Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

.mac faktureras i Euro


Macus

Rekommendera Poster

Jag bestämde mig för att förlänga mitt .mac-abonnemang med ett år. Efter den senaste tidens dollarras så tyckte jag att det var förhållandevis prisvärt.

 

När jag hade knappat in mitt kontonummer och tryckt på submit så får jag reda på att istället för 99 dollar så kostar abonnemanget 99 Euro istället.

 

Nu ser jag att det faktiskt stod så i E-mailet från Apple också.

 

Det gör det hela lite dyrare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I dagsläget är det 16,5% eller 130:- dyrare för oss svenskar att betala .mac i Euro än i Dollar. Jag mailade en fråga om detta till dotmacrenewals@mac.com för över två veckor sedan.

 

Har det kommit något svar? (...trodde jag verkligen att de skulle svara ;))

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken tur att man fick reda på detta...! Hade tänkt slå till nu när dollarn är så billig, men tji fick väl jag. Iofs är ju 99 Euro billigare än att betala 999 kr på svenska AppleStore, men ändå. Fattar inte riktigt egentligen. Tjänsten finns inte på svenska, den levereras från USA men ändå tar de betalt i Euro! Märkligt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De ser redan europa som en stat med gemensam valuta. För att underlätta för andra européer när de köper appletjänster har de satt sina priser i euro. Det blir billigare för apple att generalisera europa som en egen marknad och struntar därför i andra valutor. Sen kan man ju undra varför de håller samma pris i euro och dollar även fast det skiljer 1-2kr emellan.

 

Det är också ingen hemlighet att Sverige är en för liten marknad för att de ska orka bry sig om att göra alla sina tjänster på svenska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan är det ju sällan som Apple låter kursrörelser mellan USD och lokal valuta slå igenom på priset. Varför skulle de? Har man etablerat ett högt pris och säljer tillräckligt mycket så säker man inte bara för att kursen ändras. Perngar i ficka till Apple, så är det tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag slutar aldrig att förvånas över att folk förvånas över marknadskrafterna...När/om dollarn kliver över euron i värde igen...så kommer givetvis Apple att ta betalt i dollar igen av europeerna...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man inte betala till AppleStore i USA?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag slutar aldrig att förvånas över att folk förvånas över marknadskrafterna...När/om dollarn kliver över euron i värde igen...så kommer givetvis Apple att ta betalt i dollar igen av europeerna...

Jag slutar aldrig förvånas över folks sammanblandning av det som kallas marknaden/marknadskrafterna och det som kallas företagen.

 

Marknaden är ju vi kunderna tillsammans och marknadskrafterna är ju vad vi går med på eller inte. Sedan så får ju företagen som står för utbudet rätta sig efter det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...