Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Fyra frågor om OS X

Rollo

Recommended Posts

Hej, jag är på väg att beställa en bärbar dator, och eftersom macbooken är rätt billig tänkte jag ge mac ett försök. Jag har ett par frågor om OS X innan jag beställer. Jag hade lite andra frågor också, men de får jag väl göra en egen rubrik till.

1. Hur viktigt är det att ha senaste versionen av OS X? Jag har sett att det gått över ett år mellan de senaste uppdateringarna, men det blir ju ändå dyrt om varje uppdatering kostar en bit över tusen kronor. Eller är det priset för ett nyinköp jag sett, finns det billigare uppgraderingar? Hur länge stöds en version av apple, med säkerhetsuppdateringar och liknande? Kör de flesta macanvändare nyaste versionen eller sitter många fortfarande på version 10.3 eller 10.2?

2. Vad händer när säkerhetshål upptäcks? Jag har läst om att man kan kolla efter uppdateringar i något medföljande program (system update?). Täcker detta i så fall all installerad mjukvara (som "pakethanterare" i linux brukar göra) eller enbart OS X? Får man underrättelser om säkerhetsproblem från apple, t.ex. via epost, eller måste man själv hålla utkik efter dem?

3. Hur är den svenska översättningen av OS X? Jag försöker undvika svenska i program, eftersom det ofta är dåliga översättningar och jag dessutom gärna vill hålla mig till ett enda språk på datorn. Men kanske är saken annorlunda i macvärlden? Missar jag någon annat om jag beställer OS X på engelska (nationella inställningar, svensk stavningskontroll)?

4. Och till sist, säger man "Oess ecks" eller "Oess tio"?

Hej och välkommen hit..

Alla Mac levereras med senaste uppdaterigen, dvs nuvarande Mac OS X 10.4, kallad Tiger.

Ny version 10.5 är på väg i höst, kommer att heta Leopard.

Det OS X som är installerat i datorn kan du ha kvar länge, det är inget tvång att uppdatera, här i forumet finns många som har kvar 10.3, dvs Panther, och säkerligen en del som har 10.2 Jaguar, som dock inte är helt bra.

Fungerar datorn med det du använder den till finns oftast ingen anledning att uppdatera, mest små finesser som dyker upp.

2) Var har du hört att Mac drabbas av sånt som händer i Windows?

3) Inga problem med svenskan.

4) oess ex eller Tiger

Carlisle_united
Hej, jag är på väg att beställa en bärbar dator, och eftersom macbooken är rätt billig tänkte jag ge mac ett försök. Jag har ett par frågor om OS X innan jag beställer. Jag hade lite andra frågor också, men de får jag väl göra en egen rubrik till.

1. Hur viktigt är det att ha senaste versionen av OS X? Jag har sett att det gått över ett år mellan de senaste uppdateringarna, men det blir ju ändå dyrt om varje uppdatering kostar en bit över tusen kronor. Eller är det priset för ett nyinköp jag sett, finns det billigare uppgraderingar? Hur länge stöds en version av apple, med säkerhetsuppdateringar och liknande? Kör de flesta macanvändare nyaste versionen eller sitter många fortfarande på version 10.3 eller 10.2?

2. Vad händer när säkerhetshål upptäcks? Jag har läst om att man kan kolla efter uppdateringar i något medföljande program (system update?). Täcker detta i så fall all installerad mjukvara (som "pakethanterare" i linux brukar göra) eller enbart OS X? Får man underrättelser om säkerhetsproblem från apple, t.ex. via epost, eller måste man själv hålla utkik efter dem?

3. Hur är den svenska översättningen av OS X? Jag försöker undvika svenska i program, eftersom det ofta är dåliga översättningar och jag dessutom gärna vill hålla mig till ett enda språk på datorn. Men kanske är saken annorlunda i macvärlden? Missar jag någon annat om jag beställer OS X på engelska (nationella inställningar, svensk stavningskontroll)?

