Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Slö Powerbook


Matsaki

Rekommendera Poster

Jag har en Powerbook G4 Alu 1.5MHz med 1 Gb RAM minne. Jag tycker den är slööö <_<

 

När jag startar om den så öppnar den program hyffsat snabbt, men efter bara ett litet tag börjar det gå sakta och "badbollen" börjar spinna. Visst jag har en del pluggins osv. Men även i Photoshop osv. tar det lång tid att scrolla typsnitt osv. Även att öppna Photoshop så klart.

 

Jag har testat lite olika PC som har liknande standard eller sämre, men dom är fn snabbare??? Scrolla typsnitt tex går fort som...

 

Kan det bli en STOR skillnad om jag petar in 2Gb RAM i stället? För jag är 99% att inget är fel på själva Powerbooken. (Har provat andra)

 

Tom med min gamla G4 Quicksilver med 2Gb RAM är mycke snabbare!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur stor ledig plats har du på hårddisken?

Kör du alla scripts som bör köras, med program typ Macaroni, Cocktail eller Onyx?

Naturligtvis gör mer RAM nytta när du kör så pass tung applikation som photoshop

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har 10-15Gb ledigt och kör "rensa/fixa" script lite då och då så det är inte det. Tror nog det behövs mer RAM först o främst. Bara det att det kostar :( För man måste ju köpa bra kvalite med, sen måste jag byta bägge 512Mb till 2 x 1Gb eftersom det bara finns 2 slottar. Jaja trött på slö maskin iaf så......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Är den slöare än en Quicksilver är det något om inte står rätt till med själva OS X. Du kan köra med aktivitetskontroll igång för att se om det är någon processor som tar all kraft.

 

Snabbast och enklast i dessa lägen är vanliggen göra en arkivera/installera. Det enda du behöver installera om är Adobe CS-programmen och tredje parts drivrutiner.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja jag drar mig i det längsta för det. För jag har en masa drivisar, MySQL, PHP och sånt som måste installeras och konfas om :cry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det inte är en process som tar mycket CPU-tid, Classic kan fungera dåligt ibland, "TruBlueEnvironment" i Aktivitetskontroll, så kan något i systemet vara korrupt.

 

Jag tycker att applejack är väldigt bekvämt att använda. Efter installation är det bara att starta om i single user mode (som root) genom att hålla nere äpple+s, och sedan knacka in "applejack" och välja "a" som i autopilot för att köra alla underhållsskript. Kan med lite tur fixa problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikaellg>>

 

Been ther done that :) Neh jag tror det kan vara nått i systemet så det bara är att installera om OCH köpa mer RAM minne.

 

Sen har jag kanske lite för många små trevliga widgets/program som slöar ner datorn <_<

 

Typ Mecury Messenger och andra Java apps osv. Nog bara att bita i det sura äpplet :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...