändå

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...

Tyvärr när jag kopplar in en till Ethernetkabel till det här modemet från min macbook så får jag en ip-adress på 169.254.221.221 och en delnätsmask på 225.225.0.0 och det står inget på Routern.

...

378793[/snapback]

 

Läste visst inte så noga innan, försöker du ha två datorer kopplade samtidigt till modemet? Funkar bara med en dator i taget. Dom andra portarna är till annat (digital-TV etc).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade detta i ett annat forum:

 

"Gammal tråd det här men 600-serien har ett antal olika medlemmar:

 

660M har bara en ethernetport

660H har fyra portar vilka alla 4 samtidigt kan användas till datorer

600HW samma som 660H fast den har wlan också

660H - Tripple Play har 4 portar men bara 1 kan användas till dator"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har modemet inbyggd router kan det ju vara så att DHCP-servern är avaktiverad. Kolla modemets manual.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det inte är någon inbyggd router i ditt modem, så ska datorn få en IP-adress från Telia. Dock så låser Telia till en viss MAC-adress (nätverkskortets hårdvaruadress) i 30-40 minuter. Det innebär att om du kopplar ur din PC, och kopplar in din Mac, så kommer inte Telia att skicka någon ny IP-adress förrän efter minst 30 minuter har gått. Samma sak blir det när Macen väl har fått en IP-adress, och du kopplar tillbaks kabel i din PC igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problem Solved, behövde en router! :lol: Ibland känner man sig lite korkad :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...