4. Och till sist, säger man "Oess ecks" eller "Oess tio"?

378588[/snapback]

1. den nyaste versionen av OS X är inte ett krav. 10.3 fungerar fortfarande... men med macbooken följer det senaste os x.

2. man ställer in system update att kolla efter uppdateringar varje dag så är det lugnt. (oftast då små uppdateringar av program odyl.)

3. Den är helt ok, har inte hittat nått jag reagerat på... har visserligen inte letat.

4. oess ecks

Tack för de snabba svaren.

2) Var har du hört att Mac drabbas av sånt som händer i Windows?
Inget är perfekt. Till och med openBSD har ju haft säkerhetshål. ;)

Det är för många "switchare" en överraskning att börja med Mac, mycket nytt att lära, även om Mac är väldigt enkelt att fort komma in i.

Bara man lämnar "PC-tänket" går det lättare :)

http://www.apple.com/support/switch101/

4. oess ecks

378590[/snapback]

Näee...hallå liksom!! :rolleyes: Oess tio såklart... För det heter väl ändå "mac os ten" på engelska?

Men jag misstänker att sista ordet i det här inte är sagt än! B)

Näee...hallå liksom!! :rolleyes:  Oess tio såklart... För det heter väl ändå "mac os ten" på engelska?

Men jag misstänker att sista ordet i det här inte är sagt än!  B)

378597[/snapback]

I Borlänge ja.. ;)

4. oess ecks

378590[/snapback]

Jag tror Apple själva säger "Mac-O-S-ten", Mac OS tio för oss alltså.

det går nog bra att säga både och...det är X (ex) som i romerska siffran 10.

rent tekniskt fanns det ju inga siffror i romerska alfabetet så det är boksaven X som gäller.

marcushedenstrom

OS tio är det. :D

Och OS X innehåller alltid en hel drös med språk; oavsett var du köper det, kommer du få med svenska språkfiler, liksom tyska och kinesiska med flera. Du kan byta mellan språken utan att starta om datorn, och köra olika program på olika språk.

Jag kör allt på engelska men inte därför att det är något fel på översättningen. Tror du blir nöjd med den.

Emellanåt släpper Apple säkerhetsuppgraderingar, men det är rätt sällan. Troligtvis händer mycket i de små uppgraderingar som duggar in nån gång i månaden; typ 10.4.7 som kom för ett tag sen.

Har du däremot Panther eller äldre kan du kasta Programuppdateraren. :lol: (Nä, kanske inte).

Alltså det där med säkerhetshål är i stort sätt irrelevant på en mac... såvida du inte tänker använda din laptop som någon form av server (ha ha).

Det är mycket viktigt att ha senaste versionen av OS X har jag märkt.. eller i alla fall OS X. Äldre versioner fasas allt mer ut. Men något som är bra är att OS X är inte lika f.... dyrt som Windows XP :)

Svenskan är mycket bra. Ha rinte hittat något att klaga på.

EN sak har dock irriterat mig REJÄLT.. vilket möjligtvis kan vara aktuellt i även ditt fall. Jag köpte nyligen en macbook. Dagen mitt öppna köp gick ut, fick jag reda på att det kanske (eller med mycket hög sannolikhet) kommer komma en nyare mac book pro som är 20% snabbare och som har längre batteritid i augusti.

Visst, jag behöver inte en monsterdator.. men när man har slängt ut så mycket pengar som jag har, så är det smått knäckande. Så VAR NOGA! VÄNTA om du kan. Det lönar sig (fast jag väntade i 3 månader innan jag köpte denna dator!)

Det ska sjävklart vara Mac OS Tio (Ten). Det är ju tionde verisionen av apples Operativsystem. Eller ni kanske kalla Mac OS 9 för "Mac OS IX". :P

PS. Jag själv säger såklart fel och utalar ofta x:et som bokstav. Därför jag hellre säger "Tiger" etc. :P:ThumbsUp:

EN sak har dock irriterat mig REJÄLT.. vilket möjligtvis kan vara aktuellt i även ditt fall. Jag köpte nyligen en macbook. Dagen mitt öppna köp gick ut, fick jag reda på att det kanske (eller med mycket hög sannolikhet) kommer komma en nyare mac book pro som är 20% snabbare och som har längre batteritid i augusti.

378635[/snapback]

Men om du använt burken gäller ju inte öppet köp...

Panther (10.3) uppdateras fortfarande när det gäller säkerhet. Senaste säkerhetsuppdateringen kom den 13 maj.

Uppdateringar sker även för program som fungerar i både Tiger och Panther, t.ex. Quicktime, iTunes m.m.

Ska man köpa ny dator via Apple Store behöver man inte ens fundera över sådant här. Man får ju alltid det senaste.

bjoernowitsch

Om nu OS X ska uttalas oess tio, då borde väl Apple inte ta med siffran 10 i namnet på uppdateringarna, men det är väl för att man inte ska välja fel när man hämtar dem från Apples webbsida i stället för genom systemuppdateringarna. Enligt uttalsregeln oess tio blir ju namnet på den senaste systemuppdateringen oess tio tio punkt fyra punkt sju, men när jag säger det, skippar jag punkterna mellan siffrorna, alltså tio fyra sju. Bara för att inte upprepa ordet tio kan det ju vara bättre att säga oess ex. Det är inte bara här i Sverige, utan utomlands också som många hellre använder uttalet ex eller motsvarande på sitt eget språk, om den här romerska siffran. Kanske man skulle byta ut de romerska siffrorna och sluta numrera varje nytt operativsystem. I stället kan man ju använda kattdjuren så länge det finns sådana kvar. När de är slut, kan man ju hitta på något annat ämnesområde med helst något som är eftertraktat av sina användare för att det är störst, bäst, vackrast osv.

bjoernowitsch
Det ska sjävklart vara Mac OS Tio (Ten). Det är ju tionde verisionen av apples Operativsystem. Eller ni kanske kalla Mac OS 9 för "Mac OS IX". :P

PS. Jag själv säger såklart fel och utalar ofta x:et som bokstav. Därför jag hellre säger "Tiger" etc. :P  :ThumbsUp:

378639[/snapback]

Jo, jag säger hellre också Tiger, men mitt förra system hade inget namn på något stort kattdjur.

Jo, jag säger hellre också Tiger, men mitt förra system hade inget namn på något stort kattdjur.

378665[/snapback]

Vad hade du då..alla X-versionerna har haft kattnamn :)

Visst, jag behöver inte en monsterdator.. men när man har slängt ut så mycket pengar som jag har, så är det smått knäckande. Så VAR NOGA! VÄNTA om du kan. Det lönar sig (fast jag väntade i 3 månader innan jag köpte denna dator!)

378635[/snapback]

Det kommer ALLTID en snabbare/bättre/billigare dator inom "några" månader. Så köp en dator när du har behov av en. Vänta inte på nästa som kommer, för då blir det aldrig av.

Jag tror Apple själva säger "Mac-O-S-ten", Mac OS tio för oss alltså.

378599[/snapback]

Jo, så säger Apple själva.

Och OS X innehåller alltid en hel drös med språk; oavsett var du köper det, kommer du få med svenska språkfiler, liksom tyska och kinesiska med flera. Du kan byta mellan språken utan att starta om datorn, och köra olika program på olika språk.

Jag kör allt på engelska men inte därför att det är något fel på översättningen. Tror du blir nöjd med den.

378623[/snapback]

Tack för det svaret. Så skillnaden mellan OS X på svenska och engelska, är bara olika förvalsinställningar?

Det kommer ALLTID en snabbare/bättre/billigare dator inom "några" månader. Så köp en dator när du har behov av en. Vänta inte på nästa som kommer, för då blir det aldrig av.

378693[/snapback]

Jo. Man får se på pris och prestanda, köpa något man är nöjd med och sedan undvika att surfa apple store på ett tag. :)

378693[/snapback]

He he, jo, det försöker jag intala mig :)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